Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania 3D - kurs wprowadzający:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania 3D - kurs wprowadzający | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Nowak <knowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geometrii wykreślnej, a w szczególności zasada rzutowania i perspektywy. |
W-2 | Podstawowe umiejętności CAD |
W-3 | Ukończony semestr 1 i 2 na kierunku Wzornictwo. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Profesjonalne parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego w środowisku SolidWorks. |
C-2 | Umiejętność wykonania dokumentacji projektowej w środowisku SolidWorks. |
C-3 | Umiejętność wykonania wizualizacji w PhotoView 360. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie. | 5 |
T-L-2 | Wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych z zastosowaniem krzywych prowadzących. Wykorzystanie operacji odciśnięcie oraz podziel. | 10 |
T-L-3 | Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych. | 10 |
T-L-4 | Opanowanie modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Tworzenie konfiguracji widoku rozstrzelonego oraz jego animacji. | 10 |
T-L-5 | Naprawa, edycja i analiza złożeń. Wykorzystywanie zaawansowanych oraz mechanicznych wiązań w złożeniu. | 10 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie 3D bryły-części z wyszczególnieniem rozbieżności między modelowaniem bryłowym, a innymi metodami modelowania. Opanowanie szkiców płaskich w stopniu pełnym, wraz z zasadami wymiarowania i dodawania relacji. Szkicowanie na utworzonych płaszczyznach za pomocą wszystkich dostępnych narzędzi szkicu. | 10 |
T-L-2 | Tworzenie operacji: szyku liniowego, kołowego, opartego na krzywej, opartego na szkicu i wzór wypełnienia z użyciem odpowiedniej geometrii odniesienia. Realizacja wybranych zagadnień projektowych. | 10 |
T-L-3 | Zaawansowane wykorzystywanie operacji obrotu wokół linii środkowej oraz wycięcia przez obrót wraz z opcją „cienkich ścianek”. Tworzenie skorup i żeber oraz poszerzenie wiedzy operacji wyciągnięcia po ścieżce oraz wycięcia przez wyciągnięcie po ścieżce na wybranych przykładach. Tworzenie nowych konfiguracji oraz ich wykorzystanie. | 15 |
T-L-4 | Tworzenie i używanie rysunków. Ustawienia foto-realistycznej wizualizacji w PhotoView 360 na potrzeby oceny projektu. Ustawienia kamer, wyglądów, sceny, świateł oraz ich edycja. | 10 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Wykonanie zadań cząstkowych projektu | 15 |
A-L-4 | Wykonanie projektu końcowego | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Wykonanie zadań cząstkowych projektu | 25 |
A-L-4 | Wykonanie projektu końcowego | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD |
M-2 | Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD |
M-3 | Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B9_W02 zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B9_U03 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | Wz_1A_U10 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B9_K03 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B9_W02 zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B9_U03 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B9_K03 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Literatura podstawowa
- Paweł Kęska, "SolidWorks 2013 Modelowanie części, Złożenia, Rysunki”, CadVantage, 2013
- Paweł Kęska, "SolidWorks 2014 Modelowanie powierzchniowe, narzędzia do form, rendering i wizualizacje”, CadVantage, 2014
- Dassault Systemes SOLIDWORKS Corporation, „SolidWorks podstawy”, 2015
Literatura dodatkowa
- Dassault Systemes SolidWorks Corporation, “SolidWorks Surface Modeling“, 2015, w języku angielskim
- Dassault Systemes SolidWorks Corporation, “Photorealistic Rendering Using SolidWorks and PhotoView”, 2013, w języku angielskim