Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Polski design w projektowaniu wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polski design w projektowaniu wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Satkiewicz <Aleksandra.Satkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1bez wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma wiedzę na temat projektów powstałych w efekcie działań designerów związanych z krajowym środowiskiem artystycznym tworzących rozpoznawalną w świecie polską markę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Początki designu w Polsce – Młoda Polska, działalność Władysława Ekielskiego i Stanisława Wyspiańskiego2
T-W-2Podhala w walce o polskie wzornictwo – styl zakopiański4
T-W-3Lata 20.XX wieku – poszukiwanie tożsamości narodowej, Warszawska Spółdzielnia Artystów „Ład”, działalność Stryjeńskich4
T-W-4Funkcjonalizm lat 30.XX wieku – „Blok”, "Preasens", THONET-MUNDUS, M/S Batory, M/S Piłsudski4
T-W-5Złoty okres designu w powojennej Polsce – Stołeczny Instytut Wzornictwa Przemysłowego2
T-W-6Uniformizm strukturalny w latach 70. I 80. XX wieku4
T-W-7Okres transformacji końca XX. wieku4
T-W-8Rok 2008 – nagroda RED DOT DESIGN AWARD2
T-W-9Test sprawdzający zdobytą wiedzę na zajęciach2
T-W-10Omówienie testu i podsumowanie zajęć2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium sprawdzającego znajomość treści wykładów.40
A-W-3Czytanie zalecanej literatury20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające znajomość treści wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/12B_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
PAWiO_1A_W25C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/12B_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia człowieka
PAWiO_1A_K07C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/12B_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
2,0Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0Student zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5Student zna problemy związane z przedmiotem w zakresie rozszerzonym i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0Student zna przedmiot biegle, rozważa rozwiązania wariantowe, podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/12B_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia człowieka
2,0Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0Student potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5Student świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać ją podając przykłady
4,0Student prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5Student potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0Student w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Kozina I., Polski design, Wydawnictwo SBM, Warszawa, 2015
  2. Hubner-Wojciechowska J., Lata 60.XX wieku. Sztuka użytkowa. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa, 2014
  3. Hubner-Wojciechowska J., Art. Deco. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa, 2013
  4. Huml I., Polska sztuka stosowana XX wieku, Warszawa, 2013
  5. Frąckiewicz A.(red.), Spółdzielnia Artystów ŁAD 1926-1996, Warszawa, 1998
  6. Dziedzic M. (red.), Warsztaty Krakowskie 1913-1926, Kraków, 2009
  7. Szczerski A., Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku, Kraków, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Czyńska M., Kobro, skok w przestrzeń, Czarne, Wołowiec, 2015
  2. Kuźniak A., Stryjeńska, diabli nadali, Czarne, Wołowiec, 2015
  3. Długosz H., Sawicka J, Polskie wnętrz, polscy architekci, Buffi, Bielsko-Bała, 2013
  4. Frejlich CZ., Lisik D., Zaprojektowane. Polski dizajn 2000-2013, Kraków, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początki designu w Polsce – Młoda Polska, działalność Władysława Ekielskiego i Stanisława Wyspiańskiego2
T-W-2Podhala w walce o polskie wzornictwo – styl zakopiański4
T-W-3Lata 20.XX wieku – poszukiwanie tożsamości narodowej, Warszawska Spółdzielnia Artystów „Ład”, działalność Stryjeńskich4
T-W-4Funkcjonalizm lat 30.XX wieku – „Blok”, "Preasens", THONET-MUNDUS, M/S Batory, M/S Piłsudski4
T-W-5Złoty okres designu w powojennej Polsce – Stołeczny Instytut Wzornictwa Przemysłowego2
T-W-6Uniformizm strukturalny w latach 70. I 80. XX wieku4
T-W-7Okres transformacji końca XX. wieku4
T-W-8Rok 2008 – nagroda RED DOT DESIGN AWARD2
T-W-9Test sprawdzający zdobytą wiedzę na zajęciach2
T-W-10Omówienie testu i podsumowanie zajęć2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium sprawdzającego znajomość treści wykładów.40
A-W-3Czytanie zalecanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/12B_W01zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę na temat projektów powstałych w efekcie działań designerów związanych z krajowym środowiskiem artystycznym tworzących rozpoznawalną w świecie polską markę.
Treści programoweT-W-5Złoty okres designu w powojennej Polsce – Stołeczny Instytut Wzornictwa Przemysłowego
T-W-2Podhala w walce o polskie wzornictwo – styl zakopiański
T-W-4Funkcjonalizm lat 30.XX wieku – „Blok”, "Preasens", THONET-MUNDUS, M/S Batory, M/S Piłsudski
T-W-1Początki designu w Polsce – Młoda Polska, działalność Władysława Ekielskiego i Stanisława Wyspiańskiego
T-W-3Lata 20.XX wieku – poszukiwanie tożsamości narodowej, Warszawska Spółdzielnia Artystów „Ład”, działalność Stryjeńskich
T-W-6Uniformizm strukturalny w latach 70. I 80. XX wieku
T-W-7Okres transformacji końca XX. wieku
T-W-8Rok 2008 – nagroda RED DOT DESIGN AWARD
T-W-9Test sprawdzający zdobytą wiedzę na zajęciach
T-W-10Omówienie testu i podsumowanie zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające znajomość treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5Student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0Student zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5Student zna problemy związane z przedmiotem w zakresie rozszerzonym i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0Student zna przedmiot biegle, rozważa rozwiązania wariantowe, podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/12B_K01podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę na temat projektów powstałych w efekcie działań designerów związanych z krajowym środowiskiem artystycznym tworzących rozpoznawalną w świecie polską markę.
Treści programoweT-W-5Złoty okres designu w powojennej Polsce – Stołeczny Instytut Wzornictwa Przemysłowego
T-W-2Podhala w walce o polskie wzornictwo – styl zakopiański
T-W-4Funkcjonalizm lat 30.XX wieku – „Blok”, "Preasens", THONET-MUNDUS, M/S Batory, M/S Piłsudski
T-W-1Początki designu w Polsce – Młoda Polska, działalność Władysława Ekielskiego i Stanisława Wyspiańskiego
T-W-3Lata 20.XX wieku – poszukiwanie tożsamości narodowej, Warszawska Spółdzielnia Artystów „Ład”, działalność Stryjeńskich
T-W-6Uniformizm strukturalny w latach 70. I 80. XX wieku
T-W-7Okres transformacji końca XX. wieku
T-W-8Rok 2008 – nagroda RED DOT DESIGN AWARD
T-W-9Test sprawdzający zdobytą wiedzę na zajęciach
T-W-10Omówienie testu i podsumowanie zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające znajomość treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0Student potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5Student świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać ją podając przykłady
4,0Student prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5Student potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0Student w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem