Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika projektowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika projektowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień grafiki projektowej umożliwiających samodzielne projektowanie czytelnych i spójnych przekazów wizualnych |
W-2 | Posługiwanie się oprogramowaniem graficznym na poziomie umożliwiającym tworzenie projektów graficznych zgodnie założeniami tematu (projektowanie na siatce modułowej, grafika wektorowa i bitmapowa |
W-3 | Ogólna znajomość całego spektrum możliwych zagadnień mieszczących się w obszarze Grafiki projektowej. Publikacje cyfrowe, publikacje poligraficzne, działania w przestrzeni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiada umiejętność analizy zakresu zagadnień projektowych w kontekście tematu w ramach przedmiotu. Tworzy złożone przekazy wizualne z uwzględnieniem problemu, hipotetycznych oczekiwań odbiorcy przy zachowaniu zasad formalnych i znaczeniowych dla czytelności przekazów graficznych. Swobodnie analizuje zagadnienie i tworzy adekwatną do zagadnienia formę graficzną (metafora, skrót, synteza) |
C-2 | Zna zagadnienia typografii i zastosowań różnych krojów literniczych (fontów) na poziomie umożliwiającym sprawne posługiwanie się literą i tekstem w kontekście projektu na temat. Komponuje złożone komunikaty wizualne, znajduje związki między literą, formą i znaczeniem przekazu graficznego (funkcja, czytelność, informacja). |
C-3 | Zna zagadnienia w zaawansowanym stopniu pozwalającym na realizację pracy dyplomowej w zakresie: Grafiki projektowej, z uwzględnieniem całego spektrum możliwości projektowych do wyboru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Określony zakres zagadnień możliwych w obszarze Grafiki projektowej. Projektowanie znaku, logotypu, projektowanie identyfikacji wizualnej, marka, grafika wydawnicza, grafika cyfrowa. Ćwiczenia: projektowanie identyfikacji wizualnej (wydarzenie, koncert, akcja społeczna, instytucja etc ) , księga znaku (podstawowe zagadnienia), spójność stylu projektowania i serii do druku (cechy stylu, podobieństwo i różnica) | 20 |
T-P-2 | Projekty edukacyjne, projekty informacyjne, bilboard. Pogłębianie umiejętności posługiwania się podstawowymi nośnikami przekazów wizualnych: publikacje cyfrowe, publikacje poligraficzne, działania w przestrzeni. Działania manualne i z zastosowaniem komputera. Ćwiczenia: projekty edukacyjne i informacyjne w przestrzeni publicznej | 10 |
T-P-3 | Projekty reklamowe, kampania reklamowa (cele i potrzeby, możliwe nośniki reklamowe | 15 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Określony zakres zagadnień możliwych w obszarze Grafiki projektowej. Projektowanie znaku, logotypu, projektowanie identyfikacji wizualnej, marka, grafika wydawnicza, grafika cyfrowa. Ćwiczenia: projektowanie identyfikacji wizualnej (wydarzenie, koncert, akcja społeczna, instytucja etc ) , księga znaku (podstawowe zagadnienia), spójność stylu projektowania i serii do druku (cechy stylu, podobieństwo i różnica) | 20 |
T-P-2 | Projekty edukacyjne, projekty informacyjne, bilboard. Pogłębianie umiejętności posługiwania się podstawowymi nośnikami przekazów wizualnych: publikacje cyfrowe, publikacje poligraficzne, działania w przestrzeni. Działania manualne i z zastosowaniem komputera. Ćwiczenia: projekty edukacyjne i informacyjne w przestrzeni publicznej. | 10 |
T-P-3 | Projekty reklamowe, kampania reklamowa (cele i potrzeby, możliwe nośniki reklamowe) | 15 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Określony zakres zagadnień możliwych w obszarze Grafiki projektowej. Projektowanie znaku, logotypu, projektowanie identyfikacji wizualnej, marka, grafika wydawnicza, grafika cyfrowa. Ćwiczenia: projektowanie identyfikacji wizualnej (wydarzenie, koncert, akcja społeczna, instytucja etc ) , księga znaku (podstawowe zagadnienia), spójność stylu projektowania i serii do druku (cechy stylu, podobieństwo i różnica) | 20 |
T-P-2 | Projekty edukacyjne, projekty informacyjne, bilboard. Pogłębianie umiejętności posługiwania się podstawowymi nośnikami przekazów wizualnych: publikacje cyfrowe, publikacje poligraficzne, działania w przestrzeni. Działania manualne i z zastosowaniem komputera. Ćwiczenia: projekty edukacyjne i informacyjne w przestrzeni publicznej. | 10 |
T-P-3 | Projekty reklamowe, kampania reklamowa (cele i potrzeby, możliwe nośniki reklamowe) | 15 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 45 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | praca własna | 45 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | 1 uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | praca własna | 75 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć w formie wykładu z uwzględnieniem pogłębionego spektrum możliwych zagadnień, rozwiązań i zastosowań projektowych z wykorzystaniem grafiki projektowej. Kolejne zajęcia przyjmą formę konsultacji projektów wynikających z zaproponowanych tematów. A efektem końcowym będzie ich realizacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia. |
S-2 | Ocena formująca: Oceniany jest stopień wypełnienia założeń projektu oraz twórcze rozwiązanie problemu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy dokonywana jest na bierząco oraz w trybie semestralnych, zbiorowych przeglądów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C4_W01 zna procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimediów | Wz_1A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C4_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_1A_U09 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Wz_1A_C4_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | Wz_1A_U11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Wz_1A_C4_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu | Wz_1A_U13 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C4_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Wz_1A_C4_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C4_W01 zna procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimediów | 2,0 | Nie zna procesow poligraficznych. ;Nie ma wiedzy z zakresu technologii informatycznych. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna procesy poligraficzne i multimedialne. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopniu dobrym zna procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimediów. | |
4,5 | ||
5,0 | W stopniu bardzo dobrym zna procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimediów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C4_U01 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Student nie potrafi potrafi tworzyć komunikatow wizualnych. |
3,0 | Student dostatecznie potrafi potrafi tworzyć komunikatow wizualnych. | |
3,5 | ||
4,0 | Student dobrze potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. | |
Wz_1A_C4_U02 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | 2,0 | Student nie umie przygotować swojej realizacji. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym umie przygotować swoje realizacje. | |
3,5 | ||
4,0 | Student potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w zbiorowej wystawie. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; bardzo dobrze umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie. | |
Wz_1A_C4_U03 potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu | 2,0 | Student nie potrafi dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań. |
3,0 | Student dostatecznie potrafi dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań. | |
3,5 | ||
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu. | |
4,5 | ||
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C4_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowan zagadnieniami z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozszerza działania zawodowe. | |
3,5 | ||
4,0 | Student w stopniu dobrym interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); rozszerza działania zawodowe, poszerza swoją wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | ||
5,0 | Studeny w stopniu bardzo dobrym interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe. Swiadomie poszerzając swoją wiedzę i umiejętności. | |
Wz_1A_C4_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Student nie potrafi projektowac samodzielnie. |
3,0 | W dostatecznym stopniu samodzielnie projektuje. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopniu dobrym samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizuje oraz prezentuje. |
Literatura podstawowa
- Timothy Samara, Kroje i kolory pisma. Przewodnik dla grafików, 2008
- James Felici, Kompletny przewodnik po typografii, 2006
- Michał Mrowczyk, Michał Warda, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, 2010
- Michael Evamy, Logo. Przewodnik dla projektantów, 2008
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, 2004
Literatura dodatkowa
- Dariusz Doliński, , Psychologiczne mechanizmy reklamy, 2010
- Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy, 2003
- Matthew Healey, Czym jest branding?, 2008
- Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, 2003