Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Psychofizjologia widzenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychofizjologia widzenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Trawiński <wtrawinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących kompozycji, formy, barwy i struktury |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uksztaltowanie u studenta umiejętności efektywnego kształtowania informacji wizualnej, oraz wszelkich komunikatów medialnych w oparciu o wiedzę z zakresu mechanizmów percepcyjnych człowieka. Ponad to ćwiczenia mają na celu rozwijać indywidualną wrażliwość, kreację twórczą i przygotować do podejmowania samodzielnych decyzji projektowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zagadnienia z zakresu kompozycji układów płaskich i form przestrzennych | 6 |
T-P-2 | Barwa - wrażenie barwy | 6 |
T-P-3 | Materia i faktura. Iluzje faktur. | 12 |
T-P-4 | Złudzenia optyczne | 4 |
T-P-5 | podsumowanie i zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | głowna metodą nauczania sa ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolejnych etapów ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena dokonywana pod koniec trwania przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C04_W01 zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej | Wz_2A_W07 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C04_U01 posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej | Wz_2A_U08 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C04_K01 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji | Wz_2A_K02 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C04_W01 zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomości wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej |
3,0 | student w sposób najprostszy wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, ale nie potrafi przeprowadzić ich analizy | |
3,5 | student w prosty sposób wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji oraz potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ich prostą analizę | |
4,0 | student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta analizę | |
4,5 | student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta złożoną analizę ujawniając indywidualny stosunek do podjętej tematyki | |
5,0 | student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić ich prosta złożoną analizę ujawniając indywidualny stosunek do podjętej tematyki, oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C04_U01 posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej |
3,0 | student w sposób najprostszy wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, ale nie potrafi efektywnie ich zastosować we własnej wypowiedzi artystycznej | |
3,5 | student w prosty sposób wykazuje znajomość wzorców leżących u podstaw kreacji oraz potrafi przy pomocy nauczyciela zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej | |
4,0 | student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi część z nich zastosować we własnej wypowiedzi artystycznej | |
4,5 | student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi efektywnie zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej | |
5,0 | student zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, oraz potrafi efektywnie zastosować je we własnej wypowiedzi artystycznej w sposób nowatorski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C04_K01 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji | 2,0 | student nie potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działań zawodowych, nie wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz w sposób najprostszy wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz w sposób prosty wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności | |
4,0 | student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności nawet w warunkach ograniczonego dostepu do potrzebnych informacji | |
5,0 | student potrafi samodzielnie kontynuować i rozszerzać działania zawodowe, oraz wykazuje zdolności do świadomego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności nawet w warunkach ograniczonego dostepu do potrzebnych informacji, wykazuje się przy tym dużą kreatywnością |
Literatura podstawowa
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WaiF, Warszawa, 1982
- Arnheim R., Visual Thinking, University of California Press, Berkeley, 1999
- Demidow W., Patrzeć i widzieć, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT –SIGMA, Warszawa, 1989
- Deręgowski J.B, Oko i obraz.Studium psychologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1990
- Francuz P., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2007
- Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2003
- Gage J., Kolor i kultura, Universitas, Kraków, 2008
- Gage J., Kolor i znaczenie, Universitas, Kraków, 2010
- Gregory R.L., Oko i mózg. Psychologia widzenia., PWN, Warszawa, 1971
- Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa, 1970
- Hornung D., Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Universitas, Kraków, 2007
- Kandyński W., Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2011
- Meerwein G., B. Rodeck, F. H. Mahnke, Color: Communication in Architectural Space, Birkhauser Verlag, 2007
- Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Wydawnictwo ,,Arkady’’, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Popek S., Barwy i psychika, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej, Lublin, 2012
- Mączyńska - Frydryszek A., Psychofizjologia widzenia. Barwa. Kompendium wiedzy, PWSSP, Poznań, 1976
- Pastoureau M., Niebieski. Historia koloru, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2013
- Zausznica A., Nauka o barwie, PWN, Warszawa, 1959
- Zeugner G., Barwa i człowiek, Wydawnictwo ,,Arkady’’, Warszawa, 1965