Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Język obcy Niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy Niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Podstawowe pojęcia architektoniczne i dziedzin pokrewnych (Grundbegriffe der Architektur und benachbarten Disziplinen)2
T-LK-2Style w architekturze, zabytki architektury – starożytność, wieki średnie, czasy nowożytne, architektura XX i XXI w (Baustile, Baudenkmäler –Altertum, Mittelalter, Neuzeit, Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)6
T-LK-3Budynek- proces projektowania, dokumenty projektowe a. Dom prywatny b. Budowle przemysłowe (Das Bauwerk- Entwürfe und andere Unterlagen a. Das Haus b. Industriegebäude) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Plac budowy, nadzór (Bauausführung, Bauaufsicht)2
T-LK-5Podstawowe materiały budowlane (Baustoffe) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Konstrukcje nośne, technologie budowlane a.Dom pasywny (Tragsysteme, Bauweisen a. Passivhaus) Zdania względne (Relativsätze)6
T-LK-7Wnętrze, wnętrza użytkowe (Innenraum, öffentliches Interieur) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
T-LK-8Opis i prezentacja projektu architektonicznego (Das architektonische Projekt beschreiben und präsentieren) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-I/1N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
AU_2A_W20C-1T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-1M-3, M-2, M-1, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-I/1N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
AU_2A_U17C-1T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-1M-4, M-3, M-2, M-1, M-6S-1
AU_2A_AS2-I/1N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
AU_2A_U17C-2T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-1M-1, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-I/1N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
AU_2A_K01C-2T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-1M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-I/1N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-I/1N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AS2-I/1N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-I/1N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jana Zahorcova, Deutsch für Architekten und Bauplaner, Wydział Architektury Słowackiego Uniwersytetu Technicznego – Bratysława, Bratysława, 1999

Literatura dodatkowa

  1. -, Kreativer Koordinator, Czasopismo ‚Architekt‘ – artykuł, -, 2011
  2. Wilhelm K. Killer, Ilustrowany Słownik Budowlany, Arkady, 2004

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Podstawowe pojęcia architektoniczne i dziedzin pokrewnych (Grundbegriffe der Architektur und benachbarten Disziplinen)2
T-LK-2Style w architekturze, zabytki architektury – starożytność, wieki średnie, czasy nowożytne, architektura XX i XXI w (Baustile, Baudenkmäler –Altertum, Mittelalter, Neuzeit, Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)6
T-LK-3Budynek- proces projektowania, dokumenty projektowe a. Dom prywatny b. Budowle przemysłowe (Das Bauwerk- Entwürfe und andere Unterlagen a. Das Haus b. Industriegebäude) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Plac budowy, nadzór (Bauausführung, Bauaufsicht)2
T-LK-5Podstawowe materiały budowlane (Baustoffe) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Konstrukcje nośne, technologie budowlane a.Dom pasywny (Tragsysteme, Bauweisen a. Passivhaus) Zdania względne (Relativsätze)6
T-LK-7Wnętrze, wnętrza użytkowe (Innenraum, öffentliches Interieur) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
T-LK-8Opis i prezentacja projektu architektonicznego (Das architektonische Projekt beschreiben und präsentieren) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-I/1N_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W20Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień uzupełniających wykształcenie techniczne.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-2Style w architekturze, zabytki architektury – starożytność, wieki średnie, czasy nowożytne, architektura XX i XXI w (Baustile, Baudenkmäler –Altertum, Mittelalter, Neuzeit, Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Budynek- proces projektowania, dokumenty projektowe a. Dom prywatny b. Budowle przemysłowe (Das Bauwerk- Entwürfe und andere Unterlagen a. Das Haus b. Industriegebäude) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-4Plac budowy, nadzór (Bauausführung, Bauaufsicht)
T-LK-5Podstawowe materiały budowlane (Baustoffe) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Konstrukcje nośne, technologie budowlane a.Dom pasywny (Tragsysteme, Bauweisen a. Passivhaus) Zdania względne (Relativsätze)
T-LK-7Wnętrze, wnętrza użytkowe (Innenraum, öffentliches Interieur) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Opis i prezentacja projektu architektonicznego (Das architektonische Projekt beschreiben und präsentieren) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-1Podstawowe pojęcia architektoniczne i dziedzin pokrewnych (Grundbegriffe der Architektur und benachbarten Disziplinen)
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-2praca w grupach
M-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-I/1N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U17ma umiejętność samokształcenia się, w swoich opracowaniach wykorzystuje informację techniczną, różnego rodzaju bazy danych, Internet itd.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-2Style w architekturze, zabytki architektury – starożytność, wieki średnie, czasy nowożytne, architektura XX i XXI w (Baustile, Baudenkmäler –Altertum, Mittelalter, Neuzeit, Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Budynek- proces projektowania, dokumenty projektowe a. Dom prywatny b. Budowle przemysłowe (Das Bauwerk- Entwürfe und andere Unterlagen a. Das Haus b. Industriegebäude) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-4Plac budowy, nadzór (Bauausführung, Bauaufsicht)
T-LK-5Podstawowe materiały budowlane (Baustoffe) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Konstrukcje nośne, technologie budowlane a.Dom pasywny (Tragsysteme, Bauweisen a. Passivhaus) Zdania względne (Relativsätze)
T-LK-7Wnętrze, wnętrza użytkowe (Innenraum, öffentliches Interieur) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Opis i prezentacja projektu architektonicznego (Das architektonische Projekt beschreiben und präsentieren) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-1Podstawowe pojęcia architektoniczne i dziedzin pokrewnych (Grundbegriffe der Architektur und benachbarten Disziplinen)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-3prezentacja
M-2praca w grupach
M-1zajęcia praktyczne
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-I/1N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U17ma umiejętność samokształcenia się, w swoich opracowaniach wykorzystuje informację techniczną, różnego rodzaju bazy danych, Internet itd.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-2Style w architekturze, zabytki architektury – starożytność, wieki średnie, czasy nowożytne, architektura XX i XXI w (Baustile, Baudenkmäler –Altertum, Mittelalter, Neuzeit, Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Budynek- proces projektowania, dokumenty projektowe a. Dom prywatny b. Budowle przemysłowe (Das Bauwerk- Entwürfe und andere Unterlagen a. Das Haus b. Industriegebäude) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-4Plac budowy, nadzór (Bauausführung, Bauaufsicht)
T-LK-5Podstawowe materiały budowlane (Baustoffe) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Konstrukcje nośne, technologie budowlane a.Dom pasywny (Tragsysteme, Bauweisen a. Passivhaus) Zdania względne (Relativsätze)
T-LK-7Wnętrze, wnętrza użytkowe (Innenraum, öffentliches Interieur) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Opis i prezentacja projektu architektonicznego (Das architektonische Projekt beschreiben und präsentieren) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-1Podstawowe pojęcia architektoniczne i dziedzin pokrewnych (Grundbegriffe der Architektur und benachbarten Disziplinen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-I/1N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-2Style w architekturze, zabytki architektury – starożytność, wieki średnie, czasy nowożytne, architektura XX i XXI w (Baustile, Baudenkmäler –Altertum, Mittelalter, Neuzeit, Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Budynek- proces projektowania, dokumenty projektowe a. Dom prywatny b. Budowle przemysłowe (Das Bauwerk- Entwürfe und andere Unterlagen a. Das Haus b. Industriegebäude) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-4Plac budowy, nadzór (Bauausführung, Bauaufsicht)
T-LK-5Podstawowe materiały budowlane (Baustoffe) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Konstrukcje nośne, technologie budowlane a.Dom pasywny (Tragsysteme, Bauweisen a. Passivhaus) Zdania względne (Relativsätze)
T-LK-7Wnętrze, wnętrza użytkowe (Innenraum, öffentliches Interieur) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Opis i prezentacja projektu architektonicznego (Das architektonische Projekt beschreiben und präsentieren) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-LK-1Podstawowe pojęcia architektoniczne i dziedzin pokrewnych (Grundbegriffe der Architektur und benachbarten Disziplinen)
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0