Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A12_W01
ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzonictwa
Wz_1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A12_U01
posiada umiejętność przygototywania prac pisemnych z obszaru humanistyki oraz umiejętność krytycznego myślenia i interpretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych
C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_S1/A/01-c_K01
jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Wz_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A12_W01
ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzonictwa
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu omawianego na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A12_U01
posiada umiejętność przygototywania prac pisemnych z obszaru humanistyki oraz umiejętność krytycznego myślenia i interpretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych
2,0
3,0student dysponuje elementarną wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_S1/A/01-c_K01
jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0
3,0jest zdolna do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
  3. Richard H. Popkin, Filozofia, Zysk i S-ka, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  2. red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
  3. Karl Popper, W poszkiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997
  4. Antonia Grunenberg, Hannah Arendt i Martin Heidegger, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2013
  5. Dalajlama, Etyka na nowe tysiąclecie, Politeja, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A12_W01ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzonictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W07ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu omawianego na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A12_U01posiada umiejętność przygototywania prac pisemnych z obszaru humanistyki oraz umiejętność krytycznego myślenia i interpretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elementarną wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_S1/A/01-c_K01jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest zdolna do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0