Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informacji przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Fiłoniuk <Boguslawa.Filoniuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy geodezji ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analogowa mapa zasadnicza jako element SIP. Treści mapy,siatka współrzędnych. | 2 |
T-L-2 | Odczytywanie treści mapy i pomiary. Identyfikacja obiektów i atrybutów elementów sieci uzbrojenia. | 2 |
T-L-3 | Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia mapy wektorowej. | 2 |
T-L-4 | Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną- wektoryzacja. | 3 |
T-L-5 | Zapoznanie się z systemem GEO-INFO. | 2 |
T-L-6 | Analiza danych przestrzennych w środowisku GIS. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna | 1 |
T-W-2 | Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne | 1 |
T-W-3 | Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego | 1 |
T-W-4 | Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty | 1 |
T-W-5 | NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne | 1 |
T-W-6 | Wektorowy model danych : prosty i topologiczny | 1 |
T-W-7 | Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych | 1 |
T-W-8 | Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych | 1 |
T-W-9 | Metody terenowe pozyskiwania danych : pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne | 1 |
T-W-10 | Metody kameralnego pozyskiwania danych: dygitalizacja, skanowanie, kalibracja,rasteryzacja i transfer danych | 1 |
T-W-11 | Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych | 2 |
T-W-12 | Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie. | 1 |
T-W-13 | Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu. | 1 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-L-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań i utrwalanie treści programowych. | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | samodzielne utrwalanie i pogłębianie treści programowych - studia literaturowe | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego podanych wcześniej treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzanie zadań projektowych, sprawdzian pisemny z wiedzy teoretycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/04_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych w SIP | IS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/04_W02 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP | IS_1A_W22 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/04_U01 Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych | IS_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/04_U02 Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy | IS_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/04_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się | IS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/04_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | IS_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-10, T-W-3, T-W-9 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/04_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych w SIP | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady konstrukcji mapy numerycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/04_W02 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP | 2,0 | |
3,0 | student zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/04_U01 Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/04_U02 Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/04_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | |
3,0 | wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/04_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | 2,0 | |
3,0 | chętnie uczestniczy w pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS: Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Olszewski R., Kartograficzne modelowanie rzeźby terenu metodami inteligencji obliczeniowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009