Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Język obcy-N:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy-N
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 27 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)3
T-LK-2Energia odnawialna ( Erneuerbare Energien ) a. Elektrownie wodne i geotermalne ( Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke ) b. Wykorzystywanie energii słonecznej ( Sonnenenergie ) c. Elektrownie wiatrowe ( Windenergie ) d. Energia z biomasy ( Biomasie ) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)6
T-LK-3Gospodarka ściekami ( Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)6
T-LK-4Gospodarka odpadami ( Abfallwirtschaft ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)6
T-LK-5Analiza projektu technicznego. ( Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)6
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/01-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
C-1T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-5M-2, M-5, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
S_2A_U02, S_2A_U04, S_2A_U06C-1T-LK-5, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1M-2, M-4, M-1, M-6, M-3S-1
S_2A_N2/A/01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
S_2A_U01, S_2A_U06, S_2A_U03C-2T-LK-3, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-4, T-LK-2M-5, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
S_2A_K06C-2T-LK-4, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-2M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/01-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/A/01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jana Zahorcova, Deutsch für Architekten und Bauplaner, Wydział Architektury Słowackiego Uniwersytetu Technicznego, Bratysława, 1999
  2. Olejnik Hanna, Deutsch für technische Berufe. Texte mit Übungen für die Fakultät Bauingenieurwesen und Umweltingenieurwesen., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2005
  3. http://www.bmu.de/binnengewaesser/abwasser/doc/print/3142.php?
  4. Zettl, Erich; Jansen, Jörg; Müller, Heidrun;., Aus moderner Technik und Naturwissenschaft. Ein Lese- und Übungsbuch fûr Deutsch als Fremdsprache., Hueber, Ismaning, 1999
  5. Ulrich Förstner, Umweltschutztechnik, Berlin,Heidelberg, 2012, 3.Auflage
  6. Hermann Pavelka-Denk, Erneuerbare Energie, 2010, artykuł 1.07.2010
  7. Günther Brauner, Energiesysteme: regenerativ und dezentral. Strategien für die Energiewende, Wiesbaden, 2016, artykuł
  8. de.wikipedia.org./wiki/Abfallwirtschaft

Literatura dodatkowa

  1. http://www.baunetzwissen.de/objektartikel/Solar_Baumhaus-Heliotrop-in- Freiburg_72736.html
  2. Targasz Ewa, Angst vor Fachtexten? - Das kann doch leichter sein!, SPNJO Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005
  3. http://www.bmu.de/binnengewaesser/hochwasser/doc/3229.php, 2011
  4. http://www.bmu.de/abfallwirtschaft/abfallbehandlung_abfalltechnik/mechanisch-biologische_behandlung/doc/print/6175.php?, 2004
  5. Wilhelm K. Killer, Ilustrowany Słownik Budowlany, Arkady, 2011

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)3
T-LK-2Energia odnawialna ( Erneuerbare Energien ) a. Elektrownie wodne i geotermalne ( Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke ) b. Wykorzystywanie energii słonecznej ( Sonnenenergie ) c. Elektrownie wiatrowe ( Windenergie ) d. Energia z biomasy ( Biomasie ) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)6
T-LK-3Gospodarka ściekami ( Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)6
T-LK-4Gospodarka odpadami ( Abfallwirtschaft ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)6
T-LK-5Analiza projektu technicznego. ( Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)6
27

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-N_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Gospodarka ściekami ( Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-4Gospodarka odpadami ( Abfallwirtschaft ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-2Energia odnawialna ( Erneuerbare Energien ) a. Elektrownie wodne i geotermalne ( Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke ) b. Wykorzystywanie energii słonecznej ( Sonnenenergie ) c. Elektrownie wiatrowe ( Windenergie ) d. Energia z biomasy ( Biomasie ) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-5Analiza projektu technicznego. ( Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku obcym
S_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_U06Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-5Analiza projektu technicznego. ( Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Energia odnawialna ( Erneuerbare Energien ) a. Elektrownie wodne i geotermalne ( Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke ) b. Wykorzystywanie energii słonecznej ( Sonnenenergie ) c. Elektrownie wiatrowe ( Windenergie ) d. Energia z biomasy ( Biomasie ) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-4Gospodarka odpadami ( Abfallwirtschaft ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-3Gospodarka ściekami ( Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-1Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
S_2A_U06Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
S_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-3Gospodarka ściekami ( Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-1Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-5Analiza projektu technicznego. ( Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Gospodarka odpadami ( Abfallwirtschaft ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-2Energia odnawialna ( Erneuerbare Energien ) a. Elektrownie wodne i geotermalne ( Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke ) b. Wykorzystywanie energii słonecznej ( Sonnenenergie ) c. Elektrownie wiatrowe ( Windenergie ) d. Energia z biomasy ( Biomasie ) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/01-N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-4Gospodarka odpadami ( Abfallwirtschaft ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-3Gospodarka ściekami ( Abwasserbeseitigung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-5Analiza projektu technicznego. ( Das technische Projekt besprechen.) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-1Charakterystyka inżynierii środowiska (Kurzcharakteristik des Studienbereichs: Umwelttechnik, sanitäre Anlagen, Sanitärinstallationen) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-2Energia odnawialna ( Erneuerbare Energien ) a. Elektrownie wodne i geotermalne ( Wasserkraftwerke und Geothermiekraftwerke ) b. Wykorzystywanie energii słonecznej ( Sonnenenergie ) c. Elektrownie wiatrowe ( Windenergie ) d. Energia z biomasy ( Biomasie ) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0