Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia weterynaryjna
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z pasożytami występującymi u zwierząt
C-2zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz2
T-A-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz2
T-A-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz2
T-A-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)2
T-A-5Najczęstsze choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków2
T-A-6Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania2
T-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane2
T-A-8Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów1
15
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni2
T-W-3Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Genetyczna oporność zwierząt gospodarskich na choroby pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów i podstawy prognozowania inwazji pasożytniczych2
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów2
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze2
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt2
T-W-7Programy zwalczania najczęściej występujących inwazji pasożytniczych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia15
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-A-6Studiowanie zadanej litaratury15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.1_W01
Charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt gospodarskich (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia) oraz omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
ZO_1A_W14, ZO_1A_W01C-2T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.1_U01
proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich
ZO_1A_U10C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.1_K01
Potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych
ZO_1A_K03C-2T-A-7, T-A-2, T-W-5, T-A-1, T-A-6, T-W-2, T-A-5, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-A-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.1_W01
Charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt gospodarskich (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia) oraz omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.1_U01
proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.1_K01
Potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Muza, 2006
  2. Gundłach J., Sadzikowsk A., Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Gundłach J., Radzikowski A., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, WAR w Lublinie, Lublin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz2
T-A-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz2
T-A-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz2
T-A-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)2
T-A-5Najczęstsze choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków2
T-A-6Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania2
T-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane2
T-A-8Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni2
T-W-3Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Genetyczna oporność zwierząt gospodarskich na choroby pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów i podstawy prognozowania inwazji pasożytniczych2
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów2
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze2
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt2
T-W-7Programy zwalczania najczęściej występujących inwazji pasożytniczych3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia15
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-A-6Studiowanie zadanej litaratury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.1_W01Charakteryzuje pasożyty występujące u zwierząt gospodarskich (etiologia, patogeneza, rozpoznanie, epidemiologia) oraz omawia sposoby zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt
T-W-7Programy zwalczania najczęściej występujących inwazji pasożytniczych
T-A-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-A-5Najczęstsze choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków
T-A-6Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania
T-A-8Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.1_U01proponuje sposoby /metody zapobiegania i zwalczania określonych schorzeń pasożytniczych w hodowli i chowie zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt
T-W-7Programy zwalczania najczęściej występujących inwazji pasożytniczych
T-A-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-A-5Najczęstsze choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków
T-A-6Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne i filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: - samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O5.1_K01Potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystąpienia inwazji pasożytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-A-2Choroby inwazyjne świń. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-W-5Straty ekonomiczne spowodowane inwazjami pasożytów u zwierząt. Odzwierzęce choroby pasożytnicze
T-A-1Choroby inwazyjne bydła. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-A-6Metody wykrywania lekooporności. Ocena skuteczności zabiegów odrobaczania
T-W-2Zmiany patologiczne w narządach wywołane przez pasożyty wewnętrzne. Udział inwazji pasożytniczych w patologii mięśni
T-A-5Najczęstsze choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków
T-A-4Choroby inwazyjne zwierząt domowych (psy, koty, króliki)
T-W-3Reakcje obronne żywiciela na inwazje pasożytnicze. Genetyczna oporność zwierząt gospodarskich na choroby pasożytnicze. Mechanizmy regulacji dynamiki pasożytów i podstawy prognozowania inwazji pasożytniczych
T-A-3Choroby inwazyjne koni. Diagnostyka, zapobieganie i zwalczanie wybranych parazytoz
T-W-4Środowiskowe uwarunkowania chorób pasożytniczych. Biologiczne zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Znaczenia behawioru żywiciela w szerzeniu pasożytów
T-W-1Pasożytnictwo jako przykład interakcji międzygatunkowej. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-W-6Leki przeciwpasożytnicze dla poszczególnych gatunków zwierząt. Szczepionki przeciwpasożytnicze. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności pasożytów. Zapobieganie lekooporności u zwierząt
T-W-7Programy zwalczania najczęściej występujących inwazji pasożytniczych
T-A-8Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0