Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Regulacja stosunków wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regulacja stosunków wodnych
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,50,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)45
45
wykłady
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe8
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji6
T-W-4Typy budowli regulacyjnych6
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-4Zaliczenie projektu2
A-P-5Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowanie materiału - bieżące utrwalenie poznanego materiału30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/02_W01
student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W22, B_1A_W13C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/02_U01
student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/02_K01
student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/02_W01
student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/02_U01
student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/02_K01
student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacje rzek i potoków, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wydanie II zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Mamak W., Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958
  2. Kulczyk J., Winter J., Śródladowy transport wodny, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe8
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji6
T-W-4Typy budowli regulacyjnych6
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-4Zaliczenie projektu2
A-P-5Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowanie materiału - bieżące utrwalenie poznanego materiału30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BW/02_W01student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BW/02_U01student potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BW/02_K01student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej - dla celów żeglugowych (Odra - III kl.)
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0