Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo zagadnienia teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo zagadnienia teoretyczne
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 36 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
C-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.3
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.6
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny3
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.3
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.3
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.6
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.3
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.3
T-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)3
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy3
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2udział w szkoleniu branżowym /wycieczce technicznej/targach instalacyjnych5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu19
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/02_W01
potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych
S_2A_W06, S_2A_W04C-5, C-2, C-3, C-1T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_W02
ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
S_2A_W06, S_2A_W05, S_2A_W04C-4, C-2, C-1, C-6T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_W03
jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
S_2A_W06C-3T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_W04
Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne
S_2A_W12C-5, C-4, C-2, C-6T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_W05
student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
S_2A_W05, S_2A_W10, S_2A_W02, S_2A_W04C-7T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/02_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
S_2A_U13C-5, C-4, C-2, C-6T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
S_2A_U15C-5, C-4, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
S_2A_U07C-5, C-4, C-2, C-6T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/02_K01
Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
S_2A_K07, S_2A_K04, S_2A_K01, S_2A_K03C-5T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_K02
ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
S_2A_K04, S_2A_K06, S_2A_K03, S_2A_K05C-5, C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_N2/D/02_K03
ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
S_2A_K07C-5T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/02_W01
potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_W02
ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_W03
jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_W04
Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_W05
student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/02_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
2,0
3,0Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
2,0
3,0Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/02_K01
Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
2,0
3,0Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wynikających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_K02
ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
2,0
3,0Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/D/02_K03
ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
2,0
3,0Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  2. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
  3. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI Instal, Wraszawa, 2001, Zeszyt 2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.3
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.6
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny3
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.3
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.3
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.6
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.3
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.3
T-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)3
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy3
36

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2udział w szkoleniu branżowym /wycieczce technicznej/targach instalacyjnych5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu19
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_W01potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_W02ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
S_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_W03jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
Treści programoweT-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_W04Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_W05student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
S_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
S_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
S_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_U01Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_U02Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii środowiska w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_U03Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_K01Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
S_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
S_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
S_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wynikających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_K02ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
S_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
S_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
S_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/D/02_K03ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
T-W-2Źródła ciepła ( w tym OŹE) i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń)
3,5
4,0
4,5
5,0