Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania 3D - kurs wprowadzający:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie projektowania 3D - kurs wprowadzający
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Nowak <knowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość geometrii wykreślnej, a w szczególności zasada rzutowania i perspektywy.
W-2Podstawowe umiejętności CAD
W-3Ukończony semestr 1 i 2 na kierunku Wzornictwo.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Profesjonalne parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego w środowisku SolidWorks.
C-2Umiejętność wykonania dokumentacji projektowej w środowisku SolidWorks.
C-3Umiejętność wykonania wizualizacji w PhotoView 360.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie.5
T-L-2Wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych z zastosowaniem krzywych prowadzących. Wykorzystanie operacji odciśnięcie oraz podziel.10
T-L-3Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych.10
T-L-4Opanowanie modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Tworzenie konfiguracji widoku rozstrzelonego oraz jego animacji.10
T-L-5Naprawa, edycja i analiza złożeń. Wykorzystywanie zaawansowanych oraz mechanicznych wiązań w złożeniu.10
45
laboratoria
T-L-1Modelowanie 3D bryły-części z wyszczególnieniem rozbieżności między modelowaniem bryłowym, a innymi metodami modelowania. Opanowanie szkiców płaskich w stopniu pełnym, wraz z zasadami wymiarowania i dodawania relacji. Szkicowanie na utworzonych płaszczyznach za pomocą wszystkich dostępnych narzędzi szkicu.10
T-L-2Tworzenie operacji: szyku liniowego, kołowego, opartego na krzywej, opartego na szkicu i wzór wypełnienia z użyciem odpowiedniej geometrii odniesienia. Realizacja wybranych zagadnień projektowych.10
T-L-3Zaawansowane wykorzystywanie operacji obrotu wokół linii środkowej oraz wycięcia przez obrót wraz z opcją „cienkich ścianek”. Tworzenie skorup i żeber oraz poszerzenie wiedzy operacji wyciągnięcia po ścieżce oraz wycięcia przez wyciągnięcie po ścieżce na wybranych przykładach. Tworzenie nowych konfiguracji oraz ich wykorzystanie.15
T-L-4Tworzenie i używanie rysunków. Ustawienia foto-realistycznej wizualizacji w PhotoView 360 na potrzeby oceny projektu. Ustawienia kamer, wyglądów, sceny, świateł oraz ich edycja.10
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Wykonanie zadań cząstkowych projektu15
A-L-4Wykonanie projektu końcowego15
90
laboratoria
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć20
A-L-3Wykonanie zadań cząstkowych projektu25
A-L-4Wykonanie projektu końcowego30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD
M-2Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD
M-3Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią
S-3Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B9_W02
zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B9_U03
umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
Wz_1A_U10C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B9_K03
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K03C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B9_W02
zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
2,0student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego
3,0student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
3,5student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
4,0student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie
4,5student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
5,0student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B9_U03
umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
2,0student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego
3,0student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
3,5student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
4,0student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie
4,5student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
5,0student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B9_K03
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego
3,0student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
3,5student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
4,0student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie
4,5student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
5,0student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Paweł Kęska, "SolidWorks 2013 Modelowanie części, Złożenia, Rysunki”, CadVantage, 2013
  2. Paweł Kęska, "SolidWorks 2014 Modelowanie powierzchniowe, narzędzia do form, rendering i wizualizacje”, CadVantage, 2014
  3. Dassault Systemes SOLIDWORKS Corporation, „SolidWorks podstawy”, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Dassault Systemes SolidWorks Corporation, “SolidWorks Surface Modeling“, 2015, w języku angielskim
  2. Dassault Systemes SolidWorks Corporation, “Photorealistic Rendering Using SolidWorks and PhotoView”, 2013, w języku angielskim

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie.5
T-L-2Wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych z zastosowaniem krzywych prowadzących. Wykorzystanie operacji odciśnięcie oraz podziel.10
T-L-3Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych.10
T-L-4Opanowanie modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Tworzenie konfiguracji widoku rozstrzelonego oraz jego animacji.10
T-L-5Naprawa, edycja i analiza złożeń. Wykorzystywanie zaawansowanych oraz mechanicznych wiązań w złożeniu.10
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modelowanie 3D bryły-części z wyszczególnieniem rozbieżności między modelowaniem bryłowym, a innymi metodami modelowania. Opanowanie szkiców płaskich w stopniu pełnym, wraz z zasadami wymiarowania i dodawania relacji. Szkicowanie na utworzonych płaszczyznach za pomocą wszystkich dostępnych narzędzi szkicu.10
T-L-2Tworzenie operacji: szyku liniowego, kołowego, opartego na krzywej, opartego na szkicu i wzór wypełnienia z użyciem odpowiedniej geometrii odniesienia. Realizacja wybranych zagadnień projektowych.10
T-L-3Zaawansowane wykorzystywanie operacji obrotu wokół linii środkowej oraz wycięcia przez obrót wraz z opcją „cienkich ścianek”. Tworzenie skorup i żeber oraz poszerzenie wiedzy operacji wyciągnięcia po ścieżce oraz wycięcia przez wyciągnięcie po ścieżce na wybranych przykładach. Tworzenie nowych konfiguracji oraz ich wykorzystanie.15
T-L-4Tworzenie i używanie rysunków. Ustawienia foto-realistycznej wizualizacji w PhotoView 360 na potrzeby oceny projektu. Ustawienia kamer, wyglądów, sceny, świateł oraz ich edycja.10
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Wykonanie zadań cząstkowych projektu15
A-L-4Wykonanie projektu końcowego15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć20
A-L-3Wykonanie zadań cząstkowych projektu25
A-L-4Wykonanie projektu końcowego30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B9_W02zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Cel przedmiotuC-1Profesjonalne parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego w środowisku SolidWorks.
C-2Umiejętność wykonania dokumentacji projektowej w środowisku SolidWorks.
Treści programoweT-L-4Opanowanie modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Tworzenie konfiguracji widoku rozstrzelonego oraz jego animacji.
T-L-1Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie.
T-L-2Wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych z zastosowaniem krzywych prowadzących. Wykorzystanie operacji odciśnięcie oraz podziel.
T-L-3Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych.
T-L-5Naprawa, edycja i analiza złożeń. Wykorzystywanie zaawansowanych oraz mechanicznych wiązań w złożeniu.
Metody nauczaniaM-1Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD
M-2Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD
M-3Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią
S-1Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego
3,0student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
3,5student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
4,0student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie
4,5student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
5,0student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B9_U03umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U10umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
Cel przedmiotuC-1Profesjonalne parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego w środowisku SolidWorks.
C-2Umiejętność wykonania dokumentacji projektowej w środowisku SolidWorks.
Treści programoweT-L-4Opanowanie modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Tworzenie konfiguracji widoku rozstrzelonego oraz jego animacji.
T-L-1Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie.
T-L-2Wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych z zastosowaniem krzywych prowadzących. Wykorzystanie operacji odciśnięcie oraz podziel.
T-L-3Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych.
T-L-5Naprawa, edycja i analiza złożeń. Wykorzystywanie zaawansowanych oraz mechanicznych wiązań w złożeniu.
Metody nauczaniaM-1Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD
M-2Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD
M-3Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią
S-1Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego
3,0student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
3,5student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
4,0student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie
4,5student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
5,0student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B9_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Cel przedmiotuC-1Profesjonalne parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego w środowisku SolidWorks.
C-2Umiejętność wykonania dokumentacji projektowej w środowisku SolidWorks.
Treści programoweT-L-4Opanowanie modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Tworzenie konfiguracji widoku rozstrzelonego oraz jego animacji.
T-L-1Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie.
T-L-2Wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych z zastosowaniem krzywych prowadzących. Wykorzystanie operacji odciśnięcie oraz podziel.
T-L-3Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych.
T-L-5Naprawa, edycja i analiza złożeń. Wykorzystywanie zaawansowanych oraz mechanicznych wiązań w złożeniu.
Metody nauczaniaM-1Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD
M-2Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD
M-3Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią
S-1Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego
3,0student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
3,5student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie
4,0student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie
4,5student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie
5,0student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie