Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie komunikacji wizualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie komunikacji wizualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>, Włodzimierz Trawiński <wtrawinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności w zakresie grafiki projektowej umożliwiająca swobodne poruszanie się w zakresie projektowania komunikatów wizualnych. Posługiwanie się oprogramowaniem graficznym na poziomie umożliwiającym praktyczne wykonywanie projektów graficznych. |
W-2 | Dobra znajomość metodologii projektowania na płaszczyźnie i w przestrzeni |
W-3 | Świadomość możliwości, zainteresowań i preferencji w projektowaniu komunikacji wizualnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Projektowanie graficzne w rozszerzonym zakresie. Typografia i posługiwanie się literą. Spójność formy przekazów wizualnych i graficznych (skrót, synteza, metafora) |
C-2 | Projektowanie graficzne w kontekście własnej aktywności artystycznej i projektowej( plansze, tablice, banery) Projektowanie na płaszczyźnie i w przestrzeni. |
C-3 | Rozwijanie własnych umiejętności , zainteresowań i preferencji w zakresie grafiki projektowej i komunikacji wizualnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej. Projektowanie dla przestrzeni publicznej. Pogłębianie zagadnień projektowych na płaszczyźnie i w przestrzeni. Realizacja zagadnień projektowych: identyfikacja wizualna. Uwzględnienie różnic programowych w kontekście projektowania graficznego. Ćwiczenia: Identyfikacja wizualna, spójność przekazu, elementy przekazu, przestrzeń przekazu: miasto, instytucja, wydarzenie, komunikacja w przestrzeni obiektów, obiekty publiczne | 15 |
T-P-2 | Projektowanie przestrzenne założeń pomnikowych i monumentów 1. Treści ogólne - ćwiczenia polegające na twórczym i wszechstronnym operowaniu modelami przestrzennymi w kształtowaniu koncepcji projektowych. Zdobywanie praktycznych doświadczeń techniologiczno - warsztatowych. Badanie i sprawdzanie idei projektowych w realizacji modelowej. Wpływ uwarunkowań technologicznych na kształt formy. a) metodologia projektowania. Świadomość koncepcyjna, b)rodzaje poziomów i rys historyczny, c) idee projektowe, koncepcje, d) upamiętnienie - teorie, klkasyfikacja, e) modele przestrzenne, f) projektowanie modeli z brył i płaszczyzn, g) analiza, wnioski, ocena | 30 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej. Projektowanie dla przestrzeni publicznej. Pogłębianie zagadnień projektowych na płaszczyźnie i w przestrzeni. Realizacja zagadnień projektowych: identyfikacja wizualna. Uwzględnienie różnic programowych w kontekście projektowania graficznego. Ćwiczenia: Identyfikacja wizualna, spójność przekazu, elementy przekazu, przestrzeń przekazu: miasto, instytucja, wydarzenie, komunikacja w przestrzeni obiektów, obiekty publiczne | 30 |
T-P-2 | Wykłady: Poszerzenie zagadnień związanych z tworzeniem kampanii reklamowych (cele, odbiorcy, forma) i zagadnień związanych z tworzeniem marki – branding. Ćwiczenia: Kampania reklamowa (możliwe nośniki, adekwatna forma, zakres działania) analiza i wykonanie. Branding – cechy i wizerunek marki. Analiza zjawiska, zagadnienia i problemy. Własna marka – przymiarka | 30 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | praca własna nad projektem | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | praca własna nad projektem | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć w formie wykładu z uwzględnieniem całego spektrum możliwych rozwiązań i zastosowań projektowych z wykorzystaniem grafiki projektowej. Z uwzględnieniem indywidualnych preferencji i wyborów. Kolejne zajęcia przyjmą formę konsultacji projektów wynikających z zaproponowanych tematów. A efektem końcowym będzie ich realizacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia zrealizowania wszystkich ćwiczen przewidzianych programem pracowni. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangazowanie, umiejetność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę od 0,5 do 1 stopnia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia wypełnienia założeń projektu oraz twórczego poziomu rozwiazania problemu |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C13_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | Wz_2A_W08 | — | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C13_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_2A_U01, Wz_2A_U02 | — | C-1, C-2 | T-P-1 | — | S-1 |
Wz_2A_C13_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie poprawnie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | Wz_2A_U08 | — | C-2 | T-P-1 | — | S-3 |
Wz_2A_C13_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych środków przekazu | Wz_2A_U10 | — | C-1 | T-P-1, T-P-1 | — | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C13_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_2A_K01 | — | C-2 | T-P-1, T-P-1 | — | S-3 |
Wz_2A_C13_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_2A_K02 | — | C-2 | T-P-1 | — | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C13_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | 2,0 | Nie opanowal w stopniu zadawalajacym zagadnien dotyczacych liternictwa, grafiki bitmapowej i rastrowej oraz umiejetnosci tworzenia identyfikacji wizualnej. Nie posiadl wiedzy poligraficznej. |
3,0 | Opanowal na poziomie podstawowym problemy dotyczace grafiki rastrowej i wektorowej. W stopniu podstawowym orientuje sie w poligrafii.. | |
3,5 | ||
4,0 | Swiadomie potrafi stworzyc identyfikacje wizualna oraz w stopniu zadawalajacym posluguje sie zagadnieniami grafiki bitmapowej oraz wektorowej. W stopniu wystarczajacym orientuje sie w poligrafii.. | |
4,5 | ||
5,0 | Student posiada pelna umiejetnosc kreacji. Biegle opanowal zagadnienia poruszane na przedmiocie. Zna bardzo dobrze zagadnienia poligraficzne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C13_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Nie potrafi tworzyć komunikatu wizualnego, nie posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. |
3,0 | Potrafi tworzyć komunikaty wizualne w stopniu podstawowym, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi tworzyć komunikaty wizualnew stopniu dobrym, w tym posiada wystarczajace umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym i wykonawczym. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi w stopniu bardzo dobrym tworzyć komunikaty wizualne, posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. | |
Wz_2A_C13_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie poprawnie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | 2,0 | Nie potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; Nie umie poprawnie przygotować swojej realizacje oraz nie jest gotowy do udzialu w wystawach zbiorowych i indywidualnych. |
3,0 | W stopniu podstawowym potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; w stopniu podstawowym umie poprawnie przygotować swoje realizacje. | |
3,5 | ||
4,0 | Dobrze przygotowuje swoje realizacje moze wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; Bardzo dobrze umie przygotować swoje realizacje i moze wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie. | |
Wz_2A_C13_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych środków przekazu | 2,0 | Nie potrafi przygotować publicznej prezentacji własnych dokonań oraz nie umie prezentować projektow. |
3,0 | W stopniu podstawowym potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, wzglednie umie prezentować projekty z wykorzystaniem współcześnie przyjętych środków przekazu. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopni dobrym potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań. | |
4,5 | ||
5,0 | W stopniu bardzo dobrym potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, umie prezentować swoje projekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C13_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student osiągający minimum 60% obecności |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności | |
Wz_2A_C13_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Student osiągający minimum 60% obecności |
3,0 | Student osiągający minimum 65% obecności | |
3,5 | Student osiągający minimum 75% obecności | |
4,0 | Student osiągający minimum 80% obecności | |
4,5 | Student osiągający minimum 90% obecności | |
5,0 | Student osiągający 100% obecności |
Literatura podstawowa
- Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, 2010
- Matthew Healey, Czym jest branding?, 2008
- Michał Mrowczyk, Michał Warda, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, 2010
- Michael Evamy, Logo. Przewodnik dla projektantów, 2008
Literatura dodatkowa
- Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy, 2003
- Quentin Newark, , Design i grafika dzisiaj. Podręcznik grafiki użytkowej, 2006
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, 2004