Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo ogólne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.1
T-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej.1
T-W-3Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.1
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.1
T-W-5Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK2
T-W-6Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu.2
T-W-7Podstawowe założenia formułowane przez Inwestora przy planowaniu strategicznym procesu inwestycyjnego.1
T-W-8Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.1
T-W-9Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.2
T-W-10Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.1
T-W-11Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.1
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/22_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
B_1A_W19C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/22_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
B_1A_U22C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/22_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników). Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji, dąży do ich profesjonalizmu, przestrzega zasad etyki zawodowej.
B_1A_K05, B_1A_K04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/22_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
2,0
3,0Znajomość pokierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/22_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
2,0
3,0Umiejetność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w budownictwie, a także braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/22_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników). Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji, dąży do ich profesjonalizmu, przestrzega zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji dotyczących zatrządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski K., Metodologia projektowania realizacji budowy, WN PWN S.A., Warszawa, 1999
  2. Janusz Traczyk, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 1 - Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2011
  3. Werner W., Proces inwestycyjny dla architektów, OW Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  4. Andrzej Minasowicz, Efektywność i zarzadzanie finasami w budownictwie, Poltext, 2009
  5. Biliński T.,Czachowski J., Organizacja procesów inwestycyjno-budowlanych, WiPB, Warszawa, 2001
  6. W. Ketliński, J. Janowska, C. Woźniak, Proces inwestycyjny w budownictwie, Politechnika Warszawska, 2007
  7. Praca zbiorowa, Zarządzanie-teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
  8. Mirski J.Z., Organizacja budowy, WSiP S.A., Warszawa, 1999
  9. H. Bieniuk, Metody sprawnego zarządzania, Pacet 2004, 2004
  10. B. Korzuch, M. Cywoniuk, Podstawy zarządzania, WSE, Białystok, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Babiel F., Powodzenie na budowie, E.BECK, Warszawa, 2001
  2. Prace naukowe Instytutu Budownictwa Politechniki Wrocławskiej, Technologia i zarządzanie w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006
  3. Ćwik S., Ustawodawstwo budowlane w praktycznym podejściu do procesu inwestycyjnego, Popularno-Naukowe, Szczecin, 2000
  4. Sarah Peace, Partnerstwo w budownictwie, Poltext, 2010
  5. Sebastian Wilczewski, MS Project 2010 i MS Project Server 2010, HELION, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.1
T-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej.1
T-W-3Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.1
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.1
T-W-5Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK2
T-W-6Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu.2
T-W-7Podstawowe założenia formułowane przez Inwestora przy planowaniu strategicznym procesu inwestycyjnego.1
T-W-8Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.1
T-W-9Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.2
T-W-10Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.1
T-W-11Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.1
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/22_W01Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej.
T-W-3Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.
T-W-6Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu.
T-W-7Podstawowe założenia formułowane przez Inwestora przy planowaniu strategicznym procesu inwestycyjnego.
T-W-8Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-10Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.
T-W-9Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.
T-W-11Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.
T-W-5Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość pokierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/22_U01W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej.
T-W-3Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.
T-W-6Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu.
T-W-7Podstawowe założenia formułowane przez Inwestora przy planowaniu strategicznym procesu inwestycyjnego.
T-W-8Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-10Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.
T-W-9Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.
T-W-11Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.
T-W-5Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejetność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w budownictwie, a także braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/22_K01Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników). Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji, dąży do ich profesjonalizmu, przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Cykl życia projektu inwestycyjnego - przykłady z różnych dziedzin działalności gospodarczej.
T-W-3Różne modele zarządzania projektem - przykłady i optymalizacja wyboru metody.
T-W-4Główne uwarunkowania i ograniczenia w zarządzaniu projektem.
T-W-6Planowanie strategiczne procesu inwestycyjnego - omówienie głównych celów i parametrów projektu.
T-W-7Podstawowe założenia formułowane przez Inwestora przy planowaniu strategicznym procesu inwestycyjnego.
T-W-8Kształtowanie polityki inwestycyjnej pod kątem planowanego rozwoju przedsiębiorstwa.
T-W-10Zarządzanie zakresem projektu wg. standardów PMI.
T-W-9Analiza SWOT i PEST jako podstawowe narzędzia planowania procesu inwestycyjnego.
T-W-11Podstawowe regulacje prawne budowlanych procesów inwestycyjnych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarądzania projektem.
T-W-5Metodologia zarządzania procesem inwestycyjnym wg Project Management Institute - PMBOK
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji dotyczących zatrządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0