Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Anatomia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 35 4,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu morfologii zwierząt na poziomie kształcenia szkoły sredniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonki (płaski, sześcienny, cylindryczny); tkanki gruczołowej; tkanki łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); tkanki mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego), tkanka nerwowa.6
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie, budowa włosa (obraz mikroskopowy) i jego wymiana. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.4
T-L-3Klasyfikacja i preparaty kości: długich, krótkich, płaskich, spneumatyzowanych, nieregularnych i trzeszczek. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt domowych. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.4
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów - praca własna studentów.3
T-L-5Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt roślinożernych i mięsożernych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę; różnice gatunkowe w szkielecie głowy. Punkty kraniometryczne i kraniometria. Obliczanie indeksów czaszkowych - praca własna studentów.3
T-L-6Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. Drogi oddechowe. Tchawica, płuca. Preparaty, praca własna studentów.3
T-L-7Budowa aparatu trawiennego, cz. 1: jama ustna, gardziel, gardło, przełyk i żołądki garunków zwierząt domowych.3
T-L-8Budowa aparatu trawiennego, cz.2: jelito cienkie, jelito grube. Duże gruczoły układu pokarmowego i otrzewna.3
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.3
T-L-10Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca własna studentów.3
35
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii. Ogólne zagadnienia z zakresu embriologii. Podstawowa terminologia anatomiczna.2
T-W-2Szkielet głowy. Rozwój kości głowy, kości czaszki mózgowej i trzewnej, żuchwa, aparat gnykowy.2
T-W-3Ogólne zagadnienia z zakresu osteologii postkranialnej, miologii i syndesmologii.2
T-W-4Układ naczyniowy i typy krążenia. Układ chłonny. Aparat oddechowy.4
T-W-5Układ pokarmowy - porównanie między gatunkami zwierząt domowych. Duże gruczoły przewodu pokarmowego.2
T-W-6Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej.2
T-W-7Układ wydalniczy. Budowa i różnice gatunkowe.2
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów.2
T-W-9Anatomia ptaka.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach.35
A-L-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń.30
A-L-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury.25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń17
A-L-5Konsultacje10
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
120
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie treści przedstawionych podczas wykładów.13
A-W-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Konsultacje5
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organiźmie zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych
ZO_1A_W05, ZO_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-10, T-L-9, T-L-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_U01
Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych
ZO_1A_U07, ZO_1A_U17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-W-7, T-W-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-8, T-W-8, T-L-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych.
ZO_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-W-8, T-L-1, T-W-7, T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów
4,0rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów
4,5rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_U01
Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii
3,5zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy
4,0potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów
4,5potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych.
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
  2. Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
  2. Krysiak K., Anatomia zwierząt. Aparat ruchowy, tom 1, PWN, Warszawa, 1975
  3. Krysiak K., Świerżyński K., Anatomia zwierząt. Narządy wewnętrzne i układ krążenia, tom 2, PWN, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonki (płaski, sześcienny, cylindryczny); tkanki gruczołowej; tkanki łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); tkanki mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego), tkanka nerwowa.6
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie, budowa włosa (obraz mikroskopowy) i jego wymiana. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.4
T-L-3Klasyfikacja i preparaty kości: długich, krótkich, płaskich, spneumatyzowanych, nieregularnych i trzeszczek. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt domowych. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.4
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów - praca własna studentów.3
T-L-5Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt roślinożernych i mięsożernych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę; różnice gatunkowe w szkielecie głowy. Punkty kraniometryczne i kraniometria. Obliczanie indeksów czaszkowych - praca własna studentów.3
T-L-6Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. Drogi oddechowe. Tchawica, płuca. Preparaty, praca własna studentów.3
T-L-7Budowa aparatu trawiennego, cz. 1: jama ustna, gardziel, gardło, przełyk i żołądki garunków zwierząt domowych.3
T-L-8Budowa aparatu trawiennego, cz.2: jelito cienkie, jelito grube. Duże gruczoły układu pokarmowego i otrzewna.3
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.3
T-L-10Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca własna studentów.3
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii. Ogólne zagadnienia z zakresu embriologii. Podstawowa terminologia anatomiczna.2
T-W-2Szkielet głowy. Rozwój kości głowy, kości czaszki mózgowej i trzewnej, żuchwa, aparat gnykowy.2
T-W-3Ogólne zagadnienia z zakresu osteologii postkranialnej, miologii i syndesmologii.2
T-W-4Układ naczyniowy i typy krążenia. Układ chłonny. Aparat oddechowy.4
T-W-5Układ pokarmowy - porównanie między gatunkami zwierząt domowych. Duże gruczoły przewodu pokarmowego.2
T-W-6Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej.2
T-W-7Układ wydalniczy. Budowa i różnice gatunkowe.2
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów.2
T-W-9Anatomia ptaka.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach.35
A-L-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń.30
A-L-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury.25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń17
A-L-5Konsultacje10
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie treści przedstawionych podczas wykładów.13
A-W-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Konsultacje5
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B8_W01Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii. Ogólne zagadnienia z zakresu embriologii. Podstawowa terminologia anatomiczna.
T-W-2Szkielet głowy. Rozwój kości głowy, kości czaszki mózgowej i trzewnej, żuchwa, aparat gnykowy.
T-W-6Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej.
T-W-4Układ naczyniowy i typy krążenia. Układ chłonny. Aparat oddechowy.
T-W-9Anatomia ptaka.
T-L-3Klasyfikacja i preparaty kości: długich, krótkich, płaskich, spneumatyzowanych, nieregularnych i trzeszczek. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt domowych. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-L-8Budowa aparatu trawiennego, cz.2: jelito cienkie, jelito grube. Duże gruczoły układu pokarmowego i otrzewna.
T-L-6Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. Drogi oddechowe. Tchawica, płuca. Preparaty, praca własna studentów.
T-L-7Budowa aparatu trawiennego, cz. 1: jama ustna, gardziel, gardło, przełyk i żołądki garunków zwierząt domowych.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów - praca własna studentów.
T-L-10Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca własna studentów.
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
T-L-5Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt roślinożernych i mięsożernych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę; różnice gatunkowe w szkielecie głowy. Punkty kraniometryczne i kraniometria. Obliczanie indeksów czaszkowych - praca własna studentów.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonki (płaski, sześcienny, cylindryczny); tkanki gruczołowej; tkanki łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); tkanki mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego), tkanka nerwowa.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie, budowa włosa (obraz mikroskopowy) i jego wymiana. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organiźmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów
4,0rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów
4,5rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B8_U01Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii. Ogólne zagadnienia z zakresu embriologii. Podstawowa terminologia anatomiczna.
T-W-2Szkielet głowy. Rozwój kości głowy, kości czaszki mózgowej i trzewnej, żuchwa, aparat gnykowy.
T-W-6Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej.
T-W-4Układ naczyniowy i typy krążenia. Układ chłonny. Aparat oddechowy.
T-W-9Anatomia ptaka.
T-W-5Układ pokarmowy - porównanie między gatunkami zwierząt domowych. Duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-L-6Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. Drogi oddechowe. Tchawica, płuca. Preparaty, praca własna studentów.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie, budowa włosa (obraz mikroskopowy) i jego wymiana. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
T-L-3Klasyfikacja i preparaty kości: długich, krótkich, płaskich, spneumatyzowanych, nieregularnych i trzeszczek. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt domowych. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-W-7Układ wydalniczy. Budowa i różnice gatunkowe.
T-W-3Ogólne zagadnienia z zakresu osteologii postkranialnej, miologii i syndesmologii.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonki (płaski, sześcienny, cylindryczny); tkanki gruczołowej; tkanki łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); tkanki mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego), tkanka nerwowa.
T-L-7Budowa aparatu trawiennego, cz. 1: jama ustna, gardziel, gardło, przełyk i żołądki garunków zwierząt domowych.
T-L-5Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt roślinożernych i mięsożernych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę; różnice gatunkowe w szkielecie głowy. Punkty kraniometryczne i kraniometria. Obliczanie indeksów czaszkowych - praca własna studentów.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów - praca własna studentów.
T-L-10Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca własna studentów.
T-L-8Budowa aparatu trawiennego, cz.2: jelito cienkie, jelito grube. Duże gruczoły układu pokarmowego i otrzewna.
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów.
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii
3,5zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy
4,0potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów
4,5potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-B8_K01Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii. Ogólne zagadnienia z zakresu embriologii. Podstawowa terminologia anatomiczna.
T-W-2Szkielet głowy. Rozwój kości głowy, kości czaszki mózgowej i trzewnej, żuchwa, aparat gnykowy.
T-W-6Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej.
T-W-4Układ naczyniowy i typy krążenia. Układ chłonny. Aparat oddechowy.
T-W-9Anatomia ptaka.
T-L-8Budowa aparatu trawiennego, cz.2: jelito cienkie, jelito grube. Duże gruczoły układu pokarmowego i otrzewna.
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - mózgowie, opony mózgowia, rdzeń kręgowy, opony rdzenia kręgowego, układ nerwowy obwodowy i nerwy rdzeniowe; sploty; nerwy czaszkowe; układ nerwowy autonomiczny - części: współczulna i przywspółczulna.
T-L-10Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca własna studentów.
T-L-7Budowa aparatu trawiennego, cz. 1: jama ustna, gardziel, gardło, przełyk i żołądki garunków zwierząt domowych.
T-L-5Omówienie charakterystyki kości czaszki gatunków zwierząt roślinożernych i mięsożernych z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę; różnice gatunkowe w szkielecie głowy. Punkty kraniometryczne i kraniometria. Obliczanie indeksów czaszkowych - praca własna studentów.
T-L-2Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie, budowa włosa (obraz mikroskopowy) i jego wymiana. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka.
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów.
T-L-1Omówienie i prezentacja tkanek zwierzęcych przy użyciu mikroskopu: nabłonki (płaski, sześcienny, cylindryczny); tkanki gruczołowej; tkanki łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); tkanki mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego), tkanka nerwowa.
T-W-7Układ wydalniczy. Budowa i różnice gatunkowe.
T-L-4Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów - praca własna studentów.
T-W-5Układ pokarmowy - porównanie między gatunkami zwierząt domowych. Duże gruczoły przewodu pokarmowego.
T-W-3Ogólne zagadnienia z zakresu osteologii postkranialnej, miologii i syndesmologii.
T-L-3Klasyfikacja i preparaty kości: długich, krótkich, płaskich, spneumatyzowanych, nieregularnych i trzeszczek. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt domowych. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej.
T-L-6Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. Drogi oddechowe. Tchawica, płuca. Preparaty, praca własna studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności