Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Łowiectwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łowiectwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i anatomii zwierząt
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej
W-3Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poroża - rodzaje poroży i ich opis; cykl wzrostu i zrzucania poroża; budowa poroża.2
T-A-2Tropy zwierząt - przegląd i opis tropów zwierząt. Rozpoznawanie tropów zwierząt.2
T-A-3Broń myśliwska - przegląd i opis broni myśliwskiej.2
T-A-4Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. Zajęcia terenowe w Kole łowieckim3
T-A-5Jak zostać myśliwym - przepisy prawa myśliwskiego, staż i egzamin na mysliwego.2
T-A-6Określanie wieku zwierzyny żywej. Opis sylwetki i zachowania się zwierząt łownych.2
T-A-7Urządzanie łowisk leśnych. Przegląd łowisk leśnych. Opis urządzeń stosowanych na łowiskach. Zajęcia terenowe w Kole Łowieckim2
15
wykłady
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.2
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań2
T-W-3Przegląd zwierzyny grubej: łoś, jeleń, sarna, dzik, jeleń sika3
T-W-4Przegląd zwierzyny drobnej: lis, jenot, zając, borsuk, kuna leśna i kuna domowa i in.2
T-W-5Psy myśliwskie - przegląd i opis ras psów wykorzystywanych w myślistwie.2
T-W-6Ptaki łowne - przegląd i opis gatunków: bażant, głuszec, cietrzew, przepiórka, kuropatwa i in.2
T-W-7Sokolnictwo - przegląd i opis ptaków wykorzystywanych w sokolnictwie; szkolenie ptaków.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przegląd prasy i książek o tematyce myśliwskiej5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie pisemne2
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-6Pokaz zbiorów łowieckich (trofea łowieckie, tropy, broń mysliwska)
M-7Prelekcje zaproszonych gości
M-8Zajęcia terenowe np. w Kole Łowieckim, w Nadleśnictwie itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną
ZO_1A_W07C-4, C-1, C-2T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-7, M-5, M-4, M-2, M-6, M-1, M-3S-1, S-2
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_W02
Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kulturze Polski
ZO_1A_W05, ZO_1A_W11C-3, C-1T-A-4, T-A-5, T-W-1M-7, M-5, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_U01
Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce
ZO_1A_U13, ZO_1A_U15C-3, C-1, C-2T-A-4, T-W-2, T-W-1M-7, M-5, M-4, M-2, M-6, M-1S-1, S-2
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_U02
Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny
ZO_1A_U01, ZO_1A_U07C-4, C-2T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6M-7, M-5, M-4, M-2, M-6, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_K01
Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
ZO_1A_K07C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-1M-5, M-2, M-1, M-3S-2
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_K02
Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
ZO_1A_K05C-3T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-5, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego.
3,5Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa.
4,0Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie.
4,5Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
5,0Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_W02
Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kulturze Polski
2,0Nie zna roli łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej, nie zna ceremoniału ani tradycji łowieckich
3,0Potrafi wymienić połowę tradycji łowieckich
3,5Potrafi wymienić i opisać połowę ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa o ochronie świata ożywionego
4,0Potrafi wymienić i opisać większość ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. Potrafi wymienić 3 sygnały łowieckie
4,5Potrafi wymienić i opisać prawie cały ceremoniał łowiecki, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. i rozpoznać. Potrafi wymienić połowę sygnałów łowieckich
5,0Potrafi wymienić i opisać cały ceremoniał łowiecki i tradycje łowieckie. Potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego i scharakteryzować jego wartość dla kultury Polski. Potrafi wymienić wszystkie sygnały łowieckie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_U01
Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce
2,0Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,0Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski
4,0Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków
4,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski
5,0Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_U02
Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnych gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,0Student potrafi rozpoznać kilka gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,5Student potrafi rozpoznać około 1/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,0Student potrafi rozpoznać około połowy gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,5Student potrafi rozpoznać około 2/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
5,0Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki i tropy zwierzyny łownej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_K01
Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
2,0Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,0Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,5Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,0Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,5Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
5,0Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
ZO_1A_ZOK-S-O14.2_K02
Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
2,0Student nie jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,0Student podejmuje próby propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie podstawowym
4,0Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie ponad podstawowym
4,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie bardzo rozwiniętym
5,0Student jest doskonale przygotowany do propagowania wiedzy na temat łowiectwa

Literatura podstawowa

  1. Radecki Wojciech, Prawo łowieckie, Difin, Warszawa, 2008, 2
  2. Jan Szczepocki, Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne, Bellona, Warszawa, 2011, 1
  3. Jan Szczepocki, Poradnik myśliwski. Zwierzyna drobna, Bellona, Warszawa, 2011, 1
  4. Tadeusz Bohm, Ceremoniał myśliwski, PPHU Grandel, 2008
  5. Wójcik M., Hołoś-Krajewska I., O szacaowaniu szkód łowieckich, Paratechnica, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed sytzałem, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010
  2. Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed sytzałem, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poroża - rodzaje poroży i ich opis; cykl wzrostu i zrzucania poroża; budowa poroża.2
T-A-2Tropy zwierząt - przegląd i opis tropów zwierząt. Rozpoznawanie tropów zwierząt.2
T-A-3Broń myśliwska - przegląd i opis broni myśliwskiej.2
T-A-4Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. Zajęcia terenowe w Kole łowieckim3
T-A-5Jak zostać myśliwym - przepisy prawa myśliwskiego, staż i egzamin na mysliwego.2
T-A-6Określanie wieku zwierzyny żywej. Opis sylwetki i zachowania się zwierząt łownych.2
T-A-7Urządzanie łowisk leśnych. Przegląd łowisk leśnych. Opis urządzeń stosowanych na łowiskach. Zajęcia terenowe w Kole Łowieckim2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.2
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań2
T-W-3Przegląd zwierzyny grubej: łoś, jeleń, sarna, dzik, jeleń sika3
T-W-4Przegląd zwierzyny drobnej: lis, jenot, zając, borsuk, kuna leśna i kuna domowa i in.2
T-W-5Psy myśliwskie - przegląd i opis ras psów wykorzystywanych w myślistwie.2
T-W-6Ptaki łowne - przegląd i opis gatunków: bażant, głuszec, cietrzew, przepiórka, kuropatwa i in.2
T-W-7Sokolnictwo - przegląd i opis ptaków wykorzystywanych w sokolnictwie; szkolenie ptaków.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przegląd prasy i książek o tematyce myśliwskiej5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O14.2_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
Treści programoweT-A-1Poroża - rodzaje poroży i ich opis; cykl wzrostu i zrzucania poroża; budowa poroża.
T-A-6Określanie wieku zwierzyny żywej. Opis sylwetki i zachowania się zwierząt łownych.
T-A-2Tropy zwierząt - przegląd i opis tropów zwierząt. Rozpoznawanie tropów zwierząt.
T-A-3Broń myśliwska - przegląd i opis broni myśliwskiej.
T-A-7Urządzanie łowisk leśnych. Przegląd łowisk leśnych. Opis urządzeń stosowanych na łowiskach. Zajęcia terenowe w Kole Łowieckim
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań
T-W-4Przegląd zwierzyny drobnej: lis, jenot, zając, borsuk, kuna leśna i kuna domowa i in.
T-W-5Psy myśliwskie - przegląd i opis ras psów wykorzystywanych w myślistwie.
T-W-3Przegląd zwierzyny grubej: łoś, jeleń, sarna, dzik, jeleń sika
T-W-7Sokolnictwo - przegląd i opis ptaków wykorzystywanych w sokolnictwie; szkolenie ptaków.
T-W-6Ptaki łowne - przegląd i opis gatunków: bażant, głuszec, cietrzew, przepiórka, kuropatwa i in.
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.
Metody nauczaniaM-7Prelekcje zaproszonych gości
M-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-6Pokaz zbiorów łowieckich (trofea łowieckie, tropy, broń mysliwska)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego.
3,5Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa.
4,0Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie.
4,5Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
5,0Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O14.2_W02Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kulturze Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
Treści programoweT-A-4Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. Zajęcia terenowe w Kole łowieckim
T-A-5Jak zostać myśliwym - przepisy prawa myśliwskiego, staż i egzamin na mysliwego.
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.
Metody nauczaniaM-7Prelekcje zaproszonych gości
M-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna roli łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej, nie zna ceremoniału ani tradycji łowieckich
3,0Potrafi wymienić połowę tradycji łowieckich
3,5Potrafi wymienić i opisać połowę ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa o ochronie świata ożywionego
4,0Potrafi wymienić i opisać większość ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. Potrafi wymienić 3 sygnały łowieckie
4,5Potrafi wymienić i opisać prawie cały ceremoniał łowiecki, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. i rozpoznać. Potrafi wymienić połowę sygnałów łowieckich
5,0Potrafi wymienić i opisać cały ceremoniał łowiecki i tradycje łowieckie. Potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego i scharakteryzować jego wartość dla kultury Polski. Potrafi wymienić wszystkie sygnały łowieckie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O14.2_U01Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
Treści programoweT-A-4Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. Zajęcia terenowe w Kole łowieckim
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.
Metody nauczaniaM-7Prelekcje zaproszonych gości
M-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-6Pokaz zbiorów łowieckich (trofea łowieckie, tropy, broń mysliwska)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,0Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski
4,0Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków
4,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski
5,0Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O14.2_U02Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
Cel przedmiotuC-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
Treści programoweT-A-1Poroża - rodzaje poroży i ich opis; cykl wzrostu i zrzucania poroża; budowa poroża.
T-A-6Określanie wieku zwierzyny żywej. Opis sylwetki i zachowania się zwierząt łownych.
T-A-2Tropy zwierząt - przegląd i opis tropów zwierząt. Rozpoznawanie tropów zwierząt.
T-A-7Urządzanie łowisk leśnych. Przegląd łowisk leśnych. Opis urządzeń stosowanych na łowiskach. Zajęcia terenowe w Kole Łowieckim
T-W-4Przegląd zwierzyny drobnej: lis, jenot, zając, borsuk, kuna leśna i kuna domowa i in.
T-W-5Psy myśliwskie - przegląd i opis ras psów wykorzystywanych w myślistwie.
T-W-3Przegląd zwierzyny grubej: łoś, jeleń, sarna, dzik, jeleń sika
T-W-7Sokolnictwo - przegląd i opis ptaków wykorzystywanych w sokolnictwie; szkolenie ptaków.
T-W-6Ptaki łowne - przegląd i opis gatunków: bażant, głuszec, cietrzew, przepiórka, kuropatwa i in.
Metody nauczaniaM-7Prelekcje zaproszonych gości
M-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-6Pokaz zbiorów łowieckich (trofea łowieckie, tropy, broń mysliwska)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnych gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,0Student potrafi rozpoznać kilka gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,5Student potrafi rozpoznać około 1/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,0Student potrafi rozpoznać około połowy gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,5Student potrafi rozpoznać około 2/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
5,0Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki i tropy zwierzyny łownej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O14.2_K01Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
Treści programoweT-A-4Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. Zajęcia terenowe w Kole łowieckim
T-A-5Jak zostać myśliwym - przepisy prawa myśliwskiego, staż i egzamin na mysliwego.
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.
Metody nauczaniaM-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,0Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,5Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,0Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,5Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
5,0Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O14.2_K02Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K05jest świadomy potrzeby funkcjonowania w środowisku społecznym i zawodowym liderów wyznaczających kierunki działalności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
Treści programoweT-A-4Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. Zajęcia terenowe w Kole łowieckim
T-A-1Poroża - rodzaje poroży i ich opis; cykl wzrostu i zrzucania poroża; budowa poroża.
T-A-5Jak zostać myśliwym - przepisy prawa myśliwskiego, staż i egzamin na mysliwego.
T-A-6Określanie wieku zwierzyny żywej. Opis sylwetki i zachowania się zwierząt łownych.
T-A-2Tropy zwierząt - przegląd i opis tropów zwierząt. Rozpoznawanie tropów zwierząt.
T-A-3Broń myśliwska - przegląd i opis broni myśliwskiej.
T-A-7Urządzanie łowisk leśnych. Przegląd łowisk leśnych. Opis urządzeń stosowanych na łowiskach. Zajęcia terenowe w Kole Łowieckim
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań
T-W-4Przegląd zwierzyny drobnej: lis, jenot, zając, borsuk, kuna leśna i kuna domowa i in.
T-W-5Psy myśliwskie - przegląd i opis ras psów wykorzystywanych w myślistwie.
T-W-3Przegląd zwierzyny grubej: łoś, jeleń, sarna, dzik, jeleń sika
T-W-7Sokolnictwo - przegląd i opis ptaków wykorzystywanych w sokolnictwie; szkolenie ptaków.
T-W-6Ptaki łowne - przegląd i opis gatunków: bażant, głuszec, cietrzew, przepiórka, kuropatwa i in.
T-W-1Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów.
Metody nauczaniaM-5Projekcja filmów o tematyce łowieckiej
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,0Student podejmuje próby propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie podstawowym
4,0Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie ponad podstawowym
4,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie bardzo rozwiniętym
5,0Student jest doskonale przygotowany do propagowania wiedzy na temat łowiectwa