Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Bionika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bionika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>, Agnieszka Spiegelhalter <aspiegelhalter@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania bionicznego w kontekście metodyki twórczego rozwiązywania problemów projektowych
C-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego
C-3Wyćwiczenie u studenta umiejętności prowadzenia ideacji w oparciu o wiedzę z obszaru bioniki oraz biologii
C-4Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego6
T-A-2Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów4
T-A-3Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe inspirowane naturą7
T-A-4Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe inspirowane naturą7
T-A-5Konstruowanie mechanizmów o podstawowym stopniu skomplikowania inspirowanych naturą6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-A-2Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-A-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-A-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi10
A-A-5Samodzielne przygotowanie projektów śródsemestralnych15
A-A-6Czytanie wskazanej literatury8
A-A-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedzi, przygotowanej na wskazany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C01_W01
posiada pogłębioną wiedzę na temat realcji między naukami technicznymi a przyrodniczymi w kontekście projektowania wzorniczego
Wz_2A_W08C-1T-A-2, T-A-1M-5, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C01_U01
jest zdolny prowadzić proces ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego
Wz_2A_U03C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C01_K01
intersuje się osiągnięciami bionik, jak i biologii oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
Wz_2A_K01C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C01_W01
posiada pogłębioną wiedzę na temat realcji między naukami technicznymi a przyrodniczymi w kontekście projektowania wzorniczego
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu bioniki; nie potrafi przedstawić ani jednej innowacji o charakterze bionicznym
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu bioniki; potrafi przedstawić przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu bionik; potrafi ogólnie opisać wybrany problem techniczny oraz przyporządkować do niego przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu bioniki; potrafi opisać wybrany problem techniczny oraz przyporządkować do niego przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym, przedstawiając szczegóły tego rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C01_U01
jest zdolny prowadzić proces ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego
2,0
3,0jest w stanie wytworzyć ideę projektową o podstawowym stopniu skomplikowania projektowego opartą o zasadę wyabstrachowaną ze świata natury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C01_K01
intersuje się osiągnięciami bionik, jak i biologii oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach

Literatura podstawowa

  1. Izot B. Lityniecki, Spotkania z bioniką, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1974, I., Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Jerzy Morozowski; Jan Awrejcewicz, Podstawy biomechanik, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, Egz. dostępny u prowadzącego
  3. L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
  4. Andrzej Samek, Bionika. Wiedza przyrodnicza dla inżynierów, AGH, Kraków, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. R. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003, I, Egz. dostępny u Prowadzącego

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego6
T-A-2Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów4
T-A-3Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe inspirowane naturą7
T-A-4Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe inspirowane naturą7
T-A-5Konstruowanie mechanizmów o podstawowym stopniu skomplikowania inspirowanych naturą6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-A-2Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-A-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-A-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi10
A-A-5Samodzielne przygotowanie projektów śródsemestralnych15
A-A-6Czytanie wskazanej literatury8
A-A-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C01_W01posiada pogłębioną wiedzę na temat realcji między naukami technicznymi a przyrodniczymi w kontekście projektowania wzorniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania bionicznego w kontekście metodyki twórczego rozwiązywania problemów projektowych
Treści programoweT-A-2Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów
T-A-1Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego
Metody nauczaniaM-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł
M-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedzi, przygotowanej na wskazany temat
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu bioniki; nie potrafi przedstawić ani jednej innowacji o charakterze bionicznym
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu bioniki; potrafi przedstawić przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu bionik; potrafi ogólnie opisać wybrany problem techniczny oraz przyporządkować do niego przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu bioniki; potrafi opisać wybrany problem techniczny oraz przyporządkować do niego przynajmniej jedną innowację o charakterze bionicznym, przedstawiając szczegóły tego rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C01_U01jest zdolny prowadzić proces ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U03jest zdolny do formułowania i metodycznego stosowania zaawansowanych kryteriów projektowych i podejmowania na ich podstawie złożonych decyzji projektowych
Cel przedmiotuC-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji w oparciu o metodykę projektowania bionicznego
C-3Wyćwiczenie u studenta umiejętności prowadzenia ideacji w oparciu o wiedzę z obszaru bioniki oraz biologii
Treści programoweT-A-3Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe inspirowane naturą
T-A-4Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe inspirowane naturą
T-A-5Konstruowanie mechanizmów o podstawowym stopniu skomplikowania inspirowanych naturą
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest w stanie wytworzyć ideę projektową o podstawowym stopniu skomplikowania projektowego opartą o zasadę wyabstrachowaną ze świata natury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C01_K01intersuje się osiągnięciami bionik, jak i biologii oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi jak i kulturowymi); inspiruje otoczenie, poszukuje innowacyjnych rozwiązań
Cel przedmiotuC-4Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania
Treści programoweT-A-3Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe inspirowane naturą
T-A-4Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe inspirowane naturą
T-A-5Konstruowanie mechanizmów o podstawowym stopniu skomplikowania inspirowanych naturą
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach