Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki produkcyjne - projektowanie komunikacji wizualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki produkcyjne - projektowanie komunikacji wizualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Anna Schmidt <Anna.Schmidt@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 24,0 | ECTS (formy) | 24,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu projektowania graficznego: znajomość zasad kompozycji, oddziaływanie barw, projektowanie na siatkach modułowych. |
W-2 | Umiejętności z zakresu rysunku i malarstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem nauczania jest zapoznanie studenta ze warsztatem jakim posługuje się współcześnie grafik. Zdobyta w pracowni wiedza ma umożliwić studentowi dobór adekwatnych technik (manualnych i cyfrowych) i narzędzi do realizowanego projektu a także na podjęcie decyzji, która specjalizacja jest mu najbliższa. W ramach zajęć studenci bedą pracować w programach graficznych ze środowiska Adobe oraz CorelDraw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy grafiki interaktywnej - wykłady wprowadzające omawiające zagadnienia związane z projektowaniem nowoczesnych rozwiązań z zakresu projektowania stron internetowych oraz aplikacji | 10 |
T-L-2 | Podstawy grafiki interaktywnej - ćwiczenia, których zadaniem jest wypracowanie przez studenta umiejętności kompleksowego rozwiązywania projektu jakim jest strona internetowa czy aplikacja. Ćwiczenia poruszają w obrębie zagadnień związanych z architekturą informacyjną (strony czy aplikacji), projektu jej interfejsu użytkownika oraz kodowania HTML+CSS. | 80 |
90 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy działań multimedialnych - wprowadzenie do szeroko rozumianej sfery obrazów ruchomych, przez które rozumiemy zarówno animację (grafikę ruchomą) jak również obrazy rejestrowane za pomocą aparatu fotograficznego czy kamery. | 10 |
T-L-2 | PPodstawy działań multimedialnych - ćwiczenia, których celem jest tworzenie komunikatów wizualnych za pomocą obrazów ruchomych (rysowanych i rejestrowanych analogowo bądź cyfrowo). Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z różnymi metodami rejestracji obrazu oraz jej późniejszej edycji w programach komputerowych. Równie istotnym aspektem pracy nad projektami jest zwrócenie uwagi studenta na dostosowanie medium do komunikatu, który zamierza przekazać. | 80 |
90 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Grafika rastrowa - wykład wprowadzający na temat charakterystyki tego rodzaju grafiki oraz typowych dla niej zastosowań w komunikacji wizualnej. | 10 |
T-L-2 | Grafika rastrowa - ćwiczenia, dzięki którym student nauczy się posługiwać oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia grafiki rastrowej. Zdobędzie również umiejętność posługiwanie się charakterystycznymi dla tej techniki środkami wyrazu artystycznego | 80 |
90 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Grafika artystyczna i cyfrowa - wykłady wprowadzające omawiające współczesny język projektowania graficznego, pokazujące możliwości wynikające z łączenia ze sobą różnych technik. Wykłady obejmują takie zagadnienia jak: rodzaje grafiki (artystycznej i cyfrowej) oraz narzędzia i oprogramowanie wykorzystywane przy jej tworzeniu. | 10 |
T-L-2 | Grafika artystyczna i cyfrowa - ćwiczenia, których celem będzie zaznajomienie studenta z warsztatem niezbędnym do jej projektowania. Ćwiczenia projektowe realizowane są manualnie oraz cyfrowo przy wykorzystaniu wybranych programów do tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej. W przypadku grafiki cyfrowej celem ćwiczeń jest również nabycie przez studenta umiejętności swobodnego operowania obrazem w programach stworzonych zarówno pod kątem grafiki rastrowej jak i wektorowej. | 80 |
90 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 90 |
A-L-2 | Praca własna | 90 |
180 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 90 |
A-L-2 | Praca własna | 90 |
180 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 90 |
A-L-2 | Praca własna | 90 |
180 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 90 |
A-L-2 | Praca własna | 90 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład wprowadzający omawiający technologię, w której będzie realizowane ćwiczenie, analizujący problem na konkretnych przykładach. Wykład podparty jest prezentacją multimedialną oraz prezentacją wydawnictw tematycznie związanych z poruszaną problematyką. |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna. Studenci w ramach analizy i zapoznania się nową tematyką przygotowują krótkie prezentacje na zadany temat, które następnie prezentowane są na forum grupy i wspólnie omawiane. |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prac zrealizowanych w ciagu semetru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C15_W01 Zna w stopniu ogółnym procesy poligraficzne oraz multimedialne i rozumie zasady racjonalnego i optymalnego ich wykorzystania. | Wz_1A_W05 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-L-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Wz_1A_D2_U02 umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu | Wz_1A_U04 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Wz_1A_D2_U03 jest zdolna do realizacji zadań projektanta form przemysłowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | Wz_1A_U07 | — | C-1 | T-L-2, T-L-2, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-2 | M-3 | S-1, S-3 |
Wz_1A_D2_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | Wz_1A_K05 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Wz_1A_D2_K03 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | Wz_1A_K06 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C15_W01 Zna w stopniu ogółnym procesy poligraficzne oraz multimedialne i rozumie zasady racjonalnego i optymalnego ich wykorzystania. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy na temat technik wykorzystywanych we współczesnej grafice. |
3,0 | Posiada wiedzę na temat technik wykorzystywanych we współczesnej grafice na poziomie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | Posiada wiedzę, na temat technik wykorzystywanych we współczesnej grafice, która w sposób poprawny pozwala mu realizować projekty. | |
4,5 | ||
5,0 | Posiada szeroką wiedzę, na temat technik wykorzystywanych we współczesnej grafice, która pozwala mu realizować projekty wyróżniające się dojrzałością i wyczuciem tematu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | Nie posiada umiejętności by samodzielnie wdrożyć projekt. |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności by samodzielnie wdrożyć projekt | |
3,5 | ||
4,0 | Posiada umiejętności techniczne i wiedzę teoretyczną by samodzielnie wdrożyć projekt. | |
4,5 | ||
5,0 | Jest biegły w zakresie umiejętności technicznych oraz posiada szeroką wiedzę teoretyczną, która pozwala samodzielnie tworzyć zaawansowane, wyróżniające się wysokim poziomem na forum grupy projekty. | |
Wz_1A_D2_U02 umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu | 2,0 | Nie potrafi dostosować techniki do realizowanego projektu |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności z zakresu technologii stosowanych w projektowaniu graficznym, które w stopniu zadowalającym pozwalają dostosować technikę do realizowanego projektu | |
3,5 | ||
4,0 | Zdobyte umiejętności z zakresu technologii stosowanych w projektowaniu graficznym, pozwalają trafnie dostosować technikę do realizowanego projektu. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi zaproponować innowacyjną, wyróżniającą się oryginalnością i świadczącą o zaawansowanych umiejętnościach technologię dla wdrożenia projektu. | |
Wz_1A_D2_U03 jest zdolna do realizacji zadań projektanta form przemysłowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | 2,0 | Nie potrafi współpracować w grupie. |
3,0 | Jest zdolny do współdzielenia obowiązków wynikających z realizacji projektu w zespole projektowym na poziomie podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi odnaleźć się w zespole projektowym, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań | |
4,5 | ||
5,0 | Bardzo dobrze odnajduje się w zespole projektowym, chętnie przyjmuje rolę lidera, który koordynuje przebieg prac projektowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zrealizować ani zaprezentować zadań projektowych |
3,0 | Realizuje i prezentuje zadania projektowe na poziomie podstawowym | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawac proste zadania projektowe, zadowalajaco radzi sobie z obsługa oprogramowania w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonac poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system informatyczne w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem informatycznym CMS w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizowac w sposób bardzo dobry kazde zadanie projektowe, wkładajac w nie własna inwencje i biegle posługuje sie systemem w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_D2_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | 2,0 | Nie rozumie potrzeby informowania o wynikach pracy. |
3,0 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy. | |
3,5 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy i umie to wykonac. | |
4,0 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy i odpowiednio umie to wykonac. | |
4,5 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy i umie to wykonac w dobry sposób. | |
5,0 | Doskonale rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy. | |
Wz_1A_D2_K03 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | 2,0 | Nie rozumie potrzeby informowania o wynikach pracy. |
3,0 | Realizuje i prezentuje zadania projektowe na poziomie podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Richard Poulin, Język projektowania graficznego, TMC, 2011
- John T. Drew & Sarah A. Meyer, Zarządzanie kolorem, Arkady, 2013
- Steven Heller & Mirko Ilić, Anatomia projektu, ABE, 2008
- Giles Colborne, Prostota i użyteczność. Projektowanie rozwiązań internetowych, mobilnych i interaktywnych, Helion, 2016
- Jon Duckett, HTML i CSS. Zaprojektuj i zbuduj witrynę WWW. Podręcznik Front End Developera”, Helion, 2014