Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>, Daniela Wira <Daniela.Wira@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom informacji dotyczących budowy materii, nazewnictwo i własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych oraz procesów chemicznych zachodzących z udziałem substancji chemicznych. Omówienie występowania i przemain substancji chemicznych w środowisku. Przedstawienie zasad i sposobów wykonywania obliczeń chemicznych. Prezentacja podstaw teoretycznych podstawowych technik analitycznych. |
C-2 | Przekazanie studentom informacji dotyczących zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowych technik analizy jakościowej i ilosciowej. Zapoznanie studentów z obsługą urządzeń laboratoryjnych stosowanych do wykonywania oznaczeń przewidzianych programem zajęć laboratoryjnych. Wykonanie przez studentów, pracujących indywidualnie i w zespołach, analiz przewidzianych programem zajęć. Kształtowanie umiejetności opracowywania wyników analiz i precyzowania wniosków z uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów | 10 |
T-L-2 | Analiza ilościowa, spektrofotometria absorpcyjna VIS, analiza miareczkowa, pehametria. Oznaczenie twardości ogólnej i wapniowej wody. Oznaczenie utlenialności. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie celów, zakresu i sposobu organizacji zajęć. Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. | 2 |
T-W-2 | Zasady nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych- Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne. Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Analiza miareczkowa. | 4 |
T-W-3 | Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). Strącanie - identyfikacja soli. | 4 |
T-W-4 | Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Spektrofotometria absorbcyjna VIS. | 8 |
T-W-5 | Kwasowość, zasadowość i twardość wody. Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją. | 4 |
T-W-6 | Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Nazewnictwo podstawowych grup zwiazków organicznych. Węglowodory alifatyczne i aromatyczne, węglowodory cykliczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, węglowodory heterocykliczne, węglowodory halogenowane, węglowodany, alkohole, aldehydy, etery, ketony, fenole, kwasy karboksylowe, estry, aminy, aminokwasy, tłuszcze - właściwości i występowanie w środowisku. Zasady oznaczeń typu ChZT (utlenialność). | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych ćwiczeń | 30 |
A-L-3 | Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 24 |
A-L-4 | Zaliczenie zagadnień objętych programem zajęć laboratoryjnych | 6 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 27 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez krótkie sprawdziany przed przystąpieniem do wykonywania poszczególnych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań zawierających podstawowe informacje o wykonanych analizach, wartości zmierzone, przeliczenie wyników i wnioski. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz jakościowych bezpośrednio podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/08_W01 Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań oraz umie zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny. Student potrafi scharakteryzować nieorganiczne i organiczne zwiazki chemiczne i okreslić ich podstawowe właściwości. | IS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/08_U01 Student umie wykonać podstawowe obliczenia stechiometryczne i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. Student opanował podstawowe zasady, indywidualnej i zespołowej, w pracy w laboratorium i umie je zastosować podczas wykonywania analiz. Student posiada umiejętność obsługi podstawowego sprzetu i aparoatury laboratoryjnej. Student nabył umiejętność analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. Student ma umiejętność wyrażania i oceny jakości otrzymywanych wyników analiz. | IS_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/08_K01 Student, zapoznał się z postępem wiedzy w zakresie chemii i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania. Student, pracując w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołu oraz wpływ wiedzy innych członków zespołu na uzyskiwane wyniki. | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/08_W01 Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań oraz umie zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny. Student potrafi scharakteryzować nieorganiczne i organiczne zwiazki chemiczne i okreslić ich podstawowe właściwości. | 2,0 | |
3,0 | Student przystąpił do egzaminu. W arkuszu egzaminacyjnym obejmującym pytania otwarte, testowe i obliczeniowe z zakresu materiału objętego wykładami uzyskał minimum 40% punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/08_U01 Student umie wykonać podstawowe obliczenia stechiometryczne i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. Student opanował podstawowe zasady, indywidualnej i zespołowej, w pracy w laboratorium i umie je zastosować podczas wykonywania analiz. Student posiada umiejętność obsługi podstawowego sprzetu i aparoatury laboratoryjnej. Student nabył umiejętność analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. Student ma umiejętność wyrażania i oceny jakości otrzymywanych wyników analiz. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał wszystkie ćwiczenia laboratoryjne przewidziane w programie zajęć. Z każdego, z krótkich sprawdzianów przed wykonaniem ćwiczenia, uzyskał co najmniej 3 punkty (na 6 możiwych). Wykonał poprawnie (ocenione na co najmniej 3 punkty w skali 6 punktowej) sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń. Student poprawnie identyfikuje aniony i kationy w otrzymanych próbach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/08_K01 Student, zapoznał się z postępem wiedzy w zakresie chemii i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania. Student, pracując w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołu oraz wpływ wiedzy innych członków zespołu na uzyskiwane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student przystąpił do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i uzyskał z nich ocenę co najmniej 3,0. Student przystapił do zaliczenia materiału wykładowego i uzyskał ocenę co najmniej 3,0. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
- Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
- Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Instrukcje wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Literatura dodatkowa
- O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1