Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Socjologia społeczeństwa informacyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia społeczeństwa informacyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-2Przegląd i charakterystyka koncepcji społeczeństwa informacyjnego w oparciu o oparat pojeciowy socjologii.
C-3Identyfikacja oraz analiza skutków "rewolucji informatycznej" w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy ładu społecznego. Cywilizacja a kultura. Struktura społeczna i więzi społeczne.2
T-W-2Formacje społeczno-ekonomiczne na przestrzeni dziejów i ich związek z poziomem rozwoju technologii służących zaspokajaniu potrzeb społecznych.2
T-W-3Powstanie i rozwój kultury masowej oraz jej wpływ na przemiany społeczne i polityczne.1
T-W-4Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego.1
T-W-5Wpływ rozwoju technologii informacyjnych na różne wymiary życia społecznego.1
T-W-6Globalizacja i jej skutki w persepektywie rozwoju technologii informacyjnych.2
T-W-7Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii IT na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja).2
T-W-8Zagrożenia związane z upowszechnieniem nowych form komunikacji (kradzież tożsamości, inwigilacja, terroryzm w sieci).2
T-W-9Państwi i władza w społeczeństwie informacyjnym.1
T-W-10Prognozy i wyzwania społeczeństwa sieci.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie prezentacji na wybrany temat.5
A-W-4Przygotowanie merytoryczne do wykładów.3
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-6Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy.
M-4Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Referat/prezentacja tematu.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
S-3Ocena formująca: Konsultacje.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczeniowa.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.2_W01
Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. społeczeństwa informacyjnego.
ZOinz_2A_W02C-2, C-1, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-10M-2, M-1S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
ZOinz_2A_U02, ZOinz_2A_U04C-2, C-1, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.2_K01
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
ZOinz_2A_K01, ZOinz_2A_K09C-2, C-1, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-4, M-2, M-3S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.2_W01
Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. społeczeństwa informacyjnego.
2,0
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii społeczeństwa informacyjnego na poziomie elementarnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
2,0
3,0Dokonuje powierzchownej analizy wszystkich przejawó funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.2_K01
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
2,0
3,0Przejawia zdolność do refleksji na temat odgrywanych ról społecznych i własnych predyspozycji do ich odgrywania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa, 2010
  2. Białostocki T., Moroz J., Nowina-Konopka M., Zacher L.W., Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania., Wydawnictwa Akademickie i Profesionalne, 2010
  3. Kurczewska J. (red), Wielka sieć. E-seje z socjologii internetu., Trio, Warszawa, 2006
  4. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewulucja, eksplozja., WSIP, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Hopfinger M. (red), Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku., Oficyna Naukowa, Warszawa, 2002
  2. Darin B., Społeczeństwo sieci, SIC, 2008
  3. Szewczyk A. (red.), Dylematy cywilizacji informatycznej., PWN, Warszawa, 2004
  4. Papińska-Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, PWN, Warszawa, 2008
  5. Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie., Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy ładu społecznego. Cywilizacja a kultura. Struktura społeczna i więzi społeczne.2
T-W-2Formacje społeczno-ekonomiczne na przestrzeni dziejów i ich związek z poziomem rozwoju technologii służących zaspokajaniu potrzeb społecznych.2
T-W-3Powstanie i rozwój kultury masowej oraz jej wpływ na przemiany społeczne i polityczne.1
T-W-4Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego.1
T-W-5Wpływ rozwoju technologii informacyjnych na różne wymiary życia społecznego.1
T-W-6Globalizacja i jej skutki w persepektywie rozwoju technologii informacyjnych.2
T-W-7Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii IT na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja).2
T-W-8Zagrożenia związane z upowszechnieniem nowych form komunikacji (kradzież tożsamości, inwigilacja, terroryzm w sieci).2
T-W-9Państwi i władza w społeczeństwie informacyjnym.1
T-W-10Prognozy i wyzwania społeczeństwa sieci.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie prezentacji na wybrany temat.5
A-W-4Przygotowanie merytoryczne do wykładów.3
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-6Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.2_W01Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. społeczeństwa informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-2Przegląd i charakterystyka koncepcji społeczeństwa informacyjnego w oparciu o oparat pojeciowy socjologii.
C-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-3Identyfikacja oraz analiza skutków "rewolucji informatycznej" w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-W-8Zagrożenia związane z upowszechnieniem nowych form komunikacji (kradzież tożsamości, inwigilacja, terroryzm w sieci).
T-W-1Podstawy ładu społecznego. Cywilizacja a kultura. Struktura społeczna i więzi społeczne.
T-W-3Powstanie i rozwój kultury masowej oraz jej wpływ na przemiany społeczne i polityczne.
T-W-9Państwi i władza w społeczeństwie informacyjnym.
T-W-4Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego.
T-W-2Formacje społeczno-ekonomiczne na przestrzeni dziejów i ich związek z poziomem rozwoju technologii służących zaspokajaniu potrzeb społecznych.
T-W-6Globalizacja i jej skutki w persepektywie rozwoju technologii informacyjnych.
T-W-5Wpływ rozwoju technologii informacyjnych na różne wymiary życia społecznego.
T-W-7Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii IT na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja).
T-W-10Prognozy i wyzwania społeczeństwa sieci.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwesatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczeniowa.
S-3Ocena formująca: Konsultacje.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
S-1Ocena formująca: Referat/prezentacja tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii społeczeństwa informacyjnego na poziomie elementarnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.2_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych w społeczeństwie informacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
ZOinz_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Cel przedmiotuC-2Przegląd i charakterystyka koncepcji społeczeństwa informacyjnego w oparciu o oparat pojeciowy socjologii.
C-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-3Identyfikacja oraz analiza skutków "rewolucji informatycznej" w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-W-8Zagrożenia związane z upowszechnieniem nowych form komunikacji (kradzież tożsamości, inwigilacja, terroryzm w sieci).
T-W-1Podstawy ładu społecznego. Cywilizacja a kultura. Struktura społeczna i więzi społeczne.
T-W-3Powstanie i rozwój kultury masowej oraz jej wpływ na przemiany społeczne i polityczne.
T-W-4Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego.
T-W-2Formacje społeczno-ekonomiczne na przestrzeni dziejów i ich związek z poziomem rozwoju technologii służących zaspokajaniu potrzeb społecznych.
T-W-6Globalizacja i jej skutki w persepektywie rozwoju technologii informacyjnych.
T-W-5Wpływ rozwoju technologii informacyjnych na różne wymiary życia społecznego.
T-W-7Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii IT na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
S-1Ocena formująca: Referat/prezentacja tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dokonuje powierzchownej analizy wszystkich przejawó funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.2_K01Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-2Przegląd i charakterystyka koncepcji społeczeństwa informacyjnego w oparciu o oparat pojeciowy socjologii.
C-1Charakterystyka kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, roli technologii oraz poziomu i form wymiany informacji w formowaniu ładu społecznego.
C-3Identyfikacja oraz analiza skutków "rewolucji informatycznej" w aspekcie przemian zachadzących we wszystkich wymiarach życia społecznego.
Treści programoweT-W-8Zagrożenia związane z upowszechnieniem nowych form komunikacji (kradzież tożsamości, inwigilacja, terroryzm w sieci).
T-W-1Podstawy ładu społecznego. Cywilizacja a kultura. Struktura społeczna i więzi społeczne.
T-W-3Powstanie i rozwój kultury masowej oraz jej wpływ na przemiany społeczne i polityczne.
T-W-4Przegląd i charakterystyka teorii społeczeństwa inormacyjnego.
T-W-2Formacje społeczno-ekonomiczne na przestrzeni dziejów i ich związek z poziomem rozwoju technologii służących zaspokajaniu potrzeb społecznych.
T-W-6Globalizacja i jej skutki w persepektywie rozwoju technologii informacyjnych.
T-W-5Wpływ rozwoju technologii informacyjnych na różne wymiary życia społecznego.
T-W-7Zjawiska i procesy społeczne związane z wpływem technologii IT na przemiany stylu życia jednostek i zbiorowości ludzkich (rozwarstwienie społeczne, e-wykluczenie, netokracja).
Metody nauczaniaM-4Prezentacja multimedialna.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Końcowa rozmowa zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przejawia zdolność do refleksji na temat odgrywanych ról społecznych i własnych predyspozycji do ich odgrywania.
3,5
4,0
4,5
5,0