Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl>, Agata Maryniak <Agata.Maryniak@zut.edu.pl>, Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 1,30,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 18 1,70,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka, mechanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych3
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera3
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych5
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych4
T-A-5Kolokwium 3x13
18
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera4
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń7
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań17
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów9
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/04-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
B_1A_W04, B_1A_W06C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/C/04-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
B_1A_W04C-3T-A-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/04-1_U01
Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
B_1A_U04C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_N1/C/04-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
B_1A_U04C-3T-A-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/04-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/04-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/04-1_U01
Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/04-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budwli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dyląg z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałośc materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  3. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  4. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  5. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałośc materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  6. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materialów, WNT, Warszawa, 2014
  7. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałośc materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych3
T-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera3
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych5
T-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych4
T-A-5Kolokwium 3x13
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów1
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera4
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi6
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń7
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań17
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów9
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
Treści programoweT-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia wytrzymałości materiałów
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_U01Umie wyznaczyć siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznacalnych
Treści programoweT-A-2Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych - Grebera
T-A-3Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-4Belki ciągłe przegubowe - Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/04-1_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-A-4Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych
T-W-6Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładnosci względem osi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0