Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Obiekty inżynierii komunalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obiekty inżynierii komunalnej
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Brzozowski <Piotr.Brzozowski@zut.edu.pl>, Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW7 27 3,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Fizyki
W-3Unończony kurs Wytrzymałości materiałów
W-4Ukończony kurs Mechaniki budowli
W-5Ukończony kurs Konstrukcje betonowe
W-6Ukończony kurs Materiały budowlane
W-7Ukończony kurs Mechanika gruntów
W-8Ukończony kurs Fundamentowanie I
W-9Ukończony kurs Konstrukcje metalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania budowli i obiektów charakterystycznych dla aglomeracji miejskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.18
18
wykłady
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.5
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.4
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.4
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.3
T-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.2
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.4
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.3
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach18
A-P-2Samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego.35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-P-4Zaliczenie projektu.1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykladów32
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.29
A-W-4Udział w egzaminie.3
91

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/TOB/D02_W01
Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach oraz podstawowe sposoby zabezpieczania głebokich wykopów.
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W17C-1T-P-1, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/TOB/D02_U01
Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym oraz ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
B_1A_U07, B_1A_U08C-2T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/TOB/D02_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01C-1, C-3, C-2T-P-1, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/TOB/D02_W01
Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach oraz podstawowe sposoby zabezpieczania głebokich wykopów.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/TOB/D02_U01
Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym oraz ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/TOB/D02_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kijowski P., Kopia B., Pichór W., Beton w budowie oczyszczalni ścieków., Polski Cement, Kraków, 1998
  2. Kuczyński J. Madryas C., Miejskie budowle podziemne., Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1990
  3. Kral L., Elementy budownictwa przemysłowego., PWN, Warszawa, 1984
  4. Świst E., Hydrotechniczne i komunikacyjne budowle podziemne, STO, Bielsko-Biała, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kobiek J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe t. 2-4., Arkady, Warszawa, 1991
  2. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków., PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.5
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.4
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.4
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.3
T-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.2
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.4
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.3
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.2
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach18
A-P-2Samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego.35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-P-4Zaliczenie projektu.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykladów32
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.29
A-W-4Udział w egzaminie.3
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/TOB/D02_W01Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach oraz podstawowe sposoby zabezpieczania głebokich wykopów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/TOB/D02_U01Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym oraz ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków.
Treści programoweT-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/TOB/D02_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania budowli i obiektów charakterystycznych dla aglomeracji miejskich.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.
T-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
Metody nauczaniaM-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0