Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Bioetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu etyki, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).2
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.2
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.4
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.2
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.4
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.5_W01
Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
ZOinz_2A_W02C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-4, M-2S-3, S-2, S-1
ZO_2A_A3.5_W02
Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
ZOinz_2A_W02C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-4, M-2S-3, S-2, S-1
ZO_2A_A3.5_W03
Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
ZOinz_2A_W02C-1T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.5_U01
Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
ZOinz_2A_U02, ZOinz_2A_U14C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.5_K01
Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
ZOinz_2A_K04, ZOinz_2A_K07C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-4, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.5_W01
Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych dylematów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka; nie potrafi wskazać żadnych możliwości rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności
3,0Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie, nie potrafi jednak wskazać możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania
3,5Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i potrafi wskazać niektóre możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania; wykazuje częściowe rozumienie zjawisk bioetycznych związanych z rozrodem człowieka
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania wykazując poprawne rozumienie treści programowych
4,5Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; dokładnie definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych
5,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; wyczerpująco definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych podbudowane wiedzą wykraczającą poza obowiązkowe piśmiennictwo
ZO_2A_A3.5_W02
Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
2,0Student posiada fragmentaryczną wiedzę dotyczącą technik sztucznego zapłodnienia; nie potrafi wskazać i opisać procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych
3,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, nie potrafi jednak uzasadnić istoty ich etycznych dylematów
3,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych oraz potrafi to uzasadnić
4,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje większość poznanych procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych, przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
4,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę etycznych dylematów większości z nich
5,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
ZO_2A_A3.5_W03
Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
2,0Student nie zna zasadniczych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych dotyczących problemów etycznych rozrodu człowieka i badań z nim związanych
3,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; w niewielkim stopniu jednak tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
3,5Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; ogólnie tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
4,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
4,5Student wymienia i ogólnie opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
5,0Student wymienia i opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; potrafi porównać rozwiązania prawne w różnych krajach; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.5_U01
Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
2,0Student nie jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych dotyczących zagadnień prokreacji człowieka; nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych
3,0Student identyfikuje niektóre etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
3,5Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,0Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,5Student identyfikuje wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
5,0Student identyfikując wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące zagadnień związanych z prokreacją człowieka jest zdolny do ich merytorycznej i wieloaspektowej analizy, rozstrzygania oraz prezentacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.5_K01
Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
2,0Student nie ma świadomości postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,0Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Różyńska J. , Waligóra M. (red.), Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe., Wolters Kluwer Polska – LEX, Warszawa, 2012
  2. Kapelańska-Pręgowska J., Prawne i bioetyczne aspekty testów genetycznych., Wolters Kluwer Polska – LEX, Warszawa, 2011
  3. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  4. Nawrot O., Ludzka biogeneza w standardach bioetycznych Rady Europy., Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2011
  5. Aramini M., Bioetyka dla wszystkich., Wydawnictwo eSPe, Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Sajfan M. (red), Prawo wobec medycyny i biotechnologii. Zbiór orzeczeń z komentarzami., Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2010
  2. x, Życie i płodność, Kwartalnik Fundacji Życie i Płodność, Kraków, 2007, od nr1/2007 do obecnie, www.zycieiplodnosc.pl/kwartalnik/ (30.03.2012)
  3. Haberko J., Cywilnoprawna ochrona dziecka poczętego a stosowanie procedur medycznych., Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2010
  4. Kondratiewa-Bryzik J., Początek prawnej ochrony życia ludzkiego w świetle standardów międzynarodowych., Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).2
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.2
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.4
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.2
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.4
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.5_W01Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych dylematów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka; nie potrafi wskazać żadnych możliwości rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności
3,0Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie, nie potrafi jednak wskazać możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania
3,5Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i potrafi wskazać niektóre możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania; wykazuje częściowe rozumienie zjawisk bioetycznych związanych z rozrodem człowieka
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania wykazując poprawne rozumienie treści programowych
4,5Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; dokładnie definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych
5,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; wyczerpująco definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych podbudowane wiedzą wykraczającą poza obowiązkowe piśmiennictwo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.5_W02Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada fragmentaryczną wiedzę dotyczącą technik sztucznego zapłodnienia; nie potrafi wskazać i opisać procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych
3,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, nie potrafi jednak uzasadnić istoty ich etycznych dylematów
3,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych oraz potrafi to uzasadnić
4,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje większość poznanych procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych, przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
4,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę etycznych dylematów większości z nich
5,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.5_W03Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasadniczych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych dotyczących problemów etycznych rozrodu człowieka i badań z nim związanych
3,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; w niewielkim stopniu jednak tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
3,5Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; ogólnie tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
4,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
4,5Student wymienia i ogólnie opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
5,0Student wymienia i opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; potrafi porównać rozwiązania prawne w różnych krajach; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.5_U01Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
ZOinz_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych dotyczących zagadnień prokreacji człowieka; nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych
3,0Student identyfikuje niektóre etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
3,5Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,0Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,5Student identyfikuje wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
5,0Student identyfikując wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące zagadnień związanych z prokreacją człowieka jest zdolny do ich merytorycznej i wieloaspektowej analizy, rozstrzygania oraz prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.5_K01Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
ZOinz_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,0Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,5
4,0
4,5
5,0