Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | AU_2A_AN2-III/4a_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować zagadnienia związane z prawem własności intelektualnej, a w szczególności prawne aspekty ochrony praw autorskich i praw pokrewnych. Student powinien znać sposoby prawnego zabezpieczania własności intelektualnej w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonania zadań projektowych z zakresu wzornictwa |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AU_2A_W02 | zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywa-nia zadań projektowych i planistycznych |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do sposobów i rodzaju ochrony własności intelektualnej. Prawne aspekty ochrony prawa autorskiego majątkowego i osobistego. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wyniknąć z procesu twórczego - koncepcyjnego i produkcyjnego. Kształtowanie postawy etycznej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i efekty własnych działań projektowych. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działaność w zakresie projektowania, wytwarzania dóbr z zasobów intelektualnych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Wykład 1. Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Przypomnienie zagadnień z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego (studia I stopnia). Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów.
Wykład 2. KPA. Postępowanie (dział II). Wszczęcie postępowania, właściwość miejscowa i rzeczowa. Udostępnienie akt. Dowody. Odmowa złożenia zeznań. Rozprawa. Zawieszenie postępowania. Decyzje. Zasada pisemności. KPA. Postępowanie (dział II i VII) – ciąg dalszy. Ugoda. Wydawanie postanowień. Odwołania – prawo do odwołania, wymogi formalne, organy odwoławcze. Wznowienie postępowania – powody i wyjątki. Uchylenie, zmiana, stwierdzenie nieważności oraz wygaśniecie decyzji. Wydawanie zaświadczeń.
Wykład 3. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Objęcie ochroną praw autorskich. Wyłączenia z ochrony praw autorskich (odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne, ale również akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje prasowe) - omówienie. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Opracowanie cudzego utworu. Rozporządzanie i korzystanie z cudzego opracowania (warunki konieczne). Utwór w rozumieniu ustawy. Zasada domniemania twórcy.
Wykład 4. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Współtwórca. Wykonywanie prawa autorskiego do swojej części utworu. Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego do całości utworu przez współtwórcę. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego. Prawo do tytułu. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Relacja pracodawca-pracownik w świetle Upaipp. Nabycie przez pracodawcę autorskich praw majątkowych. Nabycie przez pracodawcę na własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika przez instytucję naukową - zagadnienie dysponowania pracą dyplomową przez uczelnię wyższą.
Wykład 5. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Więź twórcy z utworem - autorskie prawa osobiste (niezbywalność). Sposoby oznaczania więzi twórcy z utworem. Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu. Egzekucja praw majątkowych (osoby i zakres). Sprzeciw wobec egzekucji z prawa autorskiego do utworu nieopublikowanego.
Wykład 6. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przysługiwanie prawa do wynagrodzenia dla twórcy i jego spadkobierców (stawki). Odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych w rozumieniu Upaipp. Korzystanie bez zezwolenia przez twórcę z rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego - zagadnienie własnego użytku osobistego.
Wykład 7. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego. Korzystanie z rozpowszechnionych utworów przez instytucje naukowe.
Wykład 8. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przytaczanie w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości. Zagadnienie celu dydaktycznego i naukowego w rozumieniu Upaipp. Praktyczna ocena tego zjawiska (cytowanie i jego atrybuty). Wystawianie publiczne utworu plastycznego. Miejsca rozpowszechniania utworu.
Wykład 9. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Czas trwania autorskich praw majątkowych. Przejście autorskich praw majątkowych. Odmowa udzielenia zezwolenia na korzystanie z utworu. Usterki w zamówionym utworze - terminy i sposób z nimi postępowania. Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie. Obowiązki korzystającego z utworu wobec twórcy. Umowa licencyjna. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Przepisy szczególne dotyczące ochrony programów komputerowych. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ciąg dalszy. Odpowiedzialność karna. Podsumowanie zagadnień i zakresu prawnego podjętego na wykładach w trakcie trwania semestru i przygotowanie studentów do testu sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy. |
---|
Metody nauczania | M-1 | Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej lub sądy powszechne. |
---|
M-2 | Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z zakresu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz opracowań źródłowych dotyczących sposobów ochrony własności intelektualnej. Pozostałe zaś z zakresu Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie podać wykładnię prawn działań podejmowanych w procesie twórczym oraz wobec innych twórców i ich wytworów intelektu. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |