Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki w zakresie szkoły średniej. |
W-2 | Posiada podstawowe umiejętności matematyczne w zakresie szkoły średniej, w tym umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych, zna pojęcie wektora i co najmniej na poziomie intuicyjnym umie się nim posłużyć. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z fizyki w zakresie przydatnym inżynierowi. |
C-2 | Poznanie podstawowych metod matematycznych przydatnych w praktyce inżynierskiej przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów z zakresu fizyki klasycznej. |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Studentów obowiązuje wiedza odnośnie fizycznych i technicznych podstaw wybranych dla danego kierunku ćwiczeń laboratoryjnych. Pełny zestaw tematów oferowanych ćwiczeń laboratoryjnych dla studentów ZUT znajduje się na stronie internetowej Instytutu Fizyki: http://labor.zut.edu.pl/tematy.pdf | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawa Newtona, przykłady sił, pojęcie równania ruchu, przykłady równań ruchu, rozwiązywanie równań ruchu, równania ruchu a prawa zachowania w fizyce klasycznej. | 8 |
T-W-2 | Elementy analizy wymiarowej na wybranych przykładach | 2 |
T-W-3 | Drgania i układy drgające, opis matematyczny drgań, układy liniowe i nieliniowe, przykłady. | 8 |
T-W-4 | Fale, opis matematyczny fal, przykłady ruchu falowego, ogólne własności fal: interferencja, dyfrakcja, załamanie, polaryzacja, liniowe i nieliniowe równania falowe. | 8 |
T-W-5 | Podstawowe idee mechaniki kwantowej | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Merytoryczne przygotowanie się do ćwiczeń, w tym przygotowanie z zakresu szacowania niepewności pomiarowych. | 1 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń, łącznie z dyskusją niepewności pomiarowych. | 1 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, w tym wyszukiwanie informacji w internecie. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych. |
M-2 | Ćwiczenia w laboratorium fizycznym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Całościowa ocena zaliczająca ćwiczenia laboratoryjne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/02_W01 Student posiądzie wiedzę z wybranych działów fizyki przydatnych w praktyce inżynierskiej, tzn. mechaniki klasycznej, mechaniki ośrodków ciągłych, elementów elektrodynamiki. | IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/02_U01 Student na podstawie swojej wiedzy i poznanych metod matematycznych potrafi rozwiązywac proste problemy z fizyki. | IS_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/02_K01 Student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zdobywania wiedzy naukowej, kreatywności w rozwiązywaniu problemów naukowych, niezbędnej dozy krytycyzmu wobec pseudonaukowych fantazji. | IS_1A_K01, IS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/02_W01 Student posiądzie wiedzę z wybranych działów fizyki przydatnych w praktyce inżynierskiej, tzn. mechaniki klasycznej, mechaniki ośrodków ciągłych, elementów elektrodynamiki. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie wiedzy z całego zakresu wykładanego przedmiotu w stopniu dostatecznym, tzn. znajomość podstawowych pojęć i podstawowych powiązań między nimi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/02_U01 Student na podstawie swojej wiedzy i poznanych metod matematycznych potrafi rozwiązywac proste problemy z fizyki. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność przedstawienia i wypisania podstawowych pojęć i równań dotyczących zagadnień fizycznych w zakresie objętym nauczaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/02_K01 Student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zdobywania wiedzy naukowej, kreatywności w rozwiązywaniu problemów naukowych, niezbędnej dozy krytycyzmu wobec pseudonaukowych fantazji. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencja w radzeniu sobie z problemami poprzez aktywne wyszukiwanie informacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecinskiej, Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Richard P. Feynman, Robert B. Leighton, Matthew Sands, Feynmana wykłady z fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
- David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
- J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, http://typjan.zut.edu.pl/, Szczecin, 2012