Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.2
T-A-2Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.2
T-A-3Odczytywanie emocji zwierząt, wzorce komunikacji.4
T-A-4Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.2
T-A-5Testy psychologiczne zwierząt4
T-A-6Podsumowanie tematyki ćwiczeń, dyskusja.1
15
wykłady
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.1
T-W-2Podstawowe elementy zachowania.2
T-W-3Proces uczenia się zwierząt.2
T-W-4Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.2
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.2
T-W-6Agresja zwierząt.2
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.2
T-W-8Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-4Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe; wykład problemowy
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
ZO_1A_W05, ZO_1A_W14C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
ZO_1A_U17C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-1M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
ZO_1A_K06C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-W-1, T-A-4M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
  3. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Kutch A., Zaklinacza koni., Galaktyka, 2008
  3. Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
  4. Monty Roberts, Człowiek który słucha koni., Galaktyka, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.2
T-A-2Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.2
T-A-3Odczytywanie emocji zwierząt, wzorce komunikacji.4
T-A-4Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.2
T-A-5Testy psychologiczne zwierząt4
T-A-6Podsumowanie tematyki ćwiczeń, dyskusja.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.1
T-W-2Podstawowe elementy zachowania.2
T-W-3Proces uczenia się zwierząt.2
T-W-4Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.2
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.2
T-W-6Agresja zwierząt.2
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.2
T-W-8Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O103_W01Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-6Agresja zwierząt.
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.
T-W-8Elementy patologii zachowania zwierząt– nerwice, zaburzenia więzi, charakteropatie.
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.
T-W-4Definicja emocji i jej rodzaje. Diagnostyka emocji. Pamięć emocjonalna.
T-W-3Proces uczenia się zwierząt.
T-W-2Podstawowe elementy zachowania.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe; wykład problemowy
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O103_U01student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-A-3Odczytywanie emocji zwierząt, wzorce komunikacji.
T-A-4Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
T-A-5Testy psychologiczne zwierząt
T-A-2Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-A-6Podsumowanie tematyki ćwiczeń, dyskusja.
T-A-1Kultura w świecie zwierząt.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O103_K01student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-A-1Kultura w świecie zwierząt.
T-A-5Testy psychologiczne zwierząt
T-A-2Życie emocjonalne zwierząt. Zachowanie się zwierząt.
T-W-5Lęk i strach – warunkowanie, reakcja. Stres.
T-W-7Socjobiologia –zachowania społeczne zwierząt.
T-W-6Agresja zwierząt.
T-A-3Odczytywanie emocji zwierząt, wzorce komunikacji.
T-W-1Zwierzęta w oczach człowieka.
T-A-4Wskaźniki behawioralne i fizjologiczne emocji.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0