Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona zdrowia koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zdrowia koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chowu koni i zoohigieny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekty stajni3
T-A-2Nowoczesne metody rehabilitacji i pielęgnacji koni.1
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni2
T-A-4Wpływ użytkowania na choroby1
7
wykłady
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.2
T-W-2Wartości referencyjne podstawowych wskaźników morfologicznych i biochemicznych u koni.1
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni1
T-W-4Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach u koni1
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.1
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty1
T-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie prezentacji20
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie prezentacji2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: referat
S-2Ocena formująca: Obserwacja
S-3Ocena podsumowująca: Projekt stajni

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Zna czynniki wpływające na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
ZO_1A_W14, ZO_1A_W15C-1T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
Potrafi wyeliminować czynniki wpływające na występowanie chorób u koni
ZO_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
ZO_1A_K01, ZO_1A_K03C-1T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Zna czynniki wpływające na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
Potrafi wyeliminować czynniki wpływające na występowanie chorób u koni
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006
  2. Bromiley M., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja, SIMA WLW, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pisula W., Psychologia porównawcza, PWN, 2006
  2. Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt gospodarskich, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekty stajni3
T-A-2Nowoczesne metody rehabilitacji i pielęgnacji koni.1
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni2
T-A-4Wpływ użytkowania na choroby1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.2
T-W-2Wartości referencyjne podstawowych wskaźników morfologicznych i biochemicznych u koni.1
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni1
T-W-4Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach u koni1
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.1
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty1
T-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie prezentacji20
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie prezentacji2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_null_W01Zna czynniki wpływające na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Treści programoweT-A-1Projekty stajni
T-A-4Wpływ użytkowania na choroby
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.
T-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_null_U01Potrafi wyeliminować czynniki wpływające na występowanie chorób u koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Treści programoweT-A-1Projekty stajni
T-A-2Nowoczesne metody rehabilitacji i pielęgnacji koni.
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.
T-W-2Wartości referencyjne podstawowych wskaźników morfologicznych i biochemicznych u koni.
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni
T-W-4Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach u koni
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty
T-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat
S-3Ocena podsumowująca: Projekt stajni
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_null_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Treści programoweT-A-1Projekty stajni
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0