Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Dietetyka weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka weterynaryjna
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
C-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
C-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.1
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.2
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.1
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.1
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.1
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności pasz.1
7
wykłady
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.2
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.2
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby. Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu3
T-W-4Zalety i wady żywienia pastwiskowego.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa16
A-A-3przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie się do zajęć15
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen z testu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W01
zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
ZO_1A_W15C-2, C-1T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W02
omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
ZO_1A_W15C-3T-W-4, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W03
wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
ZO_1A_W15C-4T-A-6, T-W-1, T-W-4M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O8.3_U01
Student ustala postepowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzen i stanów fizjologicznych
ZO_1A_U10C-1, C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_K01
rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
ZO_1A_K03C-3, C-4, C-2, C-1T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W01
zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
2,0
3,0Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W02
omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
2,0
3,0Student omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-O8.3_W03
wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
2,0
3,0Student potrafi omówić większość poznanych sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz i poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O8.3_U01
Student ustala postepowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzen i stanów fizjologicznych
2,0
3,0Student potrafi opracować przykładową dietę dla zwierząt z uwględnieniem występującego schorzenia i stanu fizologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.3_K01
rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
2,0Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,5Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,0Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,5Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
5,0Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski L., Lewicka M., Janowicz P., Zarys dietetyki weterynaryjnej, AWR, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jamroz D., Potkański A. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo T.2, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.1
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.2
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.1
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.1
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.1
T-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności pasz.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.2
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.2
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby. Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu3
T-W-4Zalety i wady żywienia pastwiskowego.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa16
A-A-3przygotownia się do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie się do zajęć15
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się studentów do zaliczenie wykładów10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.3_W01zna i omawia ogólne zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Treści programoweT-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby. Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje zasady postępowania dietetycznego w przypadku zwierząt starszych i ciężarnych oraz w przebiegu określonych chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.3_W02omawia wpływ błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
Treści programoweT-W-4Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia podstawowe błędy żywieniowe i ich wpływ na zdrowotnosć zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.3_W03wyjaśnia sposoby oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
Treści programoweT-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności pasz.
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.
T-W-4Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi omówić większość poznanych sposobów oceny zdrowotności/jakości pasz i poprawienia ich właściwości dietetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O8.3_U01Student ustala postepowanie dietetyczne w odniesieniu do danych schorzen i stanów fizjologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
Treści programoweT-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przykładową dietę dla zwierząt z uwględnieniem występującego schorzenia i stanu fizologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O8.3_K01rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z wpływem błędów dietetycznych na zdrowotność zwierząt
C-4zapoznanie studentów ze sposobami oceny zdrowotności pasz i poprawy ich właściwości dietetycznych
C-2zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego zwierząt starszych i ciężarnych
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania dietetycznego w przebiegu określonych chorób
Treści programoweT-A-6Pasza jako czynnik etiologiczny chorób zwierząt. Metody oceny zdrowotności pasz.
T-A-5Postępowanie dietetyczne w czasie ciąży i karmienia.
T-A-4Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach wątroby. Postępowanie dietetyczne przy schorzeniach układu krążenia.
T-A-1Znaczenie diety w ochronie środowiska hodowlanego i wiejskiego. Ograniczenie wydalania azotu, fosforu i mikroelementów pochodzących z produkcji zwierzęcej.
T-A-2Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach przemiany materii.
T-A-3Postępowanie dietetyczne przy ostrej biegunce i schorzeniach układu moczowego.
T-W-1Dietetyka weterynaryjna. Dietetyczne mieszanki paszowe i pasze lecznicze.
T-W-3Ogólne zasady żywienia zwierząt chorych i starszych. Wpływ czynników żywieniowych na odporność na choroby. Kompensacja metaboliczna przy okresowym głodzeniu
T-W-4Zalety i wady żywienia pastwiskowego.
T-W-2Błędy dietetyczne a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Schorzenia metaboliczne zwierząt.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie roli diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
3,5Student w małym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,0Student w średnim stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
4,5Student w dużym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.
5,0Student w pełnym stopniu rozumie rolę diety zarówno w aspekcje ochrony zdrowia zwierząt jak i ograniczenia wydalania do środowiska zwiazków biogennych.