Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geometria wykreślna i rysunek techniczny-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Hajdamowicz <rhajdamowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiusz Subocz <Sergiusz.Subocz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma wiedzę z wybranych działów matematyki
W-2Zna podstawy rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
C-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-A-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-A-3Równoległość prostych i płaszczyzn.1
T-A-4Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych.1
T-A-5Zadania złożone.1
T-A-6Kłady.1
T-A-7Wielkości kątów.1
T-A-8Transformacje.1
T-A-9Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów.1
9
wykłady
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicia płaszczyzny prostą.1
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.1
T-W-5Zadania złożone.1
T-W-6Kłady.1
T-W-7Wielkości kątów.1
T-W-8Transformacje.1
T-W-9Punkty przebicia wielościanu prostą. Przekroje wielościanów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach9
A-A-3Graficzne rozwiązywanie problemów24
A-A-4Studia literaturowe18
A-A-5zaliczenie1
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach9
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Studia literaturowe13
A-W-4zaliczenie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne.
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
S-2Ocena podsumowująca: Poziom przyswajania materiałujest kontrolowany dwukrotnie w połowie i pod koniec semestru, w formie pisemnych kolokwiów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/01-1_W01
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. Potrafi narysować proste elementy konstrukcji inżynierskich.
B_1A_W01, B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W15, B_1A_W03C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/01-1_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane.
B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/01-1_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/01-1_W01
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. Potrafi narysować proste elementy konstrukcji inżynierskich.
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/01-1_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane.
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania.Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.Umie zweryfikować swoje błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/01-1_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy.
4,5Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.

Literatura podstawowa

  1. Wiktor, Janowski, PWN, Warszawa, 1975, 843/74-F-4/254
  2. Zbigniew, Lewandowski, PWN, Warszawa, 1969, 448.B-8
  3. Franciszek Otto, Edward Otto, Podręcznik Geometrii Wykreślnej, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Mieczysław Majewski, Przykłady Rozwiązywania Zadań z Geometrii Wykreślnej Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1984
  2. Mieczysław Majewski, Geometria Wykreślna Tom i, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11 Rzuty Mongea. Rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-A-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-A-3Równoległość prostych i płaszczyzn.1
T-A-4Prostopadłość prostej i płaszczyzny, prostopadłość prostych.1
T-A-5Zadania złożone.1
T-A-6Kłady.1
T-A-7Wielkości kątów.1
T-A-8Transformacje.1
T-A-9Punkty przebicja wielościanu prostą , Przekroje wielościanów.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.1
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.1
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicia płaszczyzny prostą.1
T-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.1
T-W-5Zadania złożone.1
T-W-6Kłady.1
T-W-7Wielkości kątów.1
T-W-8Transformacje.1
T-W-9Punkty przebicia wielościanu prostą. Przekroje wielościanów.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Udział w konsultacjach9
A-A-3Graficzne rozwiązywanie problemów24
A-A-4Studia literaturowe18
A-A-5zaliczenie1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach9
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Studia literaturowe13
A-W-4zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/01-1_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki właściwych dla kierunku budownictwo niezbędnych do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Zna zasady geometri wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych. Potrafi narysować proste elementy konstrukcji inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
B_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
C-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-6Kłady.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-8Transformacje.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-9Punkty przebicia wielościanu prostą. Przekroje wielościanów.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicia płaszczyzny prostą.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne.
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązać zadania.
3,0Wie w jaki sposób rozwiązać zadanie, obrał właściwą metodę, nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradził sobie z czytelnym rysunkiem i opisem.
3,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
4,0Właściwe rozwiązanie zadania, drobne błędy graficzne.
4,5Ocena pośrednia jako wynik średniej kilku zadań.
5,0Prawidłowe wykonanie zadań. Bez błędów.Opisy czytelne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/01-1_U01Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących. Potrafi odczytywać rysunki architektoniczne i budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
C-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-6Kłady.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-8Transformacje.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-9Punkty przebicia wielościanu prostą. Przekroje wielościanów.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicia płaszczyzny prostą.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne.
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej. Wykazuje znaczne braki w wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie . Zna tylko jedną z metod rozwiązania.Zrobił błędy graficzne i w opisie rysunku.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie. Nie ma błędów merytorycznych.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek czytelny, opis niejednoznaczny.
4,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.
5,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie .Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Rysunek i opis czytelny.Umie zweryfikować swoje błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/01-1_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Posiadanie wyobrazni przestrzennej na bazie geometri wykreślnej.
C-1Umiejetność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-4Prostopadłość prostej do płaszczyzny.
T-W-6Kłady.
T-W-7Wielkości kątów.
T-W-8Transformacje.
T-W-1Rzuty Mongea-rzuty punktu, rzuty i ślady prostej.
T-W-2Wzajemne położenie prostych, odwzorowanie płaszczyzny.
T-W-5Zadania złożone.
T-W-3Równoległość prostych i płaszczyzn, krawędz płaszczyzn, punkt przebicia płaszczyzny prostą.
Metody nauczaniaM-1Wykłady są prowadzone metodą informacyjno problemową. Mają charakter informacyjny przedstawiający pojęcja reguły i metody teoretyczne, podający pzykłady metod w zastosowaniu do rozwiązywania konkretnych problemów geometrycznych. Środkami są rysunki przedstawiające wyabstrachowane problemy i przykłady rozwiązywania zadań, którym towarzyszy szczegółowe omawianie werbalne.
M-2Metoda ćwiczeń audytoryjnych jest ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje zestaw zadań, odpowiednio dobranych do bieżącej tematyki wykładów. Studenci podczas ćwiczeń samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania. Prowadzący wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci są oceniani na bieżąco w trakcie zajęć praktycznych. Oceniany jest poziom przyswajania bieżącego materiału, trafność doboru metod rozwiązywania problemu, poprawność wypowiedzi werbalnej, staranność w wykonaniu rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student bierny. Pozbawiony energii. Nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę. Oczekuje gotowych i sprawdzonych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, ale jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie, wypełnia przydzielony zakres obowiązków, nie wykazuje całkowitej inicjatywy.
4,5Student posiada zdolności przywódcze, poszukuje rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.