Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Budynki i przegrody energooszczędne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budynki i przegrody energooszczędne | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Uzyskany dyplom inżynierski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy nt. możliwości wykorzystania nowoczesnych rozwiązań materiałowych i technologicznych na rzecz poprawnego kształtowania przegród, gwarantujących uzyskanie budynków optymalnych pod względem energetycznym. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu minimalizacji wpływu mostków termicznych na straty ciepła z budynku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mostki cieplne w budynkach - wprowadzenie do zajęć | 2 |
T-L-2 | Zapoznanie z programem THERM | 2 |
T-L-3 | Praca w programie THERM, modeleowanie mostków termicznych - narożnik wklęsły i wypukły, obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła dla modelowanych mostków termicznych i ryzyka rozwoju pleśni | 8 |
T-L-4 | Praca w programie THERM, modeleowanie mostków termicznych - połączenie ściana zewnętrzna strop, obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła dla modelowanych mostków termicznych i ryzyka rozwoju pleśni | 4 |
T-L-5 | Praca w programie THERM, modeleowanie mostków termicznych - połączenie ściana zewnętrzna dach, obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła dla modelowanych mostków termicznych i ryzyka rozwoju pleśni | 4 |
T-L-6 | Praca w programie THERM, modeleowanie mostków termicznych - połączenie ściana zewnętrzna podłoga na gruncie, obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła dla modelowanych mostków termicznych i ryzyka rozwoju pleśni | 4 |
T-L-7 | Praca w programie THERM, modeleowanie mostków termicznych - okno, obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła dla modelowanych mostków termicznych i ryzyka rozwoju pleśni | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój przepisów regulujących kwestie związane z oszczędnością energii w budynkach. | 2 |
T-W-2 | Zasady ustalania ogólnej koncepcji budynku energooszczędnego, w szczególności dobór optymalnego współczynnika kształtu. | 2 |
T-W-3 | Porównanie tradycyjnych i nowatorskich materiałów termoizolacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Problematyka przewodności cieplnej materiałów budowlanych w kontekście termoizolacyjności wykonanych z nich przegród oraz kwestie związane z ich akumulacyjnością cieplną. | 2 |
T-W-5 | Rodzaje i właściwości materiałów fazowo-zmiennych oraz sposoby ich wykorzystania w celu obniżenia zużycia energii na rzecz ogrzewania i chłodzenia w budynkach. | 2 |
T-W-6 | Kolokwium nr 1. Zaliczenie dotyczące przepisów prawnych i nowoczesnych rozwiązań materiałowych. | 2 |
T-W-7 | Zalety i wady izolacji transparentnych – omówienie różnych rozwiązań technologicznych stosowanych w budynkach energooszczędnych. | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie koncepcji tzw. bariery termicznej – jako rozwiązania podnoszącego efektywność energetyczną budynków. | 2 |
T-W-9 | Wykorzystanie właściwości termicznych gruntu do podniesienia energooszczędności poszczególnych przegród i poprawy mikroklimatu w budynkach różnego rodzaju. | 2 |
T-W-10 | Sposoby kształtowania fasad podwójnych i wpływ zastosowanych rozwiązań na parametry techniczne przegród oraz jakość mikroklimatu. | 2 |
T-W-11 | Kolokwium nr 2. Zaliczenie dotyczące zastosowania nowatorskich technologii w zewnętrznych przegrodach budowlanych. | 2 |
T-W-12 | Zastosowanie techniki mikroprocesorowej na rzecz poprawy efektywności energetycznej budynków. | 2 |
T-W-13 | Przykłady rozwiązań nowo-wznoszonych budynków inteligentnych o wysokich walorach energetycznych i środowiskowych. | 2 |
T-W-14 | Przykłady zastosowania techniki mikroprocesorowej w adaptacji modernizowanych budynków istniejących do standardu budynków inteligentnych. | 2 |
T-W-15 | Kolokwium nr 3. Zaliczenie końcowe wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Samodzielna realizacja zadania zgodnie z wydanym tematem | 23 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-4 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta, przygotowanie do kolokwiów | 24 |
A-W-3 | Obecność na kolokwiach | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na wykładach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z zaliczenia i zadania domowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/04_W01 Student ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami a także najnowszymi trendami rozwojowymi z zakresu budynków energooszczędnych. | B_2A_W06, B_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/04_U01 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w budownictwie. Porafi wykorzystać programy komputerowe do symulacji dotyczących detali konstrukcyjnych z uwzględnieniem kwestii energooszczędności. | B_2A_U13, B_2A_U18, B_2A_U21 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-3 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/04_K01 Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy | B_2A_K06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/04_W01 Student ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami a także najnowszymi trendami rozwojowymi z zakresu budynków energooszczędnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z energooszczędnym kształtowaniem przegród budowlanych pod względem materiałowo-konstrukcyjnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/04_U01 Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w budownictwie. Porafi wykorzystać programy komputerowe do symulacji dotyczących detali konstrukcyjnych z uwzględnieniem kwestii energooszczędności. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył podstawowe umiejętności korzystania z programu komputerowego do symulacji energooszczędnych detali konstrukcyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/04_K01 Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość konieczności podnoszenia kompetencji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Niezabitowska E. i inni, Budynek inteligentny, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Piotrowski R., Domy pasywne. Najlepsze obiekty oraz technologie niskoenergetyczne i pasywne w Polsce. Przewodnik budowlany, Warszawa, 2009
- Kasperkiewicz K., Obliczenia cieplne budynków, ITB, Warszawa, 2012
- Grabarczyk S., Fizyka budowli, Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczednego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- PN-EN ISO 14683:2008, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartosci orientacyjne
- PN-EN ISO 10211-2, Mostki cieplne w budynkach. Obliczanie strumieni cieplnych i temperatury powierzchni. Czesc 2: Liniowe mostki cieplne
Literatura dodatkowa
- Krajowe i zagraniczne publikacje na temat materiałów i technologii energooszczędnych
- Aktualne normy i przepisy z zakresu budownictwa energooszczędnego