Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Psychofizjologia widzenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychofizjologia widzenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Trawiński <wtrawinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony I semestr (znajomość teorii)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa podstawową. wiedzę. z zakresu nauk kognitywistycznych ( od matematyki, fizyki, biologii, neurobiologii, filozofii, psychologii po nauki związane ze sztuką i praktyką artystyczną) -świadomość, zrozumienie procesów percepcji, podstaw obierania i przetwarzania bodźców wizualnych, dotykowych, węchowych, smakowych, słuchowych, poznanie fizjologiczno-neurologicznych podstaw działania organizmu człowieka. Uzyskuje wiedzę niezbędną w kreacji artystycznej – skutki i niebezpieczeństwa działania form i barw, dotyku, zapachu, smaku, słuchu, rozumienie związku miedzy formalną strukturą dzieła artystycznego a procesami zachodzącymi w umyśle i psychice człowieka. Poznaje podstawowe zagadnienia optyczne (kontrasty barwne, złudzenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Realizacje prac mówiących o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Elementy wyrażające problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe.30
30
wykłady
T-W-1Od wykładu wprowadzającego o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Zmysły : wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, bólu; kształt, przestrzeń, czas – problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, seminaria, projekcje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C10_W01
ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa przemysłowego
Wz_1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C10_K01
interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Wz_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C10_W01
ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa przemysłowego
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C10_K01
interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5tudent opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę.

Literatura podstawowa

  1. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Terytoria, Warszawa, 2004
  2. John Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku dp abstrakcji, Universitas, Kraków, 2008
  3. Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, 2003
  4. Jan Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Popek, Barwy i psychika, UMCS, Lublin, 2008
  2. Leszek Brogowski, 'Powidoki i po... Unizm i „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego, Gdańsk, 2001
  3. Tom Stafford & Matt Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Helion S.A, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Realizacje prac mówiących o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Elementy wyrażające problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od wykładu wprowadzającego o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Zmysły : wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, bólu; kształt, przestrzeń, czas – problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C10_W01ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W07ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Student nabywa podstawową. wiedzę. z zakresu nauk kognitywistycznych ( od matematyki, fizyki, biologii, neurobiologii, filozofii, psychologii po nauki związane ze sztuką i praktyką artystyczną) -świadomość, zrozumienie procesów percepcji, podstaw obierania i przetwarzania bodźców wizualnych, dotykowych, węchowych, smakowych, słuchowych, poznanie fizjologiczno-neurologicznych podstaw działania organizmu człowieka. Uzyskuje wiedzę niezbędną w kreacji artystycznej – skutki i niebezpieczeństwa działania form i barw, dotyku, zapachu, smaku, słuchu, rozumienie związku miedzy formalną strukturą dzieła artystycznego a procesami zachodzącymi w umyśle i psychice człowieka. Poznaje podstawowe zagadnienia optyczne (kontrasty barwne, złudzenia
Treści programoweT-W-1Od wykładu wprowadzającego o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Zmysły : wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, bólu; kształt, przestrzeń, czas – problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, seminaria, projekcje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C10_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Student nabywa podstawową. wiedzę. z zakresu nauk kognitywistycznych ( od matematyki, fizyki, biologii, neurobiologii, filozofii, psychologii po nauki związane ze sztuką i praktyką artystyczną) -świadomość, zrozumienie procesów percepcji, podstaw obierania i przetwarzania bodźców wizualnych, dotykowych, węchowych, smakowych, słuchowych, poznanie fizjologiczno-neurologicznych podstaw działania organizmu człowieka. Uzyskuje wiedzę niezbędną w kreacji artystycznej – skutki i niebezpieczeństwa działania form i barw, dotyku, zapachu, smaku, słuchu, rozumienie związku miedzy formalną strukturą dzieła artystycznego a procesami zachodzącymi w umyśle i psychice człowieka. Poznaje podstawowe zagadnienia optyczne (kontrasty barwne, złudzenia
Treści programoweT-W-1Realizacje prac mówiących o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Elementy wyrażające problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, seminaria, projekcje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5tudent opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę.