Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Zioła w produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zioła w produkcji zwierzęcej
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Żywienie zwierząt gospodarskich
W-2Profilaktyka w produkcji zwierzęcej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych w utrzymaniu zwierząt gospodarskich
C-2Zapoznanie z możliwością uzyskiwania zdrowej żywności i zdrowia zwierząt przy optymalizacji wskaźników produkcji zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zioła w fitoterapii i żywieniu zwierząt gospodarskich i dzikożyjacych. Podział stymulatorów wzrostu w zależności od składu (pochodzenia) i działania2
T-A-2Fitoncydy jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków2
T-A-3Antyseptyki natutralne jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków2
T-A-4Kwasy organiczne i nieorganiczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków.2
T-A-5Olejki eteryczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków;2
T-A-6Zioła jako dodatki smakowe i zapachowe poprawiające użytkowość zwierząt gospodarskich2
T-A-7Zastosowanie ziół w profilaktyce zdrowia różnych gatunków zwierząt gospodarskich;2
T-A-8Podsumowanie i ocena zdobytej wiedzy na wykładach i ćwiczeniach1
15
wykłady
T-W-1Historia i znaczenie zastosowania ziół dla zwierząt gospodarskich. Rodzaje surowców zielarskich i zasady ich zbioru3
T-W-2Suszenie, pakowanie i przechowywanie surowców zielarskich przeznaczonych dla zwierząt2
T-W-3Postacie leków i dodatków ziołowych stosownych w zootechnice i weterynarii oraz sposoby ich przyrządzania2
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków i dodatków ziołowych dla zwierząt2
T-W-5Zastosowanie dodatków ziołowych dla młodych zwierząt rosnących2
T-W-6Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych do rozrodu.2
T-W-7Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych na tucz2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień6
A-A-3Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do posemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń4
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Omówienie prezentacji i zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
M-3Film dydyaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.2_W01
Student zna możliwości zastosowania ziół w uzyskiwaniu wysokiej produkcyjności zwierzat gospodarskich
ZO_1A_W15C-1, C-2T-A-1, T-A-7, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.2_U01
Student umie dobierać i rozpoznawać dodatki ziołowe mające zastosowanie w profilaktyce i produkcji zwierzęcej dla różnych grup wiekowych zwierząt gospodarskich
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17, ZO_1A_U09C-1, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.2_K01
Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w produkcji zwierzęcej
ZO_1A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.2_W01
Student zna możliwości zastosowania ziół w uzyskiwaniu wysokiej produkcyjności zwierzat gospodarskich
2,0Student nie zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej
3,0Student w niewielkim zakresie zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej
3,5Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej
4,0Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zwierząt
4,5Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zdrowia i wysokiej produkcyjności zwierząt
5,0Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zdrowia i wysokiej produkcyjności zwierząt oraz ochronie środowiska naturalnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.2_U01
Student umie dobierać i rozpoznawać dodatki ziołowe mające zastosowanie w profilaktyce i produkcji zwierzęcej dla różnych grup wiekowych zwierząt gospodarskich
2,0Student nie umie rozpoznawać i dobierać stosowanych dodatków ziołowych w produkcji zwierzęcej
3,0Student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać i dobierać stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej
3,5Student umie rozpoznawać i dobierać najczęściej stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej
4,0Student umie rozpoznawać i dobierać najczęściej stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego zwierząt
4,5Student umie rozpoznawać i dobierać różne dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego zwierząt i potrafi wytłumaczyć celowość tych działań
5,0Student umie rozpoznawać i dobierać różne dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego, grupy wiekowej, gatunku zwierząt i potrafi wytłumaczyć celowość tych działań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.2_K01
Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w produkcji zwierzęcej
2,0Student nie jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt
3,0Student jest w niewielkim zakresie otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt
3,5Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt
4,0Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i rozumie celowość podejmowanych działań
4,5Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i rozumie i potrafi wyjaśnić celowość podejmowanych działań
5,0Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i bezbłędnie rozumie i potrafi wyjaśnić celowość podejmowanych działań

Literatura podstawowa

  1. Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice., SGGW. Warszawa. 2003., SGGW, 2003
  2. Przybylak Z., Poradnik uzdrawiających kuracji naturalnych., Zysk i S-ka, Poznań, 2005
  3. Borkowski B. i wsp. Rośliny lecznicze w fitoterapii. Poznań 2000., Rośliny lecznicze w fitoterapii., Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich, Poznań, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Mrozikiewicz P.,M. red. naczelny, „Herba Polonica”–kwartalnik, IWNiRZ, Poznań, 2011
  2. Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gdańsku, www.panacea.pl, Gdańsk, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zioła w fitoterapii i żywieniu zwierząt gospodarskich i dzikożyjacych. Podział stymulatorów wzrostu w zależności od składu (pochodzenia) i działania2
T-A-2Fitoncydy jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków2
T-A-3Antyseptyki natutralne jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków2
T-A-4Kwasy organiczne i nieorganiczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków.2
T-A-5Olejki eteryczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków;2
T-A-6Zioła jako dodatki smakowe i zapachowe poprawiające użytkowość zwierząt gospodarskich2
T-A-7Zastosowanie ziół w profilaktyce zdrowia różnych gatunków zwierząt gospodarskich;2
T-A-8Podsumowanie i ocena zdobytej wiedzy na wykładach i ćwiczeniach1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i znaczenie zastosowania ziół dla zwierząt gospodarskich. Rodzaje surowców zielarskich i zasady ich zbioru3
T-W-2Suszenie, pakowanie i przechowywanie surowców zielarskich przeznaczonych dla zwierząt2
T-W-3Postacie leków i dodatków ziołowych stosownych w zootechnice i weterynarii oraz sposoby ich przyrządzania2
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków i dodatków ziołowych dla zwierząt2
T-W-5Zastosowanie dodatków ziołowych dla młodych zwierząt rosnących2
T-W-6Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych do rozrodu.2
T-W-7Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych na tucz2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień6
A-A-3Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do posemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń4
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Omówienie prezentacji i zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.2_W01Student zna możliwości zastosowania ziół w uzyskiwaniu wysokiej produkcyjności zwierzat gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych w utrzymaniu zwierząt gospodarskich
C-2Zapoznanie z możliwością uzyskiwania zdrowej żywności i zdrowia zwierząt przy optymalizacji wskaźników produkcji zwierząt
Treści programoweT-A-1Zioła w fitoterapii i żywieniu zwierząt gospodarskich i dzikożyjacych. Podział stymulatorów wzrostu w zależności od składu (pochodzenia) i działania
T-A-7Zastosowanie ziół w profilaktyce zdrowia różnych gatunków zwierząt gospodarskich;
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków i dodatków ziołowych dla zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-3Film dydyaktyczny
M-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej
3,0Student w niewielkim zakresie zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej
3,5Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej
4,0Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zwierząt
4,5Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zdrowia i wysokiej produkcyjności zwierząt
5,0Student zna możiwości zastoswania ziół w produkcji zwierzęcej i rozumie ich rolę w utrzymaniu zdrowia i wysokiej produkcyjności zwierząt oraz ochronie środowiska naturalnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.2_U01Student umie dobierać i rozpoznawać dodatki ziołowe mające zastosowanie w profilaktyce i produkcji zwierzęcej dla różnych grup wiekowych zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych w utrzymaniu zwierząt gospodarskich
C-2Zapoznanie z możliwością uzyskiwania zdrowej żywności i zdrowia zwierząt przy optymalizacji wskaźników produkcji zwierząt
Treści programoweT-A-2Fitoncydy jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków
T-A-4Kwasy organiczne i nieorganiczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków.
T-A-5Olejki eteryczne jako alternatywa antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków;
T-A-6Zioła jako dodatki smakowe i zapachowe poprawiające użytkowość zwierząt gospodarskich
T-A-3Antyseptyki natutralne jako alternatywa dla antybiotykowych stymulatorów wzrostu i kokcydiostatyków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozpoznawać i dobierać stosowanych dodatków ziołowych w produkcji zwierzęcej
3,0Student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać i dobierać stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej
3,5Student umie rozpoznawać i dobierać najczęściej stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej
4,0Student umie rozpoznawać i dobierać najczęściej stosowane dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego zwierząt
4,5Student umie rozpoznawać i dobierać różne dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego zwierząt i potrafi wytłumaczyć celowość tych działań
5,0Student umie rozpoznawać i dobierać różne dodatki ziołowe w produkcji zwierzęcej w zależności od kierunku użytkowego, grupy wiekowej, gatunku zwierząt i potrafi wytłumaczyć celowość tych działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.2_K01Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych w utrzymaniu zwierząt gospodarskich
C-2Zapoznanie z możliwością uzyskiwania zdrowej żywności i zdrowia zwierząt przy optymalizacji wskaźników produkcji zwierząt
Treści programoweT-W-4Stosowanie i dawkowanie leków i dodatków ziołowych dla zwierząt
T-W-3Postacie leków i dodatków ziołowych stosownych w zootechnice i weterynarii oraz sposoby ich przyrządzania
T-W-5Zastosowanie dodatków ziołowych dla młodych zwierząt rosnących
T-W-6Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych do rozrodu.
T-W-7Zastosowanie dodatków ziołowych dla zwierząt przeznaczonych na tucz
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt
3,0Student jest w niewielkim zakresie otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt
3,5Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt
4,0Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i rozumie celowość podejmowanych działań
4,5Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i rozumie i potrafi wyjaśnić celowość podejmowanych działań
5,0Student jest otwarty na poznawanie i wdrażanie technologii i technik wywierających wpływ na poprawę użytkowości zwierząt i bezbłędnie rozumie i potrafi wyjaśnić celowość podejmowanych działań