Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Plastyka - rysunek:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plastyka - rysunek | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca perspektywy, kompozycji, konstrukcji i proporcji w rysowaniu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Biegłość manualna, rozwiązywanie problemów warsztatowych, rozbudzona zdolność obserwacji – uniknięcie bezradności warsztatowej blokującej zamierzenia twórcze; zrozumienie istoty rysunku jako: procesu w czasie, zapisu myśli, języka sztuki – medium do pełnego, niezależnego wyrażania siebie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni | 60 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Jak w semestrze 1 Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni | 60 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Konsultacje, warsztaty grupowe, ćwiczenia w pracowni jak i w plenerze |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie z oceną |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B1_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B1_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | — | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_B1_K02 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | Wz_1A_K06 | — | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B1_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | nie umie tworzyć ani realizować własnych koncepcji projektowych, nie posiada umiejetnosci niezbędnych do ich wyrażania |
3,0 | umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada podstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
3,5 | umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
4,0 | umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
4,5 | umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
5,0 | umie w stopniu bardzo dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B1_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | student myśli wyłącznie schematami, przyjmuje pierwsze zadowalające rozwiązanie, ignoruje potrzebę rozwijania własnego procesu uczenia się |
3,0 | student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem tworzy rozwiązania wariantowe, w minimalnym stopniu organizuje własny proces uczenia się | |
3,5 | ||
4,0 | student stara się wychodzić poza rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, w stopniu podstawowym rozwija własny proces uczenia się | |
4,5 | ||
5,0 | student z założenia neguje rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, które stara się przy tym porządkować i weryfikować, systematycznie doskonali własny proces uczenia się | |
Wz_1A_B1_K02 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym pojmuje i przestrzega zasad prawa autorskiego; w stopniu podstawowym jest zdolny chronić swe realizacje autorskie oraz przestrzegać ochrony cudzych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John Berger, Spotkania, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2001
- John Berger, O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa, 1999
- John Berger, Sposoby widzenia" -eseje, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Ludwig Wittgenstein, Uwagi o kolorach, Wydawnictwo Spacja, Warszawa, 1998
- Wasyl Kandyński, Punkt,linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- Wasyl Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź, 1996