Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie parametryczne -2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie parametryczne -2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów oświaty i wychowania, opieki nad dziećmi w różnym wieku – przedszkolnym i szkolnym, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. Znajomość w stopniu dobrym warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.57
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.3
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.50
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.50
A-P-3Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.45
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.5
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-VI/2_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
AU_2A_W01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
AU_2A_CS2-VI/2_W02
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
AU_2A_W03C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-VI/2_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U01C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
AU_2A_CS2-VI/2_U02
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
AU_2A_U04C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
AU_2A_CS2-VI/2_U03
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
AU_2A_U06C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
AU_2A_CS2-VI/2_U04
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
AU_2A_U09C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1
AU_2A_CS2-VI/2_U05
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
AU_2A_U10C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-VI/2_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K02C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-VI/2_W01
Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-VI/2_W02
Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-VI/2_U01
Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-VI/2_U02
Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-VI/2_U03
Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-VI/2_U04
Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-VI/2_U05
Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-VI/2_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Minister Oświaty i Wychowania, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia wytycznych programowo-funkcjonalnych projektowania obiektów oświaty i wychowania, Warszawa, 1979, IW1-2115-9/79, Akt prawny nieobowiązujący
  2. Przedszkole 2-oddziałowe, 1964, KP-5/40, KB4-2.2.1.2/2/, OB-1302/S/64, Karta projektu; materiał poglądowy
  3. Przedszkole 4-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.4.(4), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
  4. Przedszkole 6-oddziałowe, COIB, Warszawa, 1979, KB4-2.2.1.6.(2), Projekt typowy. Katalog budownictwa; materiał poglądowy
  5. Szkoła podstawowa o 9 pomieszczeniach do nauki dla osiedli wiejskich w technologii wielkoblokowej, COIB, Warszawa, 1989, KB4-2.2.2.(3), Materiał poglądowy
  6. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  7. Minister Edukacji Narodowej i Sportu, Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, 2002, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69

Literatura dodatkowa

  1. Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2007, Stan prawny na dzień 20.06.2007
  2. Bordwell R., Perkins B., Building type basic for elementary and secondary schools, John Wiley & Sons, New Jersey, 2010, II

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.57
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.3
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i następny.50
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.50
A-P-3Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.45
A-P-4Student powinien czynnie uczestnictniczyć w wykładach szczególnie w wypadku zainicjowanej przez wykładowcę dyskusji.5
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_W01Student poznał zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_W02Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_U01Student przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stworzyć opracowanie projektowe, w którym do dokonał właściwego doboru elementów funkcjonalnych w programie użytkowym oraz kształtowania układów funkcjonalnych sprzężonych z konstrukcją (60% wagi). W celu osiągnięcia pożądanej wartości estetycznej opracowania projektowego powinien umieć zastosować techniki graficzne odpowiednie pod względem kolorystycznym i kompozycyjnym do zadanego tematu (5%). Powinien dążyć do zastosowania rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych o cehcach nowatorskich. Polega to na zastosowaniu układów przestrzennych, technologicznych itp., które odbiegają na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań (30%). Student powinien umieć osiągnąć wartość estetyczno-kompozycyjną bryły budynku i elewacji przez komponowanie materiałowe i kolorystyczne odzwierciedlające strukturę funkcjonalną i konstrukcyjną budynku (5%).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_U02Student projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzi-nami działalności inżynierskiej i pozainżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć projektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowawcze w ujęciu holistycznym. Zatem układy funkcjonalne obiektów ich rozwiązania przestrzenne oraz program powinny odzwierciedlać mozliwie najpełniejsze spektrum problemów życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_U03Student w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U06w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w społeczności (osiedle, dzielnica i miasto), a w szczegolnosci opracować program i w razie uzasadnionej konieczności dokonać jego modyfikacji w sposób, który nie przyczyni się do pozbawienia rozwiązania możliwości prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_U04Student potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U09potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować oryginalne układy funkcjonalne i przestrzenne, a nawet nowoatorskie, to znaczy odbiegające na korzyść od znanych dotychczas rozwiązań. W szczególności powinien posiąść umiejętność powiązania układów funkcjonalnych z wyposażeniem technologicznym (oddziały przedszkolne, stołówki, izby lekcyjne, pracownie specjalistyczne itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_U05Student potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U10potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oprojektować obiekty opiekuńcze, oświatowe i wychowacze zarówno jako wolno stojące jak i powstałe w wyniki adaptacji. Powinien umieć powiązać budynki pod względem funkcjonalnym, konstrukcyjnym i technologicznym zgodnie z wymogami postawionymi w aktach prawnych wykonawczych do ustaw. Student powinien umieć dokonać obliczeń zapotrzebowania surowców i wyposażenia w pawilonach żywnieniowych, a także przepustowości pomieszczeń zapleczowych w pawilonach sportowych. Powinien również umieć zatosować rozwiazania wymagane przepisami pożarowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_CS2-VI/2_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania układów funkcjonalnych i przestrzennych obiektów usługowych z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawczych i oświatowo-wychowawczych. Projektowanie w ujęciu holistycznym, zdolność powiązania funkcji i formy oraz relacji przestrzennych i skali w aspekcie percepcji najmłodszych użytkowników i ich zdolności adaptacji do warunków panujących w przestrzeni zbudowanej. Wariantowanie rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych pojedynczych budynków oraz zespołów pawilonów. Umiejętność oceny walorów lokalizacji i wykorzystanie jej w optymalizacji rozwiązania projektowego.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie 1. Program, lokalizacja i rola urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 2. Żłobki i żłobko-przedszkola. Program funkcjonalny i rodzaje żłobków. Dostępność, zagadnienie strefowania funkcjonalnego. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 3. Teren niezbędny dla żłobka. Mini-żłobek, punkty żłobkowe. Korekty projektowe w grupach tematycznych. Ćwiczenie 4. Przedszkola 2-oddziałowe (60 dzieci), 4 (120), 6 (180) i 8 (240). Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Charakterystyka i wytyczne do projektowania mini-przedszkoli. Zagadnienia kształtów, proporcji, skali i kolorystyki wewnątrz i na zewnątrz przedszkola. Korekty projektowe w grupach tematycznych i indywidualne. Ćwiczenie 5. Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Rodzaje niepoełnosprawnosci i jej stopnie. Zasady orientacji i nasłonecznienia odziałów przedszkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 6. Ogniska przedszkolne i punkty opieki nad dzieckiem. Wielkość działki przedszkolnej (normy przestrzenne działek przedszkolnych). Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 7. Pierwszy przegląd stanu zaawansowania prac (wybór formy zabudowy i wariantowe sposoby zagospodarowania terenu). Ćwiczenie 8. Szkoły podstawowe. Założenia programowe. Projektowanie budynków szkolnych (klasy I-VI) i gimnazjów (VII-IX). Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 9. Typy wielkości szkół podstawowych i działek szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 10. tereny szkolne. Elementy ćwiczebne szkolnych terenowych urządzeń kultury fizycznej. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 11. Szkoły ponadpodstawowe. Średnie szkoły ogólnokształcące i szkoły zawodowe. Program i wyposażenie placówki. Zasady orientacji i nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 12. Drugi przegląd stanu zaawansowania prac projektowych - ostateczne opracowanie układu zabudowy. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy żłobka, przedszkola, szkoły. Korekty projektowe indywidualne. Ćwiczenie 14. Korekty indzwidualne. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. Korekty projektowe indywidualne.
T-P-2Wykład 1. Program, rola i zakres funkcjonowania współczesnych urządzeń oświatowych i opiekuńczych. Rodzaje urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, żłobko-przedszkola, przedszkola, mini-przedszkola, przedszkola specjalne, punkty opieki nad dzieckiem, szkoły podstawowe). Niepełnosprawność dzieci i młodzieży w aspekcie urządzeń oświaty i wychowania. Wykład 2. Program funkcjonalny urządzeń oświatowych i opiekuńczych (żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe). Zakres programu funkcjonalnego. Zagadnienia związane z kształtowaniem funkcjonalnym podstawowego elementu struktury przestrzennej przedszkola (oddział przedszkolny) oraz szkoły (pawilon dydaktyczny, sportowy, żywieniowy; izba lekcyjna). Działki przedszkolne i szkolne - wielkość oraz elementy ćwiczebne. Wykład 3. Pawilon żywieniowy w przedszkolu i szkole - założenia programowe. Technologia stołówki, program i wyposażenie. Harmongram pracy kuchni. Obliczenie zapotrzebowania surowców. Zpotrzebowanie maszyn i urzádzeñ gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca polegająca na objaśnieniu zagadnienia oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w trakcie ćwiczeń rozwijająca przedstawioną problematykę. Ćwiczenia oparte są na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach oraz samodzielnej kwerendzie źródłowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych (w tym w 2. obowiązkowych przeglądach stanu zaawansowania prac projektowych) i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (10%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (30%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić rangę użytkową obiektu opiekuńczego, oświatowego i wychowaczego w zadanej lokalizacji, w szczególnosci jego społeczną użyteczność. Powinien również umieć przyjąć rozwiązania nie będące uciążliwymi dla sąsiedztwa, a w szczególności nie wprowadzając rozwiązań kolizyjnych (komunikacja kołowa dojazdowa i dostaw), pozwalających na nadmierną emisję hałasu, dysharmonijnych pod względem kompozycji bryłowej i kolorystyki oraz powodujących nadmierną ingerencję w środowisko naturalne bez zapewnienia ekwiwalentu (wycinka drzew itp.).
3,5
4,0
4,5
5,0