Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Prawne podstawy prowadzenia działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawne podstawy prowadzenia działalności gospodarczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnie panującymi zasadami zatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
C-2Przygotowanie sudentów do wyboru najbardziej korzystnej formy działalności gospodarczej i formy rozliczeń podatkowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zobowiązaniami fiskalnymi i problemem ubezpieczeń społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie możliwych sposobów zarobkowania wg ustawodawstwa polskiego oraz wybranych krajów Unii Europejskiej6
T-A-2Omówienie form zatrudnienia w kontekście specjalności zawodowych we wzornictwie.4
T-A-3Omówienie problemu odpowiedzialności zawodowej. Analiza zagrożeń w zależności od formy prowadzonej działalności.8
T-A-4Wprowadzenie do księgowości. Omówienie form rozliczania dochodów.8
T-A-5Wprowadzenie do systemu ubezpieczeń społecznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Lektura wskazanej literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwensatoryjny
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania rezultatów ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A07_W01
zna podstawowe pojęcia z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej
Wz_2A_W06C-1, C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A07_U01
umie przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej
Wz_2A_U07C-1, C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-4M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A07_K01
jest zdolna do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Wz_2A_K01, Wz_2A_K04C-1T-A-3, T-A-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A07_W01
zna podstawowe pojęcia z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; nie potrafi opisać wybranego zjawiska rynkowego
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi ogólnie opisać wybrane zjawisko rynkowe
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe ilustrując je adekwatnymi przykładami
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A07_U01
umie przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej
2,0student nie umie sporządzić nawet prostej prezentacji, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,0student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,5student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą więcej niż wymagane minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
4,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych, lecz prezentuje ją w nieciekawej formie
4,5student sporządza zbyt rozbudowaną prezentację, w której umieszcza maksimum danych, lecz prezentuje ją w interesującej formie
5,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych danych i zaprezentować ją w interesującej formie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A07_K01
jest zdolna do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0student nie potrafi odnieść się do żadnego zjawiska rynkowego, nie jest zdolny do sformułowania żadnego sądu na ten temat
3,0student potrafi jedynie dwuwartościowo oceniać zjawiska rynkowe, z trudem formułuje sąd na ten temat, nie potrafi przyjmować rożnych stanowisk przy argumentacji
3,5
4,0student jest w stanie ocenić zjawiska rynkowe, dobrze formułuje sądy, z trudnem jednak przyjmuje rożne stanowiska przy argumentacji
4,5
5,0student swobodnie i wieloaspektowo ocenia zjawiska rynkowe, z łatwością formułuje sądy, potrafi przyjmować różne stanowiska przy arumentacji

Literatura podstawowa

  1. Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa, 1999, VII, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. J. Ginalski, M. Liskiewicz, J. Seweryn, Rozwój nowego produktu, Wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział form przemysłowych., Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Wydział wzornictwa przemysłowego., O wzornictwie przemysłowym, definicje, procedury, korzyści, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział wzornictwa przemysłowego., Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie możliwych sposobów zarobkowania wg ustawodawstwa polskiego oraz wybranych krajów Unii Europejskiej6
T-A-2Omówienie form zatrudnienia w kontekście specjalności zawodowych we wzornictwie.4
T-A-3Omówienie problemu odpowiedzialności zawodowej. Analiza zagrożeń w zależności od formy prowadzonej działalności.8
T-A-4Wprowadzenie do księgowości. Omówienie form rozliczania dochodów.8
T-A-5Wprowadzenie do systemu ubezpieczeń społecznych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Lektura wskazanej literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A07_W01zna podstawowe pojęcia z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W06ma pogłębioną wiedzę w obszarze metod zarządzania wzornictwem, rozumie w stopniu zaawansowanym zjawiska społeczno-gospodarcze mające wpływ na twórczość projektową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnie panującymi zasadami zatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zobowiązaniami fiskalnymi i problemem ubezpieczeń społecznych.
C-2Przygotowanie sudentów do wyboru najbardziej korzystnej formy działalności gospodarczej i formy rozliczeń podatkowych.
Treści programoweT-A-2Omówienie form zatrudnienia w kontekście specjalności zawodowych we wzornictwie.
T-A-5Wprowadzenie do systemu ubezpieczeń społecznych.
T-A-3Omówienie problemu odpowiedzialności zawodowej. Analiza zagrożeń w zależności od formy prowadzonej działalności.
T-A-4Wprowadzenie do księgowości. Omówienie form rozliczania dochodów.
T-A-1Przedstawienie możliwych sposobów zarobkowania wg ustawodawstwa polskiego oraz wybranych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania rezultatów ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzech wybranych pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; nie potrafi opisać wybranego zjawiska rynkowego
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej trzy pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi ogólnie opisać wybrane zjawisko rynkowe
3,5
4,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej cztery pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe ilustrując je adekwatnymi przykładami
4,5
5,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej pięć pojęć z zakresu zarządzania marketingowego; potrafi opisać wybrane zjawisko rynkowe w kontekście innych, opis ten potrafi zilustrować adekwatnymi przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A07_U01umie przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach gospodarki wolnorynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U07potrafi samodzielnie i całościowo przedstawić rezultaty prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji, posługując się tradycyjnymi jak i zaawansowanymi technikami prezentacyjnymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnie panującymi zasadami zatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zobowiązaniami fiskalnymi i problemem ubezpieczeń społecznych.
C-2Przygotowanie sudentów do wyboru najbardziej korzystnej formy działalności gospodarczej i formy rozliczeń podatkowych.
Treści programoweT-A-2Omówienie form zatrudnienia w kontekście specjalności zawodowych we wzornictwie.
T-A-5Wprowadzenie do systemu ubezpieczeń społecznych.
T-A-4Wprowadzenie do księgowości. Omówienie form rozliczania dochodów.
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania rezultatów ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie sporządzić nawet prostej prezentacji, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,0student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą konieczne minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
3,5student umie sporządzić prostą prezentację, zawierającą więcej niż wymagane minimum danych i zaprezentować ją w akceptowalnej formie
4,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych, lecz prezentuje ją w nieciekawej formie
4,5student sporządza zbyt rozbudowaną prezentację, w której umieszcza maksimum danych, lecz prezentuje ją w interesującej formie
5,0student umie sporządzić optymalną prezentację, zawierającą optimum koniecznych danych i zaprezentować ją w interesującej formie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A07_K01jest zdolna do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi jak i kulturowymi); inspiruje otoczenie, poszukuje innowacyjnych rozwiązań
Wz_2A_K04przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnie panującymi zasadami zatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
Treści programoweT-A-3Omówienie problemu odpowiedzialności zawodowej. Analiza zagrożeń w zależności od formy prowadzonej działalności.
T-A-1Przedstawienie możliwych sposobów zarobkowania wg ustawodawstwa polskiego oraz wybranych krajów Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi odnieść się do żadnego zjawiska rynkowego, nie jest zdolny do sformułowania żadnego sądu na ten temat
3,0student potrafi jedynie dwuwartościowo oceniać zjawiska rynkowe, z trudem formułuje sąd na ten temat, nie potrafi przyjmować rożnych stanowisk przy argumentacji
3,5
4,0student jest w stanie ocenić zjawiska rynkowe, dobrze formułuje sądy, z trudnem jednak przyjmuje rożne stanowiska przy argumentacji
4,5
5,0student swobodnie i wieloaspektowo ocenia zjawiska rynkowe, z łatwością formułuje sądy, potrafi przyjmować różne stanowiska przy arumentacji