Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)
Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykład monograficzny-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu technologii cyfrowych i ich zastosowania w budownictwie i architekturze obejmująca zagadnienia podstawowe dotyczące cyfrowych narzędzi projektowania systemu CAD/CAM/CAE i ich stosowania w zintegrowanym procesie projektowym (architekt/konstruktor).Wiedza ogólna obejmująca zagadnienia z zakresu inżynierskiego projektowania strukturalnego oraz materiałoznawstwa i inżynierii materiałowej oraz wiedza o środowisku i zrównoważonym rozwoju. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować technologie cyfrowe w procesach projektowych (architektoniczno-inżynierskich) i budowlanych (fabrykacja i realizacja) oraz rozumieć konieczność współpracy projektowej architekt/konstruktor już na wczesnym etapie powstawania projektu koncepcyjnego. |
C-2 | Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji. |
C-3 | Poznanie skutków zastosowania cyfrowych narzędzi projektowania systemu CAD/CAM/CAE oraz nowego podejścia konceptualnego do budynku. Poznanie metod projektowania i powstawania formy w „przestrzeni” cyfrowej (form-making i form-finding) oraz relacji między tym co możliwe do narysowania, a środkami produkcji i wykonawstwem. |
C-4 | Uzyskanie potrzebnego kompendium wiedzy odnośnie podstawowych metod strukturalizowania form o powierzchni swobodnej (free surface) oraz form o złożonej geometrii poprzez tesselacje, konturowanie, rozwinięcia prostokreślne. Rapid protopyping (druk 3D) oraz cyfrowa fabrykacja oparta o roboty CNC i ich rola w procesie projektowym i realizacyjnym. |
C-5 | Poznanie roli konstruktora w procesie projektowania i fabrykacji obiektów budowlanych o złożonej geometrii oraz roli cyfrowych narzędzi MES w projektowaniu inżynierskim. |
C-6 | Poznanie możliwości imitowania przez procesy cyfrowe formotwórczych procesów naturalnych w celu zastosowania w projektowaniu obiektów nastawionych na efektywność ekologiczną. |
C-7 | Technologie cyfrowe a strategie zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego i ochrony środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w. Potrzeba integracji wiedzy konstruktora i architekta w procesie projektowym. | 1 |
T-W-2 | Projektowanie w przestrzeni cyfrowej - transfer technologii cyfrowych z przemysłu do budownictwa - narzędzia i metody projektowania i fabrykacji | 1 |
T-W-3 | Rola symulacji cyfrowych w projektowaniu efektywnych środowiskowo obiektów budowlanych | 1 |
T-W-4 | Powierzchnia cyfrowa - strukturalna "skóra" obiektu budowlanego. Potrzeba nowych materiałów i technik wznoszenia budowli. | 1 |
T-W-5 | Znane materiały budowlane użyte w nowy sposób - Gehry Technologies i warstwowe strukturalne "skóry" budowlane o złożonej geometrii | 1 |
T-W-6 | Struktury membranowe i nadmuchiwane dla obiektów o swobodnej geometrii. | 1 |
T-W-7 | Struktury prętowe o zmiennej geometrii oraz rRenesans drewna i struktury wyplatane. | 1 |
T-W-8 | Projektowanie morfogenetyczne strategią dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego | 1 |
T-W-9 | Performance strukturalny i środowiskowy obiektów budowlanych. | 1 |
T-W-10 | Obiekty projektowane cyfrowo i ich oddziaływanie kulturowe. Test. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do testu | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie testu i obecności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-03_W01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu. | B_3A_W01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-03_U01 Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Doktorat umie rozpoznawać jakich użyto cyfrowych narzędzi CAD/CAM/CAE w danym obiekcie budowlanym. Potrafi objaśniać i analizować budowle powstałe przy współudziale technologii cyfrowych. | B_3A_U05, B_3A_U10 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-03_K01 Doktorant rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego aktualizowania i uzupełnia wiedzy oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. Doktorant ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | B_3A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-03_W01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-03_U01 Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Doktorat umie rozpoznawać jakich użyto cyfrowych narzędzi CAD/CAM/CAE w danym obiekcie budowlanym. Potrafi objaśniać i analizować budowle powstałe przy współudziale technologii cyfrowych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi pozyskiwać informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także potrafi rozpoznawać zastosowane narzędzia, objaśniać i analizować budowle powstałe przy współudziale technologii cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-03_K01 Doktorant rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego aktualizowania i uzupełnia wiedzy oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. Doktorant ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego aktualizowania i uzupełnia wiedzy oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystyna Januszkiewicz, O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2010
- Branko Kolarevic, Architecture in Digital Age, New York and London, 2005
- AV Archivolta – cykl artykułów pt. Komputery i Architektura - roczniki 2012, 2013, 2014 www.archivolta.com także www.Akademia.edu