Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość fizjologii zwierząt.
W-2Znajomość podstaw chemii fizjologicznej.
W-3Ogólna wiedza na temat biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.1
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.2
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.1
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.2
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.1
7
wykłady
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.1
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.1
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.1
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.1
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.1
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.1
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń18
A-A-3Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach.20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Pisemne zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.8
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów.8
A-W-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia treści wykładów.10
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O3.2_W01
Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W05, ZO_1A_W13C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZO_1A_ZO-N-O3.2_W02
Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W15C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O3.2_U01
Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1
ZO_1A_ZO-N-O3.2_U02
Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U10C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O3.2_K01
Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1
ZO_1A_ZO-N-O3.2_K02
Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
ZO_1A_K01C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O3.2_W01
Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
2,0
3,0Potrafi definiować i charakteryzować podstawowe procesy metaboliczne w kontekście ich wpływu na regulację czynności organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-O3.2_W02
Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
2,0-
3,0Potrafi wskazać właściwe metody analityczne do oceny stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O3.2_U01
Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, opisać wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na metabolizm oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-O3.2_U02
Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych.
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, przeprowadzić podstawowe analizy laboratoryjne oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O3.2_K01
Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych.
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę w zakresie definiowania celów społecznych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i bezpieczeństwem zdrowej żywności. Może popełniać błędy w zakresie terminologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-O3.2_K02
Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
2,0
3,0Przestrzega zasad etycznych w pracy zawodowej. Posiada świadomość konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki W. (red.), Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-60574-40-9
  2. Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych (t. 2), Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
  3. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6

Literatura dodatkowa

  1. Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, PZWL, Warszawa, 1987, ISBN 83-200-1203-1
  2. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986, ISBN 83-214-0287-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.1
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.2
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.1
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.2
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.1
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.1
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.1
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.1
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.1
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.1
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń18
A-A-3Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach.20
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach.8
A-W-2Samodzielne utrwalanie treści wykładów.8
A-W-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia treści wykładów.10
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O3.2_W01Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi definiować i charakteryzować podstawowe procesy metaboliczne w kontekście ich wpływu na regulację czynności organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O3.2_W02Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0-
3,0Potrafi wskazać właściwe metody analityczne do oceny stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O3.2_U01Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, opisać wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na metabolizm oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O3.2_U02Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, przeprowadzić podstawowe analizy laboratoryjne oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O3.2_K01Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji.
C-2Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych.
C-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę w zakresie definiowania celów społecznych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i bezpieczeństwem zdrowej żywności. Może popełniać błędy w zakresie terminologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O3.2_K02Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych.
Treści programoweT-A-1Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu.
T-A-2Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna.
T-A-3Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru.
T-A-4Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego.
T-A-5Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów.
T-W-1Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek.
T-W-2Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu.
T-W-3Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie.
T-W-4Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR.
T-W-5Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu.
T-W-6Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych.
T-W-7Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-4Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przestrzega zasad etycznych w pracy zawodowej. Posiada świadomość konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0