Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy analityki i farmakologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy analityki i farmakologii
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 81 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu realizowanych na wcześniejszych semestrach przedmiotów: anatomia, biochemia i fizjologia zwierzat.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe.2
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.3
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym2
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.3
10
wykłady
T-W-1Profile i kryteria doboru laboratoryjnych badań diadnostycznych. Wiarygodnośc i wartośc diagnostyczna wynikow rutunowych badań laboratoryjnych.2
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.5
T-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.1
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji oraz do dyskusji w ramach tematów omawianych na poszczególnych ćwiczeniach.4
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Konsultacje z prowadzacym wyklady.1
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów.3
A-W-4Pisemne zaliczenie materiału omawianego na wykładach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia.
M-5Dyskusja dydatktyczna i problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach z przedstawionej prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_W01
Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W01C-1T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_U01
Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego. Umie w podstawowym zakresie uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków.
ZO_1A_U10, ZO_1A_U08C-1T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-W-2M-3, M-1, M-5S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_K01
Student ma świadomość wielu niepożądanych efektów działania większości srodków farmakologicznych na organizm.
ZO_1A_K02C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-2M-5, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_W01
Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania.
2,0
3,0Student zna wybiórczo podstawowe wskaźniki biochemiczne i fizjologiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych u zwierzat gospodarskich i domowych oraz oceny profili narządowych. Definiuje tylko niektóre podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_U01
Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego. Umie w podstawowym zakresie uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków.
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie posługuje się terminologią z zakresu farmakodynamiki i farmakokinetyki. W stosunkowo mało precyzyjny sposób potrafi uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_K01
Student ma świadomość wielu niepożądanych efektów działania większości srodków farmakologicznych na organizm.
2,0
3,0Student ma świadomość jedynie wybranych, ograniczonych niepożądanych efektów działania środków farmakologicznych na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Winnicka A., Wartosci referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW Warszawa, Warszawa, 2008
  2. Rajtar-Cynke G., Farmakologia-podręcznik dla studentów i absolwentów wydziału pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu., medbook.com.pl, Lublin, 2007
  3. Herman T.W., Farmakokinetyka - teoria i praktyka., PZWL, Warszawa, 2005
  4. Adamska-Dyniewska H., Terapia monitorowana, Towarzystwo Terapii Monitorowanej, Łódź, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Mutschler E., Farmakologia i toksykologia, Urban i Partner, Wrocław, 2004
  2. Roliński Z., Farmakologia i farmakoterapia wewterynaryjna, PWRiL, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe.2
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.3
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym2
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profile i kryteria doboru laboratoryjnych badań diadnostycznych. Wiarygodnośc i wartośc diagnostyczna wynikow rutunowych badań laboratoryjnych.2
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.5
T-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.1
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji oraz do dyskusji w ramach tematów omawianych na poszczególnych ćwiczeniach.4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Konsultacje z prowadzacym wyklady.1
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów.3
A-W-4Pisemne zaliczenie materiału omawianego na wykładach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.3_W01Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice.
Treści programoweT-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.
T-A-1Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe.
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-5Dyskusja dydatktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybiórczo podstawowe wskaźniki biochemiczne i fizjologiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych u zwierzat gospodarskich i domowych oraz oceny profili narządowych. Definiuje tylko niektóre podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.3_U01Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego. Umie w podstawowym zakresie uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice.
Treści programoweT-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.
T-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-5Dyskusja dydatktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach z przedstawionej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie posługuje się terminologią z zakresu farmakodynamiki i farmakokinetyki. W stosunkowo mało precyzyjny sposób potrafi uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.3_K01Student ma świadomość wielu niepożądanych efektów działania większości srodków farmakologicznych na organizm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice.
Treści programoweT-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydatktyczna i problemowa.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość jedynie wybranych, ograniczonych niepożądanych efektów działania środków farmakologicznych na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0