Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Percepcja kompozycji - psychofizjologia widzenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Percepcja kompozycji - psychofizjologia widzenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada podstawową wiedzę zwiazaną z wykształceniem inzyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu.2
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.2
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.2
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.2
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.2
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.4
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.4
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.2
T-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.4
T-W-10Psychologia kolorów, gra światła.4
T-W-11Zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywna obecność na wykładach30
A-W-2Przyswojenie materiału podanego na wykładach30
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do wykładów15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
M-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/10_W01
zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
PAWiO_1A_W10C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1
PAWiO_1A_S1/C/10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
PAWiO_1A_W07, PAWiO_1A_W09, PAWiO_1A_W10, PAWiO_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
PAWiO_1A_U26, PAWiO_1A_U09, PAWiO_1A_U13, PAWiO_1A_U14, PAWiO_1A_U10C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/10_K01
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO_1A_K12C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1
PAWiO_1A_S1/C/10_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
PAWiO_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/10_W01
zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
2,0
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/C/10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
2,0Nie orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, nie zna podstawowych praw percepcji.
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna prawa percepcji.
4,0Dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna prawa percepcji.
4,5Dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna dobrze prawa percepcji.
5,0Bardzo dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna bardzo dobrze prawa percepcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
2,0Nie potrafi poslugiwać się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,0Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
4,0Dobrze posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
4,5Dobrze posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
5,0Bardzo sprawnie posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/10_K01
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/C/10_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WAiF, Warszawa
  2. Bańka A., Psychologiczna struktura projektowa środowiska.Studium przestzreni architektonicznej., Wyd.Politechniki Poznańskiej, Poznań
  3. Lenartowicz J.K., O psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków
  4. Lenartowicz J.K., Słownik psychologii architektury dla studiujacych architekturę, Politechnika Krakowska, Kraków
  5. Satkiewicz-Parczewska A., Kompozycja architektoniczna a jej percepcja, Wyd. Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa
  2. Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką, Politechnika Szczecińska, Szzczecin
  3. Zimbardo Ph.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu.2
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.2
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.2
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.2
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.2
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.4
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.4
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.2
T-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.4
T-W-10Psychologia kolorów, gra światła.4
T-W-11Zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywna obecność na wykładach30
A-W-2Przyswojenie materiału podanego na wykładach30
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do wykładów15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/10_W01zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W10zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-W-10Psychologia kolorów, gra światła.
T-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/10_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W07posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO_1A_W09ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy
PAWiO_1A_W10zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
PAWiO_1A_W08posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-W-10Psychologia kolorów, gra światła.
T-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, nie zna podstawowych praw percepcji.
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna prawa percepcji.
4,0Dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna prawa percepcji.
4,5Dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna dobrze prawa percepcji.
5,0Bardzo dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna bardzo dobrze prawa percepcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U26posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
PAWiO_1A_U09posiada umiejętność opracowania projektu kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia
PAWiO_1A_U13potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
PAWiO_1A_U14potrafi uzyskać zamierzony efekt estetyczny w projekcie architektonicznym przy zastosowaniu odpowiednich materiałów o określonych własnościach plastycznych
PAWiO_1A_U10praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poslugiwać się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,0Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
4,0Dobrze posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
4,5Dobrze posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
5,0Bardzo sprawnie posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/10_K01ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-W-10Psychologia kolorów, gra światła.
T-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/10_K02W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem.
Treści programoweT-W-10Psychologia kolorów, gra światła.
T-W-9Złudzenia optyczne a percepcja kompozycji.
T-W-2Zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta.
T-W-3Psychologia percepcji i definicja piękna.
T-W-4Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej.
T-W-5Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu.
T-W-8Znaczenie działań interdyscyplinarnych, w tym malarstwa, rzeźby i muzyki.
T-W-6Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie.Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe.
T-W-7Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny , nieobowiązkowy.
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,0Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
4,5Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem.
5,0Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem.