Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Świat komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Świat komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z biologi na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.2
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.2
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.2
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.2
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.2
T-A-8Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.1
15
wykłady
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.2
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.2
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?2
T-W-6Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu i ich funkcja. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu.2
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.22
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.18
A-A-4Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W03
Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
ZO_1A_W05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U01
Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
ZO_1A_U08C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-8, T-A-5, T-A-7M-4, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_K01
Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
ZO_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-4, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_W03
Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
2,0Student nie jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student nie zna i nie potrafi opisać budowyę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,0Student jest w stanie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek wynikających pełnionych przez nie funkcji w organizmie. Student zna i potrafi opisać w stopniu podstawowym budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,5Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie.
4,0Student jest w stanie w dobrym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w stopniu dobrym opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
4,5Student jest w stanie w dużym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w dużym stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilkanaście podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
5,0Student jest w stanie w wysokim stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w wysokim stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_U01
Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
2,0Student nie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowania w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student nie umie zinterpretować i ocenić roli interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowych procesów zachodzących w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,0Student w podstawowym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w podstawowym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,5Student poprawnie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie poprawnie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,0Student w dobrym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dobrym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,5Student w dużym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dużym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
5,0Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O3.1_K01
Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,5Student poprawniw wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.

Literatura podstawowa

  1. Alberts B. i wsp., Podstawy biologii komórki (tom 1. i 2.), Naukowe PWN, Warszawa, 2005, wyd. II

Literatura dodatkowa

  1. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.2
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.2
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.2
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.2
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.2
T-A-8Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.2
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.2
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?2
T-W-6Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu i ich funkcja. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu.2
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.22
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.18
A-A-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O3.1_W03Student jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Zna i opisuje budowę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?
T-W-6Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu i ich funkcja. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu.
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student nie zna i nie potrafi opisać budowyę komórki i jej elementów składowych oraz podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,0Student jest w stanie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek wynikających pełnionych przez nie funkcji w organizmie. Student zna i potrafi opisać w stopniu podstawowym budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
3,5Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student jest w stanie poprawnie podać kilka przykładów zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie.
4,0Student jest w stanie w dobrym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w stopniu dobrym opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilka podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
4,5Student jest w stanie w dużym stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w dużym stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać kilkanaście podstawowych procesów zachodzących w komórkach żywych.
5,0Student jest w stanie w wysokim stopniu podać przykłady zróżnicowania w budowie komórek podstawowych typów tkanek i opisać ich funkcję w organizmie. Student zna i potrafi w wysokim stopniu opisać budowę komórki i jej elementów składowych oraz wymienić i opisać podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O3.1_U01Student umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-8Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm.
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowania w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student nie umie zinterpretować i ocenić roli interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowych procesów zachodzących w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,0Student w podstawowym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w podstawowym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
3,5Student poprawnie umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie poprawnie zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,0Student w dobrym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dobrym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
4,5Student w dużym stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student umie w dużym stopniu zinterpretować i ocenić rolę interakcji komórkowej w organizmach wielokomórkowych oraz zinterpretować podstawowe procesy zachodzące w komórkach organizmów zwierzęcych.
5,0Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych. Student w wysokim stopniu umie zinterpretować i objaśnić zróżnicowanie w budowie i pełnionych funkcjach komórek zwierzęcych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O3.1_K01Wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek.
T-W-2Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
T-W-3Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie.
T-W-4Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-W-5Rola białek w komórce. Zarys budowy białek. Degradacja białek. Czym zajmuje się proteomika?
T-W-7Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-8Transformacja nowotworowa komórek. Modyfikacje genetyczne a transformacja nowotworowa komórki. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do migracji i adhezji. Śmierć komórek.
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych na błonę komórkową. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-3Mechanizm endo- i egzocytozy.
T-A-4Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.
T-A-6Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego.
T-A-7Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
3,5Student poprawniw wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje zrozumienie wybranych procesów zachodzących w żywej komórce.