Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki. Powinien posiadac opanowane podstawowe umiejetnosci pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji, a także aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | - Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, archotektury krajobrazu i wzornictwa inspirowane naturą; - Tożasmość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjeńska i środowisko zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych; - Relacja sztuki i polityki; - Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej; - Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajaca wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać rózne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzajacy posiadana wiedze oraz umiejetnosc krytycznego odnoszenia sie do zadanych problemów, samodzielnego wyrazania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
M-3 | Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu. |
M-4 | Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
M-5 | Prezentacja ustna - samodzielna praca, która rozwija umiejetnosc krytycznego myslenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, takze obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływajaca na ocene koncowa. |
S-2 | Ocena formująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_B05_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego | Wz_2A_W04, Wz_2A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A13_U02 potrafi poruszać się w obszarze zjawisk z zakresu kultury współczesnej i wzornictwa | Wz_2A_U01 | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-4, M-3, M-1, M-5 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_B05_K01 jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska | Wz_2A_K04 | — | C-1 | T-W-1 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_B05_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A13_U02 potrafi poruszać się w obszarze zjawisk z zakresu kultury współczesnej i wzornictwa | 2,0 | |
3,0 | student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu omawianego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_B05_K01 jest zdolny krytycznie odnosic sie do własnych oraz cudzych działan projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczosci; bedac zdolnym do elementarnej refleksji na temat wyzwań współczesnej rzeczywistosci, w sposób zdystansowany i swiadomy analizuje zjawiska | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Literatura podstawowa
- Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2010
- Roland Barthes, Mitologie, Aletheia, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- red. C. Frejlich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013
- Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
- Rebecca Houze, New Mythologies in Design and Culture. Reading Signs and Symbols in the Visual Landscape, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
- Dorota Folga-Januszewska, Mit i Zakopane, Bosz, Olszanica, 2006