Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 3,00,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydraulika i Hydrologia
W-2Podstawy wodociągów i kanalizacji
W-3Znajomość rysunku technicznego i programu AutoCAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
C-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Bilansowanie zapotrzebowania na wodę. Bilans ścieków. Obliczenie przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej.6
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.24
30
wykłady
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.2
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik3
T-W-7Linie ciśnień.2
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-9Bilans ścieków.2
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.2
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.2
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.2
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Realizacja zadania projektowego47
A-P-3Konsultacje.1
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.10
A-P-5Zaliczenie projektu.2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału15
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
B_1A_W12, B_1A_W13C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-P-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/03_U01
Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny.
B_1A_U08, B_1A_U21, B_1A_U22C-2, C-1T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-8, T-P-2M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
B_1A_K01, B_1A_K02C-2, C-1T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-P-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/03_U01
Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny.
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe ukłądy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszyńska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
  2. Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, 1985
  3. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  4. Żuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
  5. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, 1998
  6. Knapik K., Bajer J., Wodociągi., Politechnika Krakowska, Kraków, 2010, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
  7. Wytyczne do projektowania i wykonawstwa sieci urządzeń wod.- kan., ZWiK Szczecin, Szczecin, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
  2. Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
  3. Błąszczyk W., Stamatello H., Budowa miejskich sieci kanalizacyjnych, Arkady, Warszawa, 1975
  4. Mielcarzewicz E. W., Obliczanie systemów zaopatrzenia w wodę, Arkady, 1977
  5. Petrozolin W., Projektowanie sieci wodociągowych, Arkady, Warszawa, 1974

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Bilansowanie zapotrzebowania na wodę. Bilans ścieków. Obliczenie przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej.6
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.24
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.2
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik3
T-W-7Linie ciśnień.2
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-9Bilans ścieków.2
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.2
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.2
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.2
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Realizacja zadania projektowego47
A-P-3Konsultacje.1
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.10
A-P-5Zaliczenie projektu.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału15
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BW/03_W01Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.
T-W-9Bilans ścieków.
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-7Linie ciśnień.
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe
M-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BW/03_U01Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.
T-W-9Bilans ścieków.
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe ukłądy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BW/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.
T-W-9Bilans ścieków.
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-7Linie ciśnień.
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe
M-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0