Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje przesłon szklanych i witraży 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje przesłon szklanych i witraży 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień funkcji szkła w projektowaniu przestrzeni architektonicznych, oraz posiada wrażliwość estetyczną.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej historii związków szkła z architekturą, architekturą wnętrz, poznanie podstawowych technik i technologii dotyczacych sposobów kształtowania przegród szklanych w przestrzeniach architektonicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.2
T-W-2Historia witraży od starożytności do czasów współczesnych.8
T-W-3Spektakularne projekty przesłon i przegród szklanych.4
T-W-4Elewacje i dachy szklane - zagadnienia technologiczne i aspekty estetyczne.4
T-W-5Tradycyjne i nowe techniki witrażowe.4
T-W-6Konstrukcyjne aspekty funkcjonowania szkła w architekturze wnętrz.4
T-W-7Fusing - nowa technika. Zastosowanie w projektowaniu przestrzeni wnętrz.2
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Student uczestniczy w wykładach.30
A-W-2Student realizuje badania nad zagadnieniami prezentowanymi na wykładach.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/05B_W01
ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz
PAWiO_1A_W11C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/05B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO_1A_K08C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/05B_W01
ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz
2,0
3,0student ma w stopniu podstawowym wiedzę w zakresie problematyki podejmowanej podczas wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/05B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tendera P., Od filozofii światła do sztuki światła, Monografie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2014
  2. Budyn-Kamykowska J., Witraże w obiektach zabytkowych. Między konserwacją a sztuką współczesną, Muzeum Zamkowe, Malbork, 2009
  3. Żychowska M., Współczesne Witraże Polskie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1999
  4. Kalinowski L., Małkiewiczówna H., Heine L., Karaszkiewicz P., Średniowieczne witraże kościoła Mariackiego w Krakowie. Historia i konserwacja, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.2
T-W-2Historia witraży od starożytności do czasów współczesnych.8
T-W-3Spektakularne projekty przesłon i przegród szklanych.4
T-W-4Elewacje i dachy szklane - zagadnienia technologiczne i aspekty estetyczne.4
T-W-5Tradycyjne i nowe techniki witrażowe.4
T-W-6Konstrukcyjne aspekty funkcjonowania szkła w architekturze wnętrz.4
T-W-7Fusing - nowa technika. Zastosowanie w projektowaniu przestrzeni wnętrz.2
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Student uczestniczy w wykładach.30
A-W-2Student realizuje badania nad zagadnieniami prezentowanymi na wykładach.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/05B_W01ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W11ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz i ich otoczenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej historii związków szkła z architekturą, architekturą wnętrz, poznanie podstawowych technik i technologii dotyczacych sposobów kształtowania przegród szklanych w przestrzeniach architektonicznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.
T-W-5Tradycyjne i nowe techniki witrażowe.
T-W-3Spektakularne projekty przesłon i przegród szklanych.
T-W-4Elewacje i dachy szklane - zagadnienia technologiczne i aspekty estetyczne.
T-W-6Konstrukcyjne aspekty funkcjonowania szkła w architekturze wnętrz.
T-W-7Fusing - nowa technika. Zastosowanie w projektowaniu przestrzeni wnętrz.
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
T-W-2Historia witraży od starożytności do czasów współczesnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma w stopniu podstawowym wiedzę w zakresie problematyki podejmowanej podczas wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/05B_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej historii związków szkła z architekturą, architekturą wnętrz, poznanie podstawowych technik i technologii dotyczacych sposobów kształtowania przegród szklanych w przestrzeniach architektonicznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.
T-W-5Tradycyjne i nowe techniki witrażowe.
T-W-3Spektakularne projekty przesłon i przegród szklanych.
T-W-4Elewacje i dachy szklane - zagadnienia technologiczne i aspekty estetyczne.
T-W-6Konstrukcyjne aspekty funkcjonowania szkła w architekturze wnętrz.
T-W-7Fusing - nowa technika. Zastosowanie w projektowaniu przestrzeni wnętrz.
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
T-W-2Historia witraży od starożytności do czasów współczesnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
3,5
4,0
4,5
5,0