Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Osadnictwo wiejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Osadnictwo wiejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu - projektowanie urbanistyczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.45
45
wykłady
T-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej.6
A-P-3Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń.15
A-P-4Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej.15
A-P-5Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi.9
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-III/5_W01
Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
AU_1A_W20, AU_1A_W01, AU_1A_W13C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-III/5_U01
Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
AU_1A_U22, AU_1A_U13, AU_1A_U11, AU_1A_U10C-1T-W-1M-1S-1
AU_1A_DS1-III/5_U02
Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
AU_1A_U22, AU_1A_U11, AU_1A_U12, AU_1A_U19C-1T-P-1M-1S-1
AU_1A_DS1-III/5_U03
Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
AU_1A_U13, AU_1A_U19C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-III/5_K01
Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
AU_1A_K02, AU_1A_K08C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-III/5_W01
Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
2,0
3,0Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-III/5_U01
Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_DS1-III/5_U02
Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_DS1-III/5_U03
Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-III/5_K01
Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bański J, Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
  2. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  3. Zimnicka A., Czernik L., Vademecum wsi podmiejskiej, jakość zagospodarowania przestrzennego, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
  4. Zimnicka A. Czernik L., Kształtowanie przestrzeni wsi podmiejskiej, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
  5. Szymski A. Rzeszotarska-Pałka M. Ignaczak-Felińska M. Pawłowski W., Wieś Pomorska wczoraj i dziś, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2006
  6. Zaniewska H., Pawłat-Zawrzykraj A, Gloza-Musiał H., Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2000
  7. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna wydawnivza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  8. Szymańska D., Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce., IGiPZ PAN, Warszawa, 1995
  2. Galent Nick, Anderson Johan, Bianconi Marco, Planning on the Edge – Context for Planning at the Rural-Urban Fringe, Routledge Taylor&Francis Group, London and New York, 2006
  3. Segal R., Cities of dispersal, Academy Press, London, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej.6
A-P-3Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń.15
A-P-4Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej.15
A-P-5Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi.9
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_DS1-III/5_W01Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
AU_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
AU_1A_W13zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (rozwiązania energooszczędne, minimalizowanie wpływu inwestycji na środowisko, idea zrównoważonego rozwoju…)
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_DS1-III/5_U01Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U22w planowaniu przestrzennym potrafi wartościować tereny i decydować o ich przeznaczeniu
AU_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
AU_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
AU_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_DS1-III/5_U02Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U22w planowaniu przestrzennym potrafi wartościować tereny i decydować o ich przeznaczeniu
AU_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
AU_1A_U12potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej
AU_1A_U19potrafi projektować zespoły osadnicze różnego rodzaju i skali
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_DS1-III/5_U03Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
AU_1A_U19potrafi projektować zespoły osadnicze różnego rodzaju i skali
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_DS1-III/5_K01Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
AU_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0