Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe6:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe6
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminaria dyplomoweSD4 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. zaliczone wszystkie przedmioty z zakresu studiowanej specjalności
W-22. zaliczone szkolenie z podstaw informacji naukowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Poznanie zasad formułowania opisów stosowanych w magisterskich pracach dyplomowych
C-22. Wyrobienie umiejętności korzystania z technik informacyjnych, zachowania praw autorskich i etyki zawodowej
C-33. Opanowanie umiejętności przygotowania prezentacji z zakresu pracy dyplomowej i tematyki dowolnej z zakresu drogownictwa
C-44. Wyrobienie umiejętności przygotowania i zreferowania wyników prowadzonych badań, prezentacji opracowanych koncepcji projektowych oraz referowania zagadnień z dowolnej tematyki z zakresu drogownictwa
C-55. Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opracowania zbiorczych analiz z zakresu opracowywanego materiału w przygotowanej pracy dyplomowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria dyplomowe
T-SD-11. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej.2
T-SD-22. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Sposoby katalogowego porządkowania zebranego i przeanalizowanego materiału źródłowego. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Przykłady różnych źródeł literaturowych, przykłady korzystania z zasobów Internetu. Wstępne opisanie przykładowych pięciu różnych pozycji literatury (książki 1 autora, książki 4 autorów, książki pod redakcją kogoś, artykułu, referatu, normy, specyfikacji, strony internetowej itd.).2
T-SD-33. Podstawowe zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, układ marginesów, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic w tekście pracy dyplomowej, spis i opis załączników, sposoby układu załączników drukowanych i dołączanych tylko na CD, wyjaśnienie sposobu używania edytora równań i numeracja wzorów, grafika rysunkowa). Metody opracowania tekstu: mozaikowa, „ab ovo” i „krok po kroku”. Trzy fazy pisania rozdziału: faza 1 – „o czym?”, faza 2 – „co o tym?” i faza 3 – „jak?”.1
T-SD-44. Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Forma zdania załączników do pracy dyplomowej. Forma zdania rysunków do projektowej pracy dyplomowej.1
T-SD-55. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta.1
T-SD-66. Prezentacje referatów na dowolny temat. Inspirowanie dyskusji i rozwijane tematyki poruszonej w referatach.6
T-SD-77. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaną pracą dyplomową, wygłoszenie referatu z tematyki realizowanej pracy dyplomowej przez każdego studenta. W przypadku prac projektowych prezentacja przygotowanych koncepcji projektowych. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.7
T-SD-88. Przykłady wniosków końcowych, zakończenia lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych.1
T-SD-99. Prezentacja przygotowanej pracy dyplomowej. Przedstawienie wniosków, podsumowania pracy. Sformułowanie praktycznych możliwości wykorzystania opracowanych zagadnień. Próbne obrony. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.6
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria dyplomowe
A-SD-1uczestnictwo w zajęciach27
A-SD-2opracowanie planu pracy i czynności wykonywanych w zakresie pracy dyplomowej2
A-SD-3przygotowanie wstępnego spisu literatury2
A-SD-4przygotowanie i przedstawienie referatu na temat dowolny13
A-SD-5zestawienie wyników wykonanych badań lub opracowanych koncepcji projektowych potrzebnych do przygotowanie pierwszego referatu z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej, prezentowanego na seminarium20
A-SD-6zestawienie treści napisanej pracy dyplomowej do przygotowanie prezentacji końcowej z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej26
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. wykład informacyjny
M-22. wykład problemowy
M-33. metody projektów
M-44. metoda przypadków
M-55. metody praktyczne (prezentacja)
M-66. metody praktyczne (seminarium)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena końcowa wynikająca z trzech wygłoszonych i zaliczonych pozytywnie referatów
S-2Ocena podsumowująca: ocena umiejętnosci wykorzystania źródeł informatycznych i zestawienia materiałów źródłowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/04-6_W01
Posiada ukształtowaną szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę z o zagadnieniach związanych z wybranymi zagadnieniami z budownictwa oraz poszerzoną wiedzę o układach komunikacyjnych, nawierzchniach i stosowanych technologiach. Zna standardy obowiązujące w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody do rozwiązywania specjalistycznych problemów oraz ma wiedzę o utrzymaniu obiektów, trendach rozwojowych i uwarunkowaniach pozatechnicznych, w tym m.in. wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W09, B_2A_W05, B_2A_W02, B_2A_W06, B_2A_W15, B_2A_W13C-5, C-1, C-4T-SD-3, T-SD-4, T-SD-1, T-SD-6, T-SD-7, T-SD-8, T-SD-9M-2, M-3, M-4, M-6, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/04-6_U01
Posiada umiejętność zestawienia materiałów źródłowych, interpretacji zawartych w nich treści i możliwości jej uzupełniania
B_2A_U01C-2T-SD-5, T-SD-1, T-SD-2M-1S-2
B_2A_N2/A/04-6_U02
Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim prezentację, dotyczącą rozwiązywanych zagadnień w pracy dyplomowej, uwzględniając nie tylko stan istniejący, ale także różne kierunki rozwojowe, używając do tego umiejętnie dobranych narzędzi i metod oraz programów do rozwiązywania problemów związanych z wybraną specjalnością. Potrafi rozwiązać wyznaczone problemy lub zaprojektować złożone układy komunikacyjne, rozwiązać zagadnienia technologiczne dotyczące konstrukcji jezdni lub zaprojektować układy komunikacyjne albo obiekty inżynierskie
B_2A_U05, B_2A_U04, B_2A_U07, B_2A_U16C-3T-SD-5M-2, M-3, M-4, M-6, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/04-6_K01
Ma poczucie odpowiedzialności za rzetelne wyniki badań, a także ważności rozwiązywanych zagadnień i ich wpływu na środowisko, uwzględniając prawidłowe systemy myślenia, potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K06, B_2A_K07, B_2A_K03, B_2A_K02C-2, C-5, C-4T-SD-3, T-SD-4, T-SD-5, T-SD-1, T-SD-2, T-SD-6, T-SD-7, T-SD-8, T-SD-9M-2, M-3, M-4, M-6, M-1, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/04-6_W01
Posiada ukształtowaną szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę z o zagadnieniach związanych z wybranymi zagadnieniami z budownictwa oraz poszerzoną wiedzę o układach komunikacyjnych, nawierzchniach i stosowanych technologiach. Zna standardy obowiązujące w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody do rozwiązywania specjalistycznych problemów oraz ma wiedzę o utrzymaniu obiektów, trendach rozwojowych i uwarunkowaniach pozatechnicznych, w tym m.in. wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
2,0Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki i nie zna nawet standardów w wybranej specjalności
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny, wykazuje jednak pewne braki, zna w sposób minimalistyczny standardy w wybranej specjalności
3,5Student ma opanowaną wiedzę w sposób podstawowy, wykazuje jednak pewne braki i zna w sposób podstawowy standardy w wybranej specjalności
4,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób podstawowy i zna w sposób więcej niż podstawowy standardy w wybranej specjalności oraz potrafi zastosować właściwe metody
4,5Student ma opanowaną wiedzę w sposób dobry i zna w sposób dobry standardy w wybranej specjalności oraz potrafi zastosować właściwe metody
5,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób bardzo dobry i zna bardzo dobrze standardy w wybranej specjalności otaz potrafi zastosować właściwe metody i wykazuje inicjatywę

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/04-6_U01
Posiada umiejętność zestawienia materiałów źródłowych, interpretacji zawartych w nich treści i możliwości jej uzupełniania
2,0Student nie potrafi zrobić zestawienie literatury
3,0Student potrafi zrobić minimalistyczne zestawienie literatury
3,5Student potrafi zrobić podstawowe zestawienie literatury
4,0Student potrafi zrobić trochę więcej niż podstawowe zestawienie literatury
4,5Student potrafi zrobić dobre zestawienie literatury z małymi uchybieniami
5,0Student potrafi zrobić bardzo dobre zestawienie literatury
B_2A_N2/A/04-6_U02
Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim prezentację, dotyczącą rozwiązywanych zagadnień w pracy dyplomowej, uwzględniając nie tylko stan istniejący, ale także różne kierunki rozwojowe, używając do tego umiejętnie dobranych narzędzi i metod oraz programów do rozwiązywania problemów związanych z wybraną specjalnością. Potrafi rozwiązać wyznaczone problemy lub zaprojektować złożone układy komunikacyjne, rozwiązać zagadnienia technologiczne dotyczące konstrukcji jezdni lub zaprojektować układy komunikacyjne albo obiekty inżynierskie
2,0Student przedstawia prezentację na bardzo niskim poziomie i minimalnie rozwiązania problemu
3,0Student przedstawia minimalistyczną podstawową krótką prezentację i enigmatycznie podstawowe rozwiązania problemu
3,5Student przedstawia podstawową prezentację i zgodne z normami podstawowe rozwiązania problemu
4,0Student przedstawia dobrą prezentację i dobre rozwiązania problemu
4,5Student przedstawia dobrą prezentację, wykazuje inicjatywę rozwojową i dobre rozwiązania problemu
5,0Student przedstawia bardzo dobrą prezentację, wykazuje twórczą inicjatywę rozwojową i bardzo dobre rozwiązania problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/04-6_K01
Ma poczucie odpowiedzialności za rzetelne wyniki badań, a także ważności rozwiązywanych zagadnień i ich wpływu na środowisko, uwzględniając prawidłowe systemy myślenia, potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błahe rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Literatura podstawowa

  1. RUDMAŃSKI J., Uczelnia i ty – technika pracy umysłowej, WSziP, Warszawa, 1983
  2. PIASECKI J., Jak redagować prace dyplomowe i referaty techniczne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1973
  3. ŚWIĘCICKI M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969
  4. PIOTEREK P., ZIELENIECKA B., Technika pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 1997
  5. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „praca dyplomowa” i „statystyka”

Treści programowe - seminaria dyplomowe

KODTreść programowaGodziny
T-SD-11. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej.2
T-SD-22. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Sposoby katalogowego porządkowania zebranego i przeanalizowanego materiału źródłowego. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Przykłady różnych źródeł literaturowych, przykłady korzystania z zasobów Internetu. Wstępne opisanie przykładowych pięciu różnych pozycji literatury (książki 1 autora, książki 4 autorów, książki pod redakcją kogoś, artykułu, referatu, normy, specyfikacji, strony internetowej itd.).2
T-SD-33. Podstawowe zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, układ marginesów, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic w tekście pracy dyplomowej, spis i opis załączników, sposoby układu załączników drukowanych i dołączanych tylko na CD, wyjaśnienie sposobu używania edytora równań i numeracja wzorów, grafika rysunkowa). Metody opracowania tekstu: mozaikowa, „ab ovo” i „krok po kroku”. Trzy fazy pisania rozdziału: faza 1 – „o czym?”, faza 2 – „co o tym?” i faza 3 – „jak?”.1
T-SD-44. Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Forma zdania załączników do pracy dyplomowej. Forma zdania rysunków do projektowej pracy dyplomowej.1
T-SD-55. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta.1
T-SD-66. Prezentacje referatów na dowolny temat. Inspirowanie dyskusji i rozwijane tematyki poruszonej w referatach.6
T-SD-77. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaną pracą dyplomową, wygłoszenie referatu z tematyki realizowanej pracy dyplomowej przez każdego studenta. W przypadku prac projektowych prezentacja przygotowanych koncepcji projektowych. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.7
T-SD-88. Przykłady wniosków końcowych, zakończenia lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych.1
T-SD-99. Prezentacja przygotowanej pracy dyplomowej. Przedstawienie wniosków, podsumowania pracy. Sformułowanie praktycznych możliwości wykorzystania opracowanych zagadnień. Próbne obrony. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.6
27

Formy aktywności - seminaria dyplomowe

KODForma aktywnościGodziny
A-SD-1uczestnictwo w zajęciach27
A-SD-2opracowanie planu pracy i czynności wykonywanych w zakresie pracy dyplomowej2
A-SD-3przygotowanie wstępnego spisu literatury2
A-SD-4przygotowanie i przedstawienie referatu na temat dowolny13
A-SD-5zestawienie wyników wykonanych badań lub opracowanych koncepcji projektowych potrzebnych do przygotowanie pierwszego referatu z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej, prezentowanego na seminarium20
A-SD-6zestawienie treści napisanej pracy dyplomowej do przygotowanie prezentacji końcowej z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/04-6_W01Posiada ukształtowaną szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę z o zagadnieniach związanych z wybranymi zagadnieniami z budownictwa oraz poszerzoną wiedzę o układach komunikacyjnych, nawierzchniach i stosowanych technologiach. Zna standardy obowiązujące w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody do rozwiązywania specjalistycznych problemów oraz ma wiedzę o utrzymaniu obiektów, trendach rozwojowych i uwarunkowaniach pozatechnicznych, w tym m.in. wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W15Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej oraz prawa autorskiego
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-55. Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opracowania zbiorczych analiz z zakresu opracowywanego materiału w przygotowanej pracy dyplomowej
C-11. Poznanie zasad formułowania opisów stosowanych w magisterskich pracach dyplomowych
C-44. Wyrobienie umiejętności przygotowania i zreferowania wyników prowadzonych badań, prezentacji opracowanych koncepcji projektowych oraz referowania zagadnień z dowolnej tematyki z zakresu drogownictwa
Treści programoweT-SD-33. Podstawowe zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, układ marginesów, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic w tekście pracy dyplomowej, spis i opis załączników, sposoby układu załączników drukowanych i dołączanych tylko na CD, wyjaśnienie sposobu używania edytora równań i numeracja wzorów, grafika rysunkowa). Metody opracowania tekstu: mozaikowa, „ab ovo” i „krok po kroku”. Trzy fazy pisania rozdziału: faza 1 – „o czym?”, faza 2 – „co o tym?” i faza 3 – „jak?”.
T-SD-44. Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Forma zdania załączników do pracy dyplomowej. Forma zdania rysunków do projektowej pracy dyplomowej.
T-SD-11. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej.
T-SD-66. Prezentacje referatów na dowolny temat. Inspirowanie dyskusji i rozwijane tematyki poruszonej w referatach.
T-SD-77. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaną pracą dyplomową, wygłoszenie referatu z tematyki realizowanej pracy dyplomowej przez każdego studenta. W przypadku prac projektowych prezentacja przygotowanych koncepcji projektowych. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.
T-SD-88. Przykłady wniosków końcowych, zakończenia lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych.
T-SD-99. Prezentacja przygotowanej pracy dyplomowej. Przedstawienie wniosków, podsumowania pracy. Sformułowanie praktycznych możliwości wykorzystania opracowanych zagadnień. Próbne obrony. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.
Metody nauczaniaM-22. wykład problemowy
M-33. metody projektów
M-44. metoda przypadków
M-66. metody praktyczne (seminarium)
M-55. metody praktyczne (prezentacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena końcowa wynikająca z trzech wygłoszonych i zaliczonych pozytywnie referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki i nie zna nawet standardów w wybranej specjalności
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny, wykazuje jednak pewne braki, zna w sposób minimalistyczny standardy w wybranej specjalności
3,5Student ma opanowaną wiedzę w sposób podstawowy, wykazuje jednak pewne braki i zna w sposób podstawowy standardy w wybranej specjalności
4,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób podstawowy i zna w sposób więcej niż podstawowy standardy w wybranej specjalności oraz potrafi zastosować właściwe metody
4,5Student ma opanowaną wiedzę w sposób dobry i zna w sposób dobry standardy w wybranej specjalności oraz potrafi zastosować właściwe metody
5,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób bardzo dobry i zna bardzo dobrze standardy w wybranej specjalności otaz potrafi zastosować właściwe metody i wykazuje inicjatywę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/04-6_U01Posiada umiejętność zestawienia materiałów źródłowych, interpretacji zawartych w nich treści i możliwości jej uzupełniania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-22. Wyrobienie umiejętności korzystania z technik informacyjnych, zachowania praw autorskich i etyki zawodowej
Treści programoweT-SD-55. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta.
T-SD-11. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej.
T-SD-22. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Sposoby katalogowego porządkowania zebranego i przeanalizowanego materiału źródłowego. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Przykłady różnych źródeł literaturowych, przykłady korzystania z zasobów Internetu. Wstępne opisanie przykładowych pięciu różnych pozycji literatury (książki 1 autora, książki 4 autorów, książki pod redakcją kogoś, artykułu, referatu, normy, specyfikacji, strony internetowej itd.).
Metody nauczaniaM-11. wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena umiejętnosci wykorzystania źródeł informatycznych i zestawienia materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zrobić zestawienie literatury
3,0Student potrafi zrobić minimalistyczne zestawienie literatury
3,5Student potrafi zrobić podstawowe zestawienie literatury
4,0Student potrafi zrobić trochę więcej niż podstawowe zestawienie literatury
4,5Student potrafi zrobić dobre zestawienie literatury z małymi uchybieniami
5,0Student potrafi zrobić bardzo dobre zestawienie literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/04-6_U02Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim prezentację, dotyczącą rozwiązywanych zagadnień w pracy dyplomowej, uwzględniając nie tylko stan istniejący, ale także różne kierunki rozwojowe, używając do tego umiejętnie dobranych narzędzi i metod oraz programów do rozwiązywania problemów związanych z wybraną specjalnością. Potrafi rozwiązać wyznaczone problemy lub zaprojektować złożone układy komunikacyjne, rozwiązać zagadnienia technologiczne dotyczące konstrukcji jezdni lub zaprojektować układy komunikacyjne albo obiekty inżynierskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
B_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-33. Opanowanie umiejętności przygotowania prezentacji z zakresu pracy dyplomowej i tematyki dowolnej z zakresu drogownictwa
Treści programoweT-SD-55. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta.
Metody nauczaniaM-22. wykład problemowy
M-33. metody projektów
M-44. metoda przypadków
M-66. metody praktyczne (seminarium)
M-55. metody praktyczne (prezentacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena końcowa wynikająca z trzech wygłoszonych i zaliczonych pozytywnie referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia prezentację na bardzo niskim poziomie i minimalnie rozwiązania problemu
3,0Student przedstawia minimalistyczną podstawową krótką prezentację i enigmatycznie podstawowe rozwiązania problemu
3,5Student przedstawia podstawową prezentację i zgodne z normami podstawowe rozwiązania problemu
4,0Student przedstawia dobrą prezentację i dobre rozwiązania problemu
4,5Student przedstawia dobrą prezentację, wykazuje inicjatywę rozwojową i dobre rozwiązania problemu
5,0Student przedstawia bardzo dobrą prezentację, wykazuje twórczą inicjatywę rozwojową i bardzo dobre rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/04-6_K01Ma poczucie odpowiedzialności za rzetelne wyniki badań, a także ważności rozwiązywanych zagadnień i ich wpływu na środowisko, uwzględniając prawidłowe systemy myślenia, potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-22. Wyrobienie umiejętności korzystania z technik informacyjnych, zachowania praw autorskich i etyki zawodowej
C-55. Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opracowania zbiorczych analiz z zakresu opracowywanego materiału w przygotowanej pracy dyplomowej
C-44. Wyrobienie umiejętności przygotowania i zreferowania wyników prowadzonych badań, prezentacji opracowanych koncepcji projektowych oraz referowania zagadnień z dowolnej tematyki z zakresu drogownictwa
Treści programoweT-SD-33. Podstawowe zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, układ marginesów, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic w tekście pracy dyplomowej, spis i opis załączników, sposoby układu załączników drukowanych i dołączanych tylko na CD, wyjaśnienie sposobu używania edytora równań i numeracja wzorów, grafika rysunkowa). Metody opracowania tekstu: mozaikowa, „ab ovo” i „krok po kroku”. Trzy fazy pisania rozdziału: faza 1 – „o czym?”, faza 2 – „co o tym?” i faza 3 – „jak?”.
T-SD-44. Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Forma zdania załączników do pracy dyplomowej. Forma zdania rysunków do projektowej pracy dyplomowej.
T-SD-55. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta.
T-SD-11. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej.
T-SD-22. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Sposoby katalogowego porządkowania zebranego i przeanalizowanego materiału źródłowego. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Przykłady różnych źródeł literaturowych, przykłady korzystania z zasobów Internetu. Wstępne opisanie przykładowych pięciu różnych pozycji literatury (książki 1 autora, książki 4 autorów, książki pod redakcją kogoś, artykułu, referatu, normy, specyfikacji, strony internetowej itd.).
T-SD-66. Prezentacje referatów na dowolny temat. Inspirowanie dyskusji i rozwijane tematyki poruszonej w referatach.
T-SD-77. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaną pracą dyplomową, wygłoszenie referatu z tematyki realizowanej pracy dyplomowej przez każdego studenta. W przypadku prac projektowych prezentacja przygotowanych koncepcji projektowych. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.
T-SD-88. Przykłady wniosków końcowych, zakończenia lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych.
T-SD-99. Prezentacja przygotowanej pracy dyplomowej. Przedstawienie wniosków, podsumowania pracy. Sformułowanie praktycznych możliwości wykorzystania opracowanych zagadnień. Próbne obrony. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych.
Metody nauczaniaM-22. wykład problemowy
M-33. metody projektów
M-44. metoda przypadków
M-66. metody praktyczne (seminarium)
M-11. wykład informacyjny
M-55. metody praktyczne (prezentacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena końcowa wynikająca z trzech wygłoszonych i zaliczonych pozytywnie referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błahe rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki