Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać opanowane podstawowe umiejetności pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji, a także aktywnie uczestniczyć we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Seksualność, Queer, LGBT - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania.9
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/A/02-3_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
B_2A_W14C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/A/02-3_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć oraz potrafi wykorzystać tą wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych zródeł.

Literatura podstawowa

  1. A. D' Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
  2. P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, Magazyn Sztuki - czasopismo, 1997

Literatura dodatkowa

  1. E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991
  2. red. C. Frejilich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Seksualność, Queer, LGBT - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania.9
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/A/02-3_W01ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Seksualność, Queer, LGBT - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - ocena wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć oraz potrafi wykorzystać tą wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych zródeł.