Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrz w przestrzeniach postindustrialnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wnętrz w przestrzeniach postindustrialnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 21 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,56zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 4,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności dotyczące projektowania, nabyte we wczesniejszych semestrach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z przykładami i zasadami projektowania w przestrzeniach postindustrialnych.
C-2Nabycie umiejętności projektowania wnętrz w przestrzeniach postindustrialnych, z wykorzystaniem zabytkowych i wartościowych elementów oryginalnego wyposażenia oraz w nawiązaniu do specyfiki i tożsamości miejsca.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie inwentaryzacji i analiz wybranego obiektu4
T-A-2Opracowanie wytycznych projektowych2
T-A-3Przegląd międzysemestralny2
T-A-4Projekt koncepcyjny wnętrz w obiekcie poprzemysłowym10
T-A-5Dobór materiałów wykończeniowych i opracowanie detali.10
T-A-6Opracowanie plansz projektowych2
30
wykłady
T-W-1Postindustrialne dziedzictwo, charakterystyka architektury poprzemysłowej, uwarunkowania historyczne, prądy stylowe, uwarunkowania funkcjonalne.4
T-W-2Problematyka rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. Doświadczenia i przykłady zagraniczne.2
T-W-3Problematyka rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. Doświadczeni i przykłady z obszaru Polski.2
T-W-4Możliwości adaptacji obiektów poprzemysłowych do nowych funkcji.2
T-W-5Zagadnienie ochrony konserwatorskiej obiektów poprzemysłowych i wynikające z niej uwarunkowania w procesie projektowania.2
T-W-6Wartość autentyzmu w projektach rewitalizacji obiektów poprzemysłowych. Pomiędzy renowacją a rekonstrukcją.2
T-W-7Wnętrza handlowe w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-8Wnętrza hotelowe w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-9Wnętrza mieszkalne w przestrzeniach postindustrialnych - kategoria loftu oraz soft loftu.2
T-W-10Wnętrza muzealne w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-11Funkcje kulturotwórcze w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-12Tymczasowa aranżacja wnętrz postindustrialnych do nowych funkcji4
T-W-13zaliczenie wykładu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Wykonanie inwentaryzacji i analiz przedprojektowych25
A-A-3Przygotowanie do przeglądu międzysemestralnego20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Przygotowanie plansz projektowych25
A-A-6Studia wskazanej lietratury15
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia wskazanej literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2studium przypadku
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja wykonanego projektu wnętrza.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu wnętrza.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/16B_W01
Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki projektowania wnętrz w obiektach postindustrialnych.
PAWiO_1A_W25C-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/16B_U01
Potrafi w sposób twórczy wykorzystać walory i specyfikę wnętrz postindustrialnych w projektach ich adaptacji do nowych funkcji.
PAWiO_1A_U19C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/16B_K01
Ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników oraz potrzebą ochrony wartościowych elementów zastanego dziedzictwa kulturowego.
PAWiO_1A_K09C-2M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/16B_W01
Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki projektowania wnętrz w obiektach postindustrialnych.
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przestrzeni postindustrialnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/16B_U01
Potrafi w sposób twórczy wykorzystać walory i specyfikę wnętrz postindustrialnych w projektach ich adaptacji do nowych funkcji.
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętność projektowania przestrzeni postindustrialnychj przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/16B_K01
Ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników oraz potrzebą ochrony wartościowych elementów zastanego dziedzictwa kulturowego.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie niektóre relacje między potrzebami użytkowników wnętrz i przestrzeni publicznych względem ich cech charakterystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. William Lidwell, Kritina Holden, Jill Butler, Universal Principles of Design, 2011
  2. Julia McMorrough, The Architecture Reference & Specification Book: Everything Architects Need to Know Every Day, 2013
  3. G. Nelson, The Industrial Architecture of Albert Kahn, Architectural Book Publishing Company, NY, 2011
  4. Tagliaferri, Mariarosaria, Industrial Chic: Reconverting Spaces, Edizioni Gribaudo, Savigliano, 2006
  5. San Martin, Macarena, Lofty : mieszkanie i praca : projektowanie wnętrz, 2011
  6. Markus Otto, Karl Plastrotmann, Lars Scharnholz, Obiekty industrialne jako zasoby, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie inwentaryzacji i analiz wybranego obiektu4
T-A-2Opracowanie wytycznych projektowych2
T-A-3Przegląd międzysemestralny2
T-A-4Projekt koncepcyjny wnętrz w obiekcie poprzemysłowym10
T-A-5Dobór materiałów wykończeniowych i opracowanie detali.10
T-A-6Opracowanie plansz projektowych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postindustrialne dziedzictwo, charakterystyka architektury poprzemysłowej, uwarunkowania historyczne, prądy stylowe, uwarunkowania funkcjonalne.4
T-W-2Problematyka rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. Doświadczenia i przykłady zagraniczne.2
T-W-3Problematyka rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. Doświadczeni i przykłady z obszaru Polski.2
T-W-4Możliwości adaptacji obiektów poprzemysłowych do nowych funkcji.2
T-W-5Zagadnienie ochrony konserwatorskiej obiektów poprzemysłowych i wynikające z niej uwarunkowania w procesie projektowania.2
T-W-6Wartość autentyzmu w projektach rewitalizacji obiektów poprzemysłowych. Pomiędzy renowacją a rekonstrukcją.2
T-W-7Wnętrza handlowe w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-8Wnętrza hotelowe w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-9Wnętrza mieszkalne w przestrzeniach postindustrialnych - kategoria loftu oraz soft loftu.2
T-W-10Wnętrza muzealne w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-11Funkcje kulturotwórcze w przestrzeniach postindustrialnych.2
T-W-12Tymczasowa aranżacja wnętrz postindustrialnych do nowych funkcji4
T-W-13zaliczenie wykładu2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Wykonanie inwentaryzacji i analiz przedprojektowych25
A-A-3Przygotowanie do przeglądu międzysemestralnego20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Przygotowanie plansz projektowych25
A-A-6Studia wskazanej lietratury15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia wskazanej literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/16B_W01Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki projektowania wnętrz w obiektach postindustrialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z przykładami i zasadami projektowania w przestrzeniach postindustrialnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2studium przypadku
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja wykonanego projektu wnętrza.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu wnętrza.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przestrzeni postindustrialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/16B_U01Potrafi w sposób twórczy wykorzystać walory i specyfikę wnętrz postindustrialnych w projektach ich adaptacji do nowych funkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U19posiada podstawową umiejętność projektowania bezpośredniego otoczenia architektury
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania wnętrz w przestrzeniach postindustrialnych, z wykorzystaniem zabytkowych i wartościowych elementów oryginalnego wyposażenia oraz w nawiązaniu do specyfiki i tożsamości miejsca.
Treści programoweT-A-3Przegląd międzysemestralny
T-A-2Opracowanie wytycznych projektowych
T-A-1Opracowanie inwentaryzacji i analiz wybranego obiektu
T-A-4Projekt koncepcyjny wnętrz w obiekcie poprzemysłowym
T-A-5Dobór materiałów wykończeniowych i opracowanie detali.
T-A-6Opracowanie plansz projektowych
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja wykonanego projektu wnętrza.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu wnętrza.
S-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętność projektowania przestrzeni postindustrialnychj przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/16B_K01Ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników oraz potrzebą ochrony wartościowych elementów zastanego dziedzictwa kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K09ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania wnętrz w przestrzeniach postindustrialnych, z wykorzystaniem zabytkowych i wartościowych elementów oryginalnego wyposażenia oraz w nawiązaniu do specyfiki i tożsamości miejsca.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja wykonanego projektu wnętrza.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie niektóre relacje między potrzebami użytkowników wnętrz i przestrzeni publicznych względem ich cech charakterystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0