Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Organoleptyczna ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organoleptyczna ocena jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z nauk biologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.3
T-A-2Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.2
T-A-3Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.2
7
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.1
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.2
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.1
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna. Przygotowanie do wykładów i ćwiczeń.19
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Pisemne zaliczenie1
31
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów i zadanego piśmiennictwa15
A-W-3Konsultacje8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01
Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01
Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
ZO_1A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01
Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
ZO_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01
Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
2,0Student nie posiada wiedzy z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01
Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
2,0Nie posiada umięjętności zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,0Posiada umięjętność w stopniu zasadniczym zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01
Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
2,0Nie chce,nie potrafi pozyskać informacji z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,0Potrafi w sposób dostateczny pozyskać informacje z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Babicz, Agnieszka Rybowska, Wiesława Obińska, Sensoryczna ocena jakości żywności., Akademia Morska w Gdynii, 2009
  2. Nina Baryłko- Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badania żywności, W. Naukowe PTŻ, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. A. Adamiak, Podstawowe metody analizy sensorycznej, Gospodarka Mięsna, 11,34., 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.3
T-A-2Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.2
T-A-3Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.1
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.2
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.1
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Praca własna. Przygotowanie do wykładów i ćwiczeń.19
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Pisemne zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów i zadanego piśmiennictwa15
A-W-3Konsultacje8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-A-2Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umięjętności zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,0Posiada umięjętność w stopniu zasadniczym zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie chce,nie potrafi pozyskać informacji z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,0Potrafi w sposób dostateczny pozyskać informacje z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0