Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)

Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)1
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów3
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie1
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie1
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast1
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  2. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  3. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  4. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  5. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)1
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów3
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie1
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie1
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast1
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta