Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Mapping i rendering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | CAD/CAM | ||
Przedmiot | Mapping i rendering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Nowak <knowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie studiów I stopnia, kierunek: wzornictwo. |
W-2 | Znajomość modelowania bryłowego 3D w systemie CAD, SolidWorks. |
W-3 | Umiejętność zastosowania grafiki prezentacyjnej i wydawniczej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami mappingu i renderingu w programie SolidWorks i 3dsMax. |
C-2 | Wypracowanie umiejętności doboru właściwych środków w celu uzyskania zamierzonej wizualizacji modelu oraz renderingu. |
C-3 | Ukierunkowanie na tworzenie wizualizacji pod kątem przyszłych technologii wytwarzania produktu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zaawansowane ustawienia i obsługa kamer. Ustawienia i zależności światła standardowego i fotometrycznego. Wybór rodzaju cienia oraz ustawienia efektów atmosferycznych. | 10 |
T-P-2 | Tworzenie materiałów przy użyciu bitmap. Modelowanie z użyciem modyfikatora m.in. turbosmooth, cloth oraz modyfikacja obiektu z pomocą narzędzia freeform. Przygotowanie obiektu do importu za pomocą modyfikatorów do czyszczenia siatki modelu. Opanowanie prostych animacji. | 15 |
T-P-3 | Modelowanie pomieszczeń za pomocą ścian, okien, drzwi oraz obiektów architektury użytkowej. Importowanie gotowych modeli 3ds i ich edycja. Ustawienia światła dziennego, tła, światła wewnętrznego, kamer, materiałów. Opanowanie renderingu przy użyciu wewnętrznego silnika renderującego Mental Ray. Ustawienia i objaśnienie Final Garther. Doskonalenie umiejętności nabytych w sem. 3. poprzez wykonywanie wizualizacji służących prezentacji projektu dyplomowego. | 20 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zaawansowane narzędzia renderowania PhotoView 360 w SolidWorks. Ustawienia i edycja światła kierunkowego, punktowego, ogniskowego i słonecznego. Ustawienia sceny ze wstawieniem własnej mapy. Nakładanie wyglądów, dodawanie zewnętrznej biblioteki z mapami oraz tworzenie własnych materiałów. Ustawianie perspektywy, migawek ekranu oraz kamer z funkcją głębi ostrości. Przygotowanie złożenia i części do eksportu oraz importu do innych programów. Zaawansowane narzędzia renderowania PhotoView 360 w SolidWorks. Ustawienia i edycja światła kierunkowego, punktowego, ogniskowego i słonecznego. Ustawienia sceny ze wstawieniem własnej mapy. Nakładanie wyglądów, dodawanie zewnętrznej biblioteki z mapami oraz tworzenie własnych materiałów. Ustawianie perspektywy, migawek ekranu oraz kamer z funkcją głębi ostrości. Przygotowanie złożenia i części do eksportu oraz importu do innych programów. | 15 |
T-P-2 | Wprowadzenie do programu 3ds Max. Zapoznanie z interfejsem oraz terminologią. Konfiguracja wstępna programu. Modelowanie z wykorzystaniem gotowej geometrii. Praca na prostych obiektach oraz ich edycja. Przekształcenie obiektu za pomocą gizma posługując się narzędziem przesuwania, obrotu, skalowania, wyrównania, kopiowania. Używanie geometrii obrotowej podczas modelowania. Grupowanie obiektów. Importowanie i eksportowanie obiektów z SolidWorks do 3DS Max oraz z 3DS Max do SolidWorks. | 15 |
T-P-3 | Modelowanie z nakładaniem modyfikatora „edit poly”, „editable poly”, praca na poligonach i vertex’ach. Tworzenie podstawowych materiałów za pomocą „Compact Material Editor” i „Slate Material Editor”. Nakładanie materiałów z ustawieniem pozycji map bitowych na obiekty, edycja oraz sposób ich użycia. Modelowanie podstawowej sceny w celu wyeksponowania obiektu na renderingu. Wprowadzenie do ustawień kamery. | 15 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-P-2 | Realizowanie zadań utrwalających umiejętności zdobyte na zajęciach. | 45 |
A-P-3 | Wykonanie zadania semestralnego podsumowującego dotychczasowe umiejętności. | 60 |
150 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-P-2 | Realizowanie zadań utrwalających umiejętności zdobyte na zajęciach. | 45 |
A-P-3 | Egzamin-wykonywanie wizulizacji wspomagających prezentację projektu dyplomowego. | 90 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z objaśnianiem i demonstracją. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - utrwalanie nabytych umiejętności w formie zadania praktycznego. |
M-3 | Wykonanie projektu do prezentacji - sprawdzenie wiedzy ogólnej na podstawie dostarczonego modelu i renderingu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta - ćwiczenia oraz zadania utrwalające nabyte umiejętności podczas ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności podczas trwania semestru. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy ogólnej na podstawie dostarczonego modelu oraz renderingu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C23_W02 Ma wiedzę w zakresie metodyki tworzenia wizualizacji modelu oraz renderingu w oparciu o środowisko SolidWorks, Keyshot 4.0, Sketchup, 3dsMax oraz Photoshop i Adobe After Effects lub podobne. | Wz_2A_W02 | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Wz_2A_C23_W03 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu projektowania przemysłowego w odniesieniu do stosowanych materiałów i technologii - wie jak dokonać adekwatnej wizualizacji projektu. | Wz_2A_W03 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C23_U01 Umie dokonać ciekawej wizualizacji formy przemysłowej z zachowaniem najwyższych walorów plastycznych, estetycznch w renderowaniu obiektu. Potrafi trafnie wykorzystać znane środki ekspresji. | Wz_2A_U01 | — | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Wz_2A_C23_U02 Potrafi samodzielnie przeprowadzić racjonalną wizualizację własnego projektu oraz dokonać optymalnego renderingu. | Wz_2A_U02 | — | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C23_K02 Samodzielnie poszerza wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się poznanymi programami graficznymi. | Wz_2A_K02 | — | C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Wz_2A_C23_K04 Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do własnych dokonań oraz podejmuje działania weryfikujące pierwotne efekty wizualizacji bądź renderingu | Wz_2A_K04 | — | C-2, C-3 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C23_W02 Ma wiedzę w zakresie metodyki tworzenia wizualizacji modelu oraz renderingu w oparciu o środowisko SolidWorks, Keyshot 4.0, Sketchup, 3dsMax oraz Photoshop i Adobe After Effects lub podobne. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_2A_C23_W03 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu projektowania przemysłowego w odniesieniu do stosowanych materiałów i technologii - wie jak dokonać adekwatnej wizualizacji projektu. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C23_U01 Umie dokonać ciekawej wizualizacji formy przemysłowej z zachowaniem najwyższych walorów plastycznych, estetycznch w renderowaniu obiektu. Potrafi trafnie wykorzystać znane środki ekspresji. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_2A_C23_U02 Potrafi samodzielnie przeprowadzić racjonalną wizualizację własnego projektu oraz dokonać optymalnego renderingu. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C23_K02 Samodzielnie poszerza wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się poznanymi programami graficznymi. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_2A_C23_K04 Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do własnych dokonań oraz podejmuje działania weryfikujące pierwotne efekty wizualizacji bądź renderingu | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Literatura podstawowa
- Randi L. Derakhshani, Dariush Derakhshani, ” tłum. Piotr Cieślak, „Autodesk 3DS Max 2014 Essentials: Autodesk Official Press”, Sybex, Helion, 2014
Literatura dodatkowa
- Kelly L. Murdock, 3DS MAX 2012. BIBLIA Seria BIBLIA, Helion, 2012