Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Geometrii Wykreślnej i Perspektywy
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Arlet <Piotr.Arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elementarnych pojęć geometrycznych i konstrukcji, z zakresu i na poziomie kursu matematyki w szkole średniej, umiejętność posługiwania się podstawowymi przyborami geometrycznymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach;3
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów;3
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki;3
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym;3
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonymi wymiarami;3
T-W-6wnętrze architektoniczne w perspektywie wraz z wyposażeniem, w ustawieniu czołowym i bocznym; perspektywa schodów;3
T-W-7okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach;3
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach3
T-W-9rzutowanie prostokątne jako zasada sporządzania odwzorowania w rysunku technicznym; rzuty kartezjańskie i Monge'a;3
T-W-10pismo techniczne w świetle norm i praktyki; oznaczanie rozmaitych materiałów, przekrój w rysunku technicznym;3
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni3
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni3
T-W-13pisemne zaliczenie wykładów3
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli3
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach. Prowadzenie notatek i wykonywanie rysunków w trakcie wykładu.45
A-W-2Przyswojenie bieżącej partii materiału. Uzupełnienie notatek oraz rysunków przy pomocy podanych podręczników.25
A-W-3Przygotowanie dwóch arkuszy rysunkowych, potwierdzających umiejętność zastosowania nabytej wiedzy teoretycznej do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu końcowego.5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach-szkicownikach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę mają dwa arkusze rysunkowe, których samodzielne wykonanie pozwala ocenić nabytą wiedzę teoretyczną z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy sprawdza wiedzę teoretyczną z geometrii przestrzennej-stereometrii.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C11_W01
ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny; zna kluczowe zagadnienia za zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Wz_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C11_U01
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Wz_1A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C11_K01
Posiada niezbędne kompetencje do samodzielnego projektowania, wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu rzutowania oraz perspektywy. Wie jak zapisać przyjęte rozwiązania geometryczne w formie poprawnych rysunków.
Wz_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C11_W01
ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny; zna kluczowe zagadnienia za zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
2,0Nie wie jak rozwiązać zadanie.
3,0Wie jak rozwiązać zadanie. Zna jedną metodę rozwiązania zadania, w wielu szczegółach popełnił błędy,które znacząco rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek słabo czytelny.
3,5Wie jak rozwiązać zadanie.Trafnie dobrał metodę, lecz uzyskał tylko część rozwiązania.Rysunek niejednoznaczny.
4,0Wie jak rozwiązać zadanie,trafnie dobrał metodę.Popełnił nieliczne błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny
4,5Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz w kilku szczegółach popełnił błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny.
5,0Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, uzyskał rozwiązanie. Rysunek czytelny,posiada walory estetyczne, opis jednoznaczny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C11_U01
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
2,0Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest słabo czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
4,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie, nie ma będów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny.
4,5Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny.
5,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C11_K01
Posiada niezbędne kompetencje do samodzielnego projektowania, wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu rzutowania oraz perspektywy. Wie jak zapisać przyjęte rozwiązania geometryczne w formie poprawnych rysunków.
2,0Student apatyczny, pozbawiony energii, nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę, oczekuje sprawdzonych i gotowych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, lecz jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie i wypełnia przydzielony zakres obowiązków. Nie wykazuje dostatecznej inicjatywy w rozwiązywaniu problemów.
4,5Student posiada zdolności przywódcze. Poszukuje samodzielnie rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.

Literatura podstawowa

  1. Arlet P., Materiały pomocnicze do ćwiczeń z geometrii wykreślne, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2004
  2. Majewski Mieczysław, Geometria wykreślna, t. 1., 2. i 3., Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1980
  3. Majewski M., Perspektywa z konstrukcjami cieni dla studentów architektury, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Otto E, Geometria Wykreślna, Czytelnik, Warszawa, 1950
  2. Szerszeń S., Nauka o rzutach, PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach;3
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów;3
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki;3
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym;3
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonymi wymiarami;3
T-W-6wnętrze architektoniczne w perspektywie wraz z wyposażeniem, w ustawieniu czołowym i bocznym; perspektywa schodów;3
T-W-7okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach;3
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach3
T-W-9rzutowanie prostokątne jako zasada sporządzania odwzorowania w rysunku technicznym; rzuty kartezjańskie i Monge'a;3
T-W-10pismo techniczne w świetle norm i praktyki; oznaczanie rozmaitych materiałów, przekrój w rysunku technicznym;3
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni3
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni3
T-W-13pisemne zaliczenie wykładów3
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli3
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach. Prowadzenie notatek i wykonywanie rysunków w trakcie wykładu.45
A-W-2Przyswojenie bieżącej partii materiału. Uzupełnienie notatek oraz rysunków przy pomocy podanych podręczników.25
A-W-3Przygotowanie dwóch arkuszy rysunkowych, potwierdzających umiejętność zastosowania nabytej wiedzy teoretycznej do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu końcowego.5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C11_W01ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny; zna kluczowe zagadnienia za zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W03ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny i zna w stopniu ogólnym psychofizyczne uwarunkowania tych relacji; zna kluczowe zagadnienia z zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Treści programoweT-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach;
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów;
T-W-9rzutowanie prostokątne jako zasada sporządzania odwzorowania w rysunku technicznym; rzuty kartezjańskie i Monge'a;
T-W-10pismo techniczne w świetle norm i praktyki; oznaczanie rozmaitych materiałów, przekrój w rysunku technicznym;
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki;
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonymi wymiarami;
T-W-6wnętrze architektoniczne w perspektywie wraz z wyposażeniem, w ustawieniu czołowym i bocznym; perspektywa schodów;
T-W-7okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach;
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym;
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach-szkicownikach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę mają dwa arkusze rysunkowe, których samodzielne wykonanie pozwala ocenić nabytą wiedzę teoretyczną z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jak rozwiązać zadanie.
3,0Wie jak rozwiązać zadanie. Zna jedną metodę rozwiązania zadania, w wielu szczegółach popełnił błędy,które znacząco rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek słabo czytelny.
3,5Wie jak rozwiązać zadanie.Trafnie dobrał metodę, lecz uzyskał tylko część rozwiązania.Rysunek niejednoznaczny.
4,0Wie jak rozwiązać zadanie,trafnie dobrał metodę.Popełnił nieliczne błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny
4,5Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz w kilku szczegółach popełnił błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny.
5,0Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, uzyskał rozwiązanie. Rysunek czytelny,posiada walory estetyczne, opis jednoznaczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C11_U01potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U09potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Treści programoweT-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach;
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów;
T-W-9rzutowanie prostokątne jako zasada sporządzania odwzorowania w rysunku technicznym; rzuty kartezjańskie i Monge'a;
T-W-10pismo techniczne w świetle norm i praktyki; oznaczanie rozmaitych materiałów, przekrój w rysunku technicznym;
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki;
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonymi wymiarami;
T-W-6wnętrze architektoniczne w perspektywie wraz z wyposażeniem, w ustawieniu czołowym i bocznym; perspektywa schodów;
T-W-7okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach;
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym;
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach-szkicownikach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę mają dwa arkusze rysunkowe, których samodzielne wykonanie pozwala ocenić nabytą wiedzę teoretyczną z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest słabo czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
4,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie, nie ma będów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny.
4,5Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny.
5,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C11_K01Posiada niezbędne kompetencje do samodzielnego projektowania, wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu rzutowania oraz perspektywy. Wie jak zapisać przyjęte rozwiązania geometryczne w formie poprawnych rysunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Treści programoweT-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach;
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów;
T-W-9rzutowanie prostokątne jako zasada sporządzania odwzorowania w rysunku technicznym; rzuty kartezjańskie i Monge'a;
T-W-10pismo techniczne w świetle norm i praktyki; oznaczanie rozmaitych materiałów, przekrój w rysunku technicznym;
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki;
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonymi wymiarami;
T-W-6wnętrze architektoniczne w perspektywie wraz z wyposażeniem, w ustawieniu czołowym i bocznym; perspektywa schodów;
T-W-7okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach;
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym;
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach-szkicownikach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę mają dwa arkusze rysunkowe, których samodzielne wykonanie pozwala ocenić nabytą wiedzę teoretyczną z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student apatyczny, pozbawiony energii, nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę, oczekuje sprawdzonych i gotowych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, lecz jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie i wypełnia przydzielony zakres obowiązków. Nie wykazuje dostatecznej inicjatywy w rozwiązywaniu problemów.
4,5Student posiada zdolności przywódcze. Poszukuje samodzielnie rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.